Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MCU1 røyk i går, trenger anbefalinger fra forument å få løst situasjonen

Startet av Ampéreson, tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:01

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Henke på tirsdag 06. april 2021, klokken 03:53
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. mars 2021, klokken 20:20
Noen som har hørt noe mer vdr. refusjon? Skulle komme innen utgangen av Februar, som ble endret til utgangen av Mars?

Ja lurer på det samme?

Jeg fikk i hvert fall mail fra Tesla om dette i dag kl. 13, med link til refusjonsskjema. (Jeg har ikke hatt utlegg til dette på min bil, så de sender antakelig ut til alle som har en S eller X produsert før mars 2018.)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Ellemelle

Hvis du logger inn på Teslasiden og åpner denne linken, så var i hvert fall mitt skjema ferdigutfylt med riktig informasjon (jeg har ikke fått mail):
https://www.tesla.com/no_NO/contactus/reimbursement

GOS

Sitat fra: fonberg på onsdag 07. april 2021, klokken 14:45
Sitat fra: Henke på tirsdag 06. april 2021, klokken 03:53
Sitat fra: Ampéreson på tirsdag 30. mars 2021, klokken 20:20
Noen som har hørt noe mer vdr. refusjon? Skulle komme innen utgangen av Februar, som ble endret til utgangen av Mars?

Ja lurer på det samme?

Jeg fikk i hvert fall mail fra Tesla om dette i dag kl. 13, med link til refusjonsskjema. (Jeg har ikke hatt utlegg til dette på min bil, så de sender antakelig ut til alle som har en S eller X produsert før mars 2018.)

Eller som HAR HATT. Jeg fikk også, men jeg solgte min for 27 måneder siden og den har siden da IKKE vært stående på meg i Tesla sine systemer. Jeg videresendte til den jeg solgte bilen til og han hadde ikke hørt noe.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

traktor4ever

Hei,
Jeg betalte 25.775,- for denne reparasjonen i fjor og fikk nettopp link til eMMC refusjonsskjema, men skjemaet sier "Nei" til kvalifisering for refusjon.

Med introduksjonen "Du kan bare sende inn skjemaet en gang. Kontroller at all informasjon er korrekt" lurer jeg på om jeg aksepterer avslag på refusjon dersom jeg sender det inn. Har noen vært i kontakt med Tesla om dette?

Amoss

Sitat fra: GOS på onsdag 07. april 2021, klokken 17:13
Eller som HAR HATT. Jeg fikk også, men jeg solgte min for 27 måneder siden og den har siden da IKKE vært stående på meg i Tesla sine systemer. Jeg videresendte til den jeg solgte bilen til og han hadde ikke hørt noe.

Men det er vel korrekt at du skal få refusjonen da det var du som hadde utlegget?
Model S 85D

VeloD

Når man går inn på VIN Recall Search, får jeg i alle fall opp at siste oppdatering i saken var 31.03.21. Siste tids OTA oppdateringer med minor bugs & fixes skal ha inneholdt en rekke "nød"-prosedyrer for hvordan bilen oppfører seg når MCU går i svart/ryker. Men jeg har ikke mottatt noe mer info om når vi kan vente å få skiftet til 64GB eMMC.

Limer inn teksten som beskriver deres løsning her:
   In 2020, Tesla deployed several OTA firmware updates to address certain functionalities that may be lost when the eMMC reaches accumulated lifetime wear. Specifically, on vehicles equipped with: • FW release 2020.24.6.11 or newer, the defrosting/defogging settings will maintain the user's selection for the duration of the drive cycle in which the eMMC wears out. On all subsequent drive cycles, the defrosting/defogging settings will automatically set the ambient cabin temperature to 22 degrees C (71.6 degrees F) and initiate windshield defrosting/defogging to ensure sufficient windshield visibility. In addition, all exterior lighting controls and chimes will continue to function normally after eMMC wear-out. • FW release 2020.48.12 or newer, the rearview camera display will continue to display on the center display after eMMC wear-out and an alert will now appear on the center display anywhere from one to six months before the eMMC reaches accumulated lifetime wear to notify most consumers of the wear status and to inform them that they should contact Tesla Service. As of January 22, 2021, 88% of all US vehicles affected by this recall report are operating all the aforementioned FW updates. Based on the above, Tesla believes that the aforementioned OTA FW updates remedy any potential safety risk presented by the eMMC wear-out condition. However, in the interest of ensuring the best possible ownership experience for affected customers, Tesla will also replace the eMMC on all affected vehicles or reimburse any affected customers who previously paid to replace an eMMC, Visual Compute Module ("VCM") daughterboard, or MCU that was determined to be caused by accumulated wear of the eMMC. The eMMC is a component on the VCM daughterboard within the MCU. To be specific, Tesla will replace the VCM daughterboard that has the Hynix 8GB eMMC with a VCM daughterboard that has an enhanced 64GB Micron eMMC, free of charge.
--
TMX 100D Feb-18

VigdisA

Sitat fra: traktor4ever på onsdag 07. april 2021, klokken 18:01
Hei,
Jeg betalte 25.775,- for denne reparasjonen i fjor og fikk nettopp link til eMMC refusjonsskjema, men skjemaet sier "Nei" til kvalifisering for refusjon.

Med introduksjonen "Du kan bare sende inn skjemaet en gang. Kontroller at all informasjon er korrekt" lurer jeg på om jeg aksepterer avslag på refusjon dersom jeg sender det inn. Har noen vært i kontakt med Tesla om dette?
Ja, TOCN har vært i kontakt med Tesla Norge om det tidligere i dag (går) - hvor de var veldig kjappe på å svare tilbake at de skulle sjekke dette opp nærmere med Tesla sentralt.
Det virker på meg som det har oppstått en liten men kritisk programmerings-feil et eller annet sted der... Jeg ville holdt an litt før jeg fylte inn om jeg var deg til de har rettet feilen.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Klykken

Ganske morsomt at Tesla, som er bl.a. en softwaregigant, feiler på noe så banalt som et skjema... :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hebbe101

Jeg forsøkte også å sende inn skjemaet idag, men fikk følgende når jeg trykket send:
"Forespørselen din er ikke kvalifisert for refusjon av eMMC"

Fant ingen info om hvem jeg kunne kontakte for å komme videre, så prøvde å ringe Tesla støtte og veihjelp -> Service. Fikk forklart saken og den ble eskalert videre. Ikke godt å vite hvordan det går...

Muffinman

Sitat fra: Klykken på fredag 09. april 2021, klokken 09:28
Ganske morsomt at Tesla, som er bl.a. en softwaregigant, feiler på noe så banalt som et skjema... :p
Etter snart 8 år i Tesla og over 400.000km samlet stående på tunet er mitt bestemte inntrykk at Tesla ikke er spesielt gode på software  :D

o.b.lix

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. april 2021, klokken 17:40
Etter snart 8 år i Tesla og over 400.000km samlet stående på tunet er mitt bestemte inntrykk at Tesla ikke er spesielt gode på software  :D

Etter over 6 år i Tesla og 300.000 km i en slik er mitt bestemte inntrykk at Tesla er best i verden på Software.

Har enda ikke funnet en bilprodusent som er i nærheten enda.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Jeg har ikke noen mening om alle andre, konstanterer bare mitt inntrykk av softwaren i det eneste bilmerket jeg har eid siden 2013.

Vi husker jo pressekonferansen hvor all rekkeviddeangst skulle fjernes ved en ruteplanlegger som stort sett ikke hadde annet enn underholdningsverdi, og en automatisk forvarmingsfunksjon som svært få ble klok på. Interiørlys som timer ut før du rekker å få beltet på barnet, idiotisk minnefunksjon for heving av understell (man måtte aktivt velge bort automatisk heving i løpet av få sekunder etter at man valgte ny bakkeklaring om det ikke skulle skje hver gang man kom i nærheten), varsel om at hovedlysene står på om man åpner døra selv om de slår seg av når man går ut, flyttet verktøylinje på skjermen fra toppen til bunnen på TMS slik at en må ta blikket lengst mulig unna veien for å velge noe, føkket opp varmeapparatet når vi var på vei inn i en vinter og ordnet det ikke før til neste sommer osv. Eksemplene er for mange til å lage en uttømmende liste. De har fremdeles ikke levert på løftene på den første AP-versjonen, men i mange år var bilene plaget av brå og ulogiske hastighetsreduksjoner selv uten at AP var aktivert (kun cc). Samme med skumle bråbremsinger ved motgående trafikk i tunnel som jeg selv har opplevd, og som nesten avstedkom ulykke.

Jeg har Tesla på tross av softwaren, ikke på grunn av den. De virker å ha fokus på å rulle ut nye ting som ikke virker eller virker bare halvveis, istedet for å lage grunnfunksjonaliteten hammerstabil. Spill, Spotify og Netflix regner jeg ikke som grunnfunksjonalitet.

Vaduz

Polestar 2 er bra på software virker det som, ellers er stort sett alle håpløst dårlige i forhold til tesla som definitivt er best i verden totalt sett. Mye av det kommer av den integrerte ruteplanleggeren med SuC nettverket som fungerer bortimot perfekt og er helt essensielt for elbiler. Resten er også intuitivt, raskt, stabilt og bra.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. april 2021, klokken 20:12
Jeg har Tesla på tross av softwaren, ikke på grunn av den.
Det du nevner er stort sett bugs, og ting som har blitt fikset fortløpende (kan aldri huske å ha blitt varslet om lys som står på dog).

Navigasjonen har ikke ruteplanlegger men den foreslår optimale ladestopp. Har enda tilgode å oppleve andre som gjør det like sømløst.

Reorinteringen av knapperaden ble gjort ved innføring av liggende skjerm på TM3, hvor det fungerer mye bedre. Det blir jo nå likt på TMS/X. Men de burde beholdt en variant som var optimalisert for vertikal layout ja.

Det jeg dog mener Tesla er best på er å gjøre det enkelt å finne frem. Var spent på f.eks Mach-e, men t.o.m. med den store skjermen der måtte de knote det til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Nå fungerer ladeplanleggeren brukbart ja. Men det tok noen år. Den kunne foreslå en omvei på flere mil til en lader som lå noen kilometer unna, eller kjøre lange veier tilbake for å lade når man nesten var på neste lader.

Prøv å skru på lysene og åpne døra. Da begynner det å pipe for å varsle deg om at lysene står på. Når du letter rompa ut av setet slås lysene uansett av, og varselet opphører. Meningsløs alarm med andre ord. Det går heller ikke an å sette på lysene med parkert bil og åpen dør uten at føreren sitter i setet uten at dette varselet går kontinuerlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA