Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye strenge regler for L3 - Maks 60km/t og kun på veier med midtdelere

Startet av TeddyT, mandag 29. juni 2020, klokken 00:58

« forrige - neste »

TeddyT

Jeg leste denne pressemeldingen først med argusøyne som følge av en villedende nyhetsartikkel, og tenkte at det ville treffe Teslas AP, men ser nå at det refereres til L3-kjøring. Antar at denne ikke vil påvirke Teslas AP så lenge de ikke hevder den er L3. :)

L3-kjøring ser derimot ut til å bli en kjip affære som er begrenset til køkjøring i rushen på motorveien. 😅

http://www.unece.org/info/media/presscurrent-press-h/transport/2020/un-regulation-on-automated-lane-keeping-systems-is-milestone-for-safe-introduction-of-automated-vehicles-in-traffic/doc.html

Sitat

UN Regulation on Automated Lane Keeping Systems is milestone for safe introduction of ‎automated vehicles in traffic ‎
Published: 25 June 2020

Some 60 countries have reached a milestone in mobility with the adoption of a United Nations Regulation that will allow for the safe introduction of automated vehicles in certain traffic environments.

The UN Regulation establishes strict requirements for Automated Lane Keeping Systems (ALKS) for passenger cars which, once activated, are in primary control of the vehicle. However, the driver can override such systems and can be requested by the system to intervene, at any moment.

Adopted yesterday by UNECE's World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations, this is the first binding international regulation on so-called "level 3" vehicle automation. The new Regulation therefore marks an important step towards the wider deployment of automated vehicles to help realize a vision of safer, more sustainable mobility for all. It will enter into force in January 2021.
ALKS can be activated under certain conditions on roads where pedestrians and cyclists are prohibited and which, by design, are equipped with a physical separation that divides the traffic moving in opposite directions. In its current form, the Regulation limits the operational speed of ALKS systems to a maximum of 60 km/h.

The government of Japan – which co-led the drafting of the Regulation with Germany – will apply the Regulation upon entry into force. The European Commission, which also contributed to its development alongside, amongst others, France, the Netherlands and Canada, has announced that the Regulation will apply in the European Union following its entry into force.
The drafting of the Regulation was guided by UNECE's framework on automated/autonomous vehicles, which places safety at the core of the UN's leading regulatory work in this strategic area for the future of mobility. The Regulation is thus an important step towards harnessing such advanced technologies to reduce crashes as part of a holistic, safe system approach to road safety.

The Regulation requires that on-board displays used by the driver for activities other than driving when the ALKS is activated shall be automatically suspended as soon as the system issues a transition demand, for instance in advance of the end of an authorized road section. The Regulation also lays down requirements on how the driving task shall be safely handed back from the ALKS to the driver, including the capability for the vehicle to come to a stop in case the driver does not reply appropriately.
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

turfsurf

Selve betegnelsen L3 har vel fint lite å si her. Det er vel typen funksjonalitet det handler om.

Det virker som om fokuset her er hvor bilen er primærfører, dvs kravene til personen bak rattet om å følge med og ha kontroll til enhver tid blir lettet.

Kanskje Tesla implementerer to moduser, en L2 som i dag, og L3 til kø på motorveien.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ladov

Jeg synes dette høres strålende ut. Om du er så uheldig å tilbringe mye tid i kø kan du da, helt lovlig, ta frem en bok, sende meldinger, lese nyheter, se film osv. :)

A det 'bare' er opp til 60km/t kan virke litt kjipt men du skal heller tenke på dette som første steg på veien mot selvkjøring.

Blir ikke dette *første* gang at vi tillates å ta oppmerksomheten bort fra veien under kjøring?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emmern

Lese en bok, mens du ser på veien uten solbriller...

Her er en video som summerer opp alt!


https://youtu.be/V6wwxc0lH8s

Den delen som krever at føreren ser i en viss retning vil være et problem for Tesla
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

RuneW

Sitat fra: emmern på tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:46
Den delen som krever at føreren ser i en viss retning vil være et problem for Tesla

Model 3/Y har jo et kamera som sannsynligvis kan brukes til dette, men Model S/X har en utfordring med dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emmern

Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. juni 2020, klokken 13:23
Sitat fra: emmern på tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:46
Den delen som krever at føreren ser i en viss retning vil være et problem for Tesla

Model 3/Y har jo et kamera som sannsynligvis kan brukes til dette, men Model S/X har en utfordring med dette.

Tja. Har sett at kameraet har lav oppløsning, så usikker på om det er godt nok for dette formålet. Det er mest ment til å overvåke folk i Robotaxi.

https://twitter.com/elonmusk/status/1113977924947009536
https://www.iphoneincanada.ca/tesla/tesla-model-3-interior-camera/
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

ladov

Sitat fra: emmern på tirsdag 30. juni 2020, klokken 10:46
Lese en bok, mens du ser på veien uten solbriller...

Her er en video som summerer opp alt!


https://youtu.be/V6wwxc0lH8s

Den delen som krever at føreren ser i en viss retning vil være et problem for Tesla
Jeg ser ikke noe som tilsier at fører må se i en viss retning. Systemet må kunne avgjøre om fører er tilgjengelig for å ta over:
"Criteria for deeming driver availability:
The driver deemed to be unavailable unless at least two availability criteria (e.g. input to driver-exclusive vehicle control, eye blinking, eye closure, conscious head or body movement) have individually determined that the driver is available over the last 30 seconds;"

Det interne kameraet på 3/y byrde uansett være bra nok.
https://www.iphoneincanada.ca/tesla/tesla-model-3-interior-camera/
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

Driver attentiveness
The system shall detect if the driver is attentive. The driver is deemed to be attentive when at least one of the following criteria is met:
(a) Driver gaze direction is confirmed as primarily looking at the road ahead;
(b) Driver gaze direction is being confirmed as looking at the rear-view mirrors; or,
(c) Driver head movement is confirmed as primarily directed towards the driving task.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ladov

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. juni 2020, klokken 19:40
Driver attentiveness
The system shall detect if the driver is attentive. The driver is deemed to be attentive when at least one of the following criteria is met:
(a) Driver gaze direction is confirmed as primarily looking at the road ahead;
(b) Driver gaze direction is being confirmed as looking at the rear-view mirrors; or,
(c) Driver head movement is confirmed as primarily directed towards the driving task.

Hvor står det? Det virker til å være i direkte konflikt med dette: "The Regulation requires that on-board displays used by the driver for activities other than driving when the ALKS is activated shall be automatically suspended as soon as the system issues a transition demand, for instance in advance of the end of an authorized road section." som implisitt sier at du kan bruke bilens skjermer til ting som ikke har med kjøring å gjøre så lenge L3-systemet er aktivt og har kontroll over bilen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ladov

Da er jo hele poenget borte. Dette er ikke selvkjøring på noe som helst nivå, det er som å øvelseskjøre med poden og passe på at han ikke finner på noe tull.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emmern

Ja, du må sitte i kø og stirre på veien. Da er standard autopilot faktisk bedre LOL. :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Dette handler om ALKS (Automatic Lane Keeping System), og ikke om L3 etter min oppfatning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

ALKS er vel L3. Men opp til 60 og kun veier med midtdeler og uten fotgjengere/syklister gjør den jo ubrukelig til annet enn tett rushtrafikk på motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. juni 2020, klokken 22:47
ALKS er vel L3. Men opp til 60 motorvei.
Ja, men i amputert versjon:

Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA