Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2020, klokken 12:59
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:30
De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)

Ja, den flashes på nytt. Ingenting overføres. Når jeg fikk byttet på min forsvant livstidsforbruket, alt av førerprofiler, innstillinger, radiokanaler osv. Det var som å ta en fabrikkreset, slik man gjør før man selger bilen.
Har din MCU tatt kvällen redan, på en 2017-modell? Trodde nästan det bara var 2014-15 modeller... Inte hört om så ny bil med svart skärm...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

jkirkebo

Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 09:35
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juli 2020, klokken 12:59
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. juli 2020, klokken 21:30
De kan helt sikkert flashe den brikka med data fra andre steder enn den gamle emmc`en vil jeg tro ;)

Ja, den flashes på nytt. Ingenting overføres. Når jeg fikk byttet på min forsvant livstidsforbruket, alt av førerprofiler, innstillinger, radiokanaler osv. Det var som å ta en fabrikkreset, slik man gjør før man selger bilen.
Har din MCU tatt kvällen redan, på en 2017-modell? Trodde nästan det bara var 2014-15 modeller... Inte hört om så ny bil med svart skärm...

Ja, den tok kvelden i fjor, da den var snaue 2 år gammel. Jeg vet jo ikke om det var emmc eller noe annet, men jeg fikk ny skjerm ihvertfall. Den gamle hadde ikke gule striper, den nye fikk det nesten umiddelbart :/ Fikk fikset de gule stripene også i forrige uke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ampéreson

Problemet er for alle Tesla Model S og X produsert før Februar 2018, mao. alle med MCU1.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

alda

Sitat fra: Ampéreson på mandag 20. juli 2020, klokken 13:44
Problemet er for alle Tesla Model S og X produsert før Februar 2018, mao. alle med MCU1.
Jepp, känner till det.
Men det sägs att Tesla hade sämre kvalitet på emmc-brickan en period i 2014-15(annan leverantör?), och det är ju klart flest av dessa årsmodeller där den ryker. Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".
Hoppas väl att den ryker på min egen bil innan garanti/reklamationsrätt går ut i sep-21, alternativt håller tills jag har bytt bil...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Ampéreson

Jeg hentet min bil i dag etter MCU1 bytte, her er mine erfaringer etter å ha hentet og kjørt den litt.


  • Prisen ble redusert til 13 000 kr inkl moms, vet ikke hvorfor, spurte ikke heller da jeg ble litt tatt på senga av det.
  • Alt av personlige innstillinger er borte foruten TuneIn merkelig nok.
  • Måtte skru på kontakt med App
  • Nettleser fortsatt elendig  :)


Tilbake til det med prisen, de har gitt meg så mye rabatter på dette ser det ut, eller så har de gjort feil, først skulle de ha 31 000 kr for alt, så tok de goodwill på all diagnose som var over 9 000 kr og kom til 21 500 kr. Og nå når jeg hentet den står prisen på 13 000 kr, tidligere sto den til 17 000 pluss arbeid på 4 500 kr tilsammen 21 500 inkl. moms. Altså de skulle nå plutselig ha 13 000 og ikke noe for arbeidet. Skyndet meg ut i en fei.  :+1:

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

saphran

Relatert erfaring:

Hadde min 2013-modell til MCU-analyse i dag da den var ute i en time i helgen. Ikke fristende å ta sommerferie med en bil med slik oppførsel. Dette var andre tilfellet av unormal reboot. For en måneds tid siden var den i svart i 15 minutter.

(Helgens frys kom ved at GUIet stoppet å reagere, og da jeg prøve en soft restart kom den ikke opp igjen. Prøvde så en hard restart uten reaksjon...Vendte da nesen hjem og underveis hjem prøvde jeg soft restart 2 ganger. Da bootet den, men frøs på logoen. Vel hjemme prøvde jeg en hard restart igjen - og da kom den opp etter et kvarter..)

Tesla Kokstad hadde bilen fra morgenen av og ut dagen. Det var ingen logger fra kræsjtidspunktet å finne, de kunne se at den manglet en mappe dog - og mente det kunne være en softwarebug. De hadde bare lagt inn software på nytt (litt ekstra slitasje :-O). Jeg spurte dem om ikke det ikke var mulig å lese ut noen indikasjoner på slitasje på brikken, men den muligheten sa de ikke er på 2013-modellene... :-\

En ting jeg synes er litt uklart er hva man egentlig risikerer å tape av kritiske funksjoner når MCUen svikter (kjekt å vite når man skal vurder eom man skal fortsette på turne eller skynde seg hjem f.eks).

PIN-kode er jo åpenbart et problem om man har det aktivert, og scheduled charging visstnok...men det kan man slå av. Klimaanlegget stopper - det merket jeg jo, og det kan være litt problematisk, men ikke kritisk på sommeren.

Noen har rapportert i ulike forum at vindusviskerne stopper - hvilket jo stopper en kjapt i en by som Bergen, men det er ikke tilfellet sier Tesla (glemt å teste selv). Tesla sa at du kan få problemer med å lade dog, kanskje den bare lader litt - og det kan jo være ille om man har lange avstander mellom laderne. Men hva annet?

Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld. At det er gjort endringer fra 2013 til 2014 dog fikk meg til å lure på om det vil ha noe å si for en slik utskiftning?

Muffinman

Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".

Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.

o.b.lix

Sitat fra: saphran på mandag 20. juli 2020, klokken 23:30

Nå vurderer jeg å få byttet minnebrikken hos EV Services for sikkerhets skyld

Gjør disse denne jobben? Pris/tid?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

alda

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:40
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".

Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.
Har inte du en 2013-modell? Bytt på den?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman


VegarHenriksen

Har også en 2013 med original MCU - snodige greier da min fungerer helt toppers (bank i bordet!).
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VigdisA

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:40
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".

Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.
Disse bilene har heller ikke AP.
Tenker det kan ha litt å si også
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

alda

Sitat fra: VigdisA på lørdag 25. juli 2020, klokken 13:50
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. juli 2020, klokken 10:40
Sitat fra: alda på mandag 20. juli 2020, klokken 16:50
Så vitt jag vet är det t.ex färre 2013-modeller där den ryker, och det är ju ologiskt då den är äldre och "fått mer stryk".

Det er kanskje ikke så ulogisk med tanke på at det er solgt mangedobbelt så mange biler i 2014-2015 som i 2013. Den første høsten ble bare et fåtall biler levert, mens de i de påfølgende to årene ble levert tusenvis.
Disse bilene har heller ikke AP.
Tenker det kan ha litt å si også
Tänker det samma, chipen blir väl inte lika hårt belastad med skrivningar om bilen inte har AP-software kanske?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Hodetelefoner

Hjelper lite at det er solgt mange 2016 og 17biler. Når mange av 12 og 13 bilene har gått 10x så langt. En Sw i 2019 satte døds støtet på en del mcu. Men den tar et stort jafs av nyere biler :)

dettvardett

Sitat fra: Ampéreson på mandag 20. juli 2020, klokken 19:36
Jeg hentet min bil i dag etter MCU1 bytte, her er mine erfaringer etter å ha hentet og kjørt den litt.


  • Prisen ble redusert til 13 000 kr inkl moms, vet ikke hvorfor, spurte ikke heller da jeg ble litt tatt på senga av det.


hvilket service center var dette?[/list]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA