Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For varm automatsikring?

Startet av mroek, mandag 29. juni 2020, klokken 22:06

« forrige - neste »

mroek

Har nylig montert opp en Easee-boks som har sin egen 32A kurs i sikringsskapet. Kabel mellom skap og Easee er TFXP 4G6.

Har satt opp Easee-boksen til 26 A (altså rett over 80% av sikringens kapasitet), og har nå en TM3 på besøk som trengte å få litt strøm. Det går rett over 10 kW, og strømmen i hver fase er 26 A, som satt opp.

Det jeg ikke liker, er at sikringen blir mye varmere enn jeg hadde forventet. Kabelen ut til Easee-boksen ligger på ca 30 grader, så bare helt marginalt lunken, men selve sikringen har stabilisert seg på ca 55 grader overflatetemperatur på fronten. Jeg hadde ikke forventet så høy temperatur, og jeg spør derfor om det er normalt? Sikringen skal være av topp kvalitet, så ikke noe billig rask.

Andre som har målt temperatur på sikringen til en elbilkurs?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Hadde liggende noen ekstra endehylser av den typen som ble brukt under installasjonen, og når jeg sager gjennom det blanke ytterlaget så ser jeg at de ikke er laget av kobber, ser mer ut som messing. Det kan jo forklare at de leder for dårlig, og skaper varmgang. Synes likevel det er rart at fronten på sikringen ble så varm som den ble, men varmen brer seg jo selvfølgelig fra tilkoblingsklemmene. Det skal ikke rare spenningsfallet til før det blir mange watt i varme.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Radial

Skulle til å si det, men mål temperaturen på terminalene så får du svaret fort.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

mroek

Har ikke elbil selv enda, så må vente med testing til jeg får besøk igjen. :-) Eller låne en demobil eller noe. Synes nok det er litt rart om det skyldes hylsene, men sikringen skal jo være av veldig god kvalitet, og da er det merkelig med så mye varme på rundt 80% av merkestrøm. Litt lunk ville vært OK, men 55 grader på fronten er mye, synes jeg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

#4
Har fundert litt mer på dette nå, og har også gjort noen tester med de to typene niter jeg har. Rigget meg med et par varmeovner og en gammel automatsikring (for å få skrudd fast kablene i en skikkelig terminal dimensjonert for det). Ovnene trakk rundt 2.5 kW til sammen, og så målte jeg rett og slett spenningsfallet fra kabelen (med en nål gjennom isolasjonen) like utenfor niten og til selve skruen på terminalen. Det var ingen forskjell å spore på de to nitene, i begge tilfeller fikk jeg ca 15 mV spenningsfall, og med en strøm på ca 10 A blir det 0.15 W i varme. Selv med en strøm på 2.5 ganger mer, så blir det fremdeles under 0.4 W per terminal. I sum ville det gitt ca 1.2 W varmetap på tre terminaler, og det er definitivt ikke nok til at hele sikringen skal bli så varm som det jeg observerte.

Hadde jeg kommet på det, så skulle jeg jo målt spenningsfallet over sikringen under ladingen, men det gjorde jeg ikke. Jeg testet imidlertid akkurat det på den ene 20 A sikringen jeg har i skapet, som forsyner koketoppen på kjøkkenet. Om jeg kjører koketoppen på full boost på to soner, så trekker den faktisk rundt 25A, og spenningsfallet over hver fase på sikringen ligger da på ca 140 mV. Det gir rundt 3.5 W per fase, og altså 7 W totalt på sikringen. Det er nok til å gi god lunk i sikringen på ganske kort tid (ikke så mange minutter), så selv om den sikringen da var overlastet, så tror jeg kanskje at den varme sikringen på elbilkursen i all hovedsak genererte varmen internt, og at terminaler/koblinger/niter kun bidro litt til varmeutviklingen.

Neste gang jeg får testet lading med en elbil, så skal jeg huske å måle spenningsfallet over sikringen, men jeg tror resultatet vil bekrefte det jeg skrev over her. Men jeg synes fremdeles det er rart, og mener at sikringen burde hatt lavere indre motstand slik at den ikke ble så varm når den tross alt lå på bare ca 80% av merkestrøm. Alle sikringene i skapet er av fabrikat Schneider, BTW.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

KjellG

En klassisk automatsikring har jo både en bimetallfjær og en spole i serie med lasten så noe varme og spenningstap er vel uungåelig?

mroek

Sitat fra: KjellG på lørdag 04. juli 2020, klokken 18:17
En klassisk automatsikring har jo både en bimetallfjær og en spole i serie med lasten så noe varme og spenningstap er vel uungåelig?

Ja, jeg har også tenkt akkurat det, men spørsmålet er jo hvor varmt det faktisk kan bli og fremdeles være innafor. Uansett, hvis sikringen er i orden (og den er jo her helt ny, så det bør den være), og ikke ryker, så er den jo per definisjon innenfor arbeidsområdet. Ganske enkelt fordi bimetallfjæren/tungen da ikke er så varm at den trigger utløsermekanismen.

Det er kanskje ikke så mange som lader med 10 kW og tenker på å gå i sikringsskapet og kjenne på sikringen heller...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Joltus

Blir godt og varmt i begge verna med 32A lading her hvertfall. Men ingen tegn til noe skade de første 2 årene.

Noe varme er det nødt til å bli da det er en viss motstand i sikringen og koblingene.

mroek

Med begge verna antar jeg du mener hovedsikring og kurssikring? Hva er størrelsen på din hovedsikring? Ellers sier jo du det samme som jeg har konkludert med. Den indre motstanden i sikringen er stor nok til at det genereres noen watt med varme, og det er jo nettopp denne varmgangen som skal sørge for at sikringen løser ut ved langvarig overbelastning. Jeg hadde bare ikke tenkt på at den temperaturen tydeligvis kan være ganske så høy.

Ellers slo det meg at jeg faktisk har fått en vanlig 3x63A kurssikring (C-karakteristikk) som hovedsikring, og ikke et såkalt overbelastningsvern. Jeg regner med at det er lovlig, men det gir vel noe dårligere selektivitet enn et overbelastningsvern som vanligvis har en karakteristikk mellom C og D (om jeg har forstått dette riktig).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Joltus

#9
Vanlige vern har b karakteristikk.

Begge verna tenkte eg på kurssikringen og jordfeilvernet. Husker ikke 100 prosent sikkert men mener det er varmt også ved full fart på lading. Dog erindrer eg lavere temp på jordfeilvernet noe som egentlig er naturlig.

Ved 32A lading og vanlig forbruk blir hovedsikringen meget varm og fin ja! Har 63A sikring.

Må huske at det termiske vernet skal løse ut iløpet av en time med så og så stort strømtrekk Over nominell strøm. Så varme må til!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA