Oversikt over alle lynladere

Startet av turfsurf, tor 25. jun 2020, kl. 07:17

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ryback på man 27. jul 2020, kl. 15:28
Sitat fra: RJK på ons 22. jul 2020, kl. 11:30
Sitat fra: ryback på ons 22. jul 2020, kl. 11:08
Noen som vet om en app som viser alle ladere i (Nord-)Europa og lar deg filtrere på effekt? Så kan man heller laste ned betalingsapp når man vet hvilke ladere man skal bruke.

Eller ha de fleste lastet ned og bruker opprettet, slik at man slipper styret med å laste ned app og registrere seg, når man står ved laderen.

Det er nettopp det jeg ønsker å få til. Når jeg planlegger en tur idag så bruker jeg feks chargemap for å finne potensielle ladere nedover Europa. Når jeg har peilet meg inn på en lader så blir jeg som regel lang i maska fordi det viser seg at laderen er en 50kW lader som for mitt vedkommende ikke er raskt nok. Hvordan skal jeg vite hvilke betalingsapper jeg må laste ned hvis jeg f.eks. skal kjøre Oslo - Praha? Jeg har ingen anelse om hvem som tilbyr lynlading i Tjekkia.

Slik det er nå må jeg gå inn på chargemap og forsøke å lete gjennom skogen av CCS-ladere etter en som er 100+kw

Hvis chargemap eller en annen app kan i tilegg til å filtrere på plugg, også kan filtrere på maks effekt så hadde det gjort planleggingen mye enklere. Da kunne jeg mye enklere funnet ut hvilke ladestasjoner som er potensielle stopp på veien og lastet ned appene for disse.

Elbilappen er forsåvidt fin, men noe mangelfull nedover Europe. Det er sikkert noen APIer som må på plass.

Har du forsøkt å gå inn på "filters i Chargemap? Der er en "slider" som lar deg hoppe mellom satte verdier for "Charging Power". Der kan du sette 100 kW som nedre grense (steget under er 43 kW). Den får riktignok ikke med seg den nærmeste fra min egen lokasjon som tilhører Fortum, men finner Circle K sine på Alexander Kiellands plass, så den er heller ikke komplett.

Dessverre så er det ikke helt enkelt å finne ett eneste kart som viser alle laderne, og du må inn på ladestasjonene du finner aktuelle, og se hvem som leverer der, og se om du kan registrere deg hos disse. Men det finnes enkelte ladeoperatører som gir deg brikke og faktureringstjenester, a la plugshare (som er en grei start) og som fungerer i nesten hele Europa. New Motion og Maingau bør du nok innrette deg hos med forhåndsregistrering.

PS! Noen må du registrere deg tidlig nok hos for å få RFID-kort/brikke tilsendt og mottatt før du drar, noen kan du kjøpe på bensinstasjoner eller kiosker.

Klart man sliter mer når man skal utenlands, så kommentaren min var mer spisset mot lading i Norge/eget område. Har full forståelse for at det er værre i et land man ikke kjenner f.eks. språket til, selv om Google Translate reduserer problemet.

Les forøvrig disse:

https://www.theaa.com/european-breakdown-cover/driving-in-europe/charging-around-europe-in-an-electric-vehicle

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/ev-charger-operators-ally-single-subscription-access

"The three companies that initially proposed the tie-up – Allego, EVBox and NewMotion - have been joined by Chargemap, ChargePoint, Charge4Europe, Engenie, Franklin Energy and Travelcard and are encouraging other operators to participate."
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Man kunne ønsket seg at elbilforeningen lagde en oversikt over alle roaming-tilbyderne og hvilke ladeoperatører de tilbyr. Og holdt den vedlike. Type "MainGau har avtale med Ionity, Fortum (gjetting) i følgende land  etc etc og prisen er...) Jeg mistenker at man kanskje kunne klart seg med bare en slik roaming-tilbyder.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på tir 28. jul 2020, kl. 09:32
Man kunne ønsket seg at elbilforeningen lagde en oversikt over alle roaming-tilbyderne og hvilke ladeoperatører de tilbyr. Og holdt den vedlike. Type "MainGau har avtale med Ionity, Fortum (gjetting) i følgende land  etc etc og prisen er...) Jeg mistenker at man kanskje kunne klart seg med bare en slik roaming-tilbyder.

Hvis det blir slik jeg skulle ønske, så ja. Da får man et utvalg av slike totaltilbydere, der man får tilgang til alle nettverk med en brikke, eller aller helst at bilen selv gjør handshake med laderen, og all lading vises i en oversiktlig elektronisk faktura.

Dermed blir det i tilfelle mer konkurranse på hvilke priser de oppnår hos de forskjellige ladestasjonskjedene, og hvilke andre "goder" de lokker med., som avgjør. Forhåpentligvis vil prisdifferansene være små, og tilnærmet ubetydelig, slik at man heller velger ladestopp etter hvem som har stasjoner gunstigst plassert, og flest ladere på stasjonen (større sjanse for ledig lader ved stor pågang).
Bosted Oslo

Rollep

Det irriterer meg at man hos store ladeoperatører som Fortum og Grønn Kontakt ikke har mulighet for å filtrere frem lynladerne i appene deres.

Resultatet har blitt at jeg planlegger turene uten bruk av disse operatørenes ladere.

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på lør 22. aug 2020, kl. 14:04
Det irriterer meg at man hos store ladeoperatører som Fortum og Grønn Kontakt ikke har mulighet for å filtrere frem lynladerne i appene deres.

Resultatet har blitt at jeg planlegger turene uten bruk av disse operatørenes ladere.

Elbilforeningens app har disse filtreringsmulighetene, og du får da opp alle operatørenes lynladere i samme appen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Rollep

Sitat fra: jkirkebo på lør 22. aug 2020, kl. 14:07

Elbilforeningens app har disse filtreringsmulighetene, og du får da opp alle operatørenes lynladere i samme appen.
Er ikke medlem så den appen hjelper fint lite. Jeg har ingen interesse av å betale abonnementsavgift for å få lov å bruke en app.

RJK

Sitat fra: Rollep på tir 25. aug 2020, kl. 14:37

Er ikke medlem så den appen hjelper fint lite. Jeg har ingen interesse av å betale abonnementsavgift for å få lov å bruke en app.

Enig med deg i den. Da er det langt mer fristende å betale et abonnement for å få fornuftig kWh-pris, og håpe at det lønner seg totalt for året med mye kjøring i ferien, selv om det fra måned til måned er tap.
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: RJK på tir 25. aug 2020, kl. 14:46

Enig med deg i den. Da er det langt mer fristende å betale et abonnement for å få fornuftig kWh-pris, og håpe at det lønner seg totalt for året med mye kjøring i ferien, selv om det fra måned til måned er tap.
Det er det absolutt. Har du forresten hørt noe mer om Hyundai avtale? Ifølge Jan Haugen Ihle (Ionity Norden) skulle det jo være rett rundt hjørnet. Får bare håpe at også eksisterende eiere får muligheten.

RJK

Sitat fra: Rollep på ons 26. aug 2020, kl. 11:09
Sitat fra: RJK på tir 25. aug 2020, kl. 14:46

Det er det absolutt. Har du forresten hørt noe mer om Hyundai avtale? Ifølge Jan Haugen Ihle (Ionity Norden) skulle det jo være rett rundt hjørnet. Får bare håpe at også eksisterende eiere får muligheten.

Nei, har ikke hørt noe, men har heller ikke sendt henvemdelse hverken til Ionity eller Hyundai/Mobile (min forhandler). Skal innom med bilen torsdag neste uke. Kan høre om de vet noe mere når jeg uansett er der...

Ja, jeg håper de har noe for oss som har biler som faktisk har noe på de laderne å gjøre, selv om jeg skulle ønske de fikk opp toppfarten på ladingen litt til (90-95 kW), og at de holdt det gående lengre på toppfarta (til 65-70 %) og rundt 50 kW opp mot 80-90 % SoC, slik at vi kunne fått kuttet ladetiden med 10-15 minutter.

Ikke at jeg tror det skjer, men man kunne ha et håp om det. ;-)
Bosted Oslo

Orbit

Nextcharge er en "gammel" app, men etter de nå også kom med støtte for CarPlay har jeg sett litt mer på den. Den ser ut til å dekke alle tilbydere av DC-lading i Norge, utenom e.On sin ene stasjon på Dombås. App kan filtrere på effekt >=100 kW (som riktignok mister en del 75 kW-ladere), og gir dermed god oversikt over lynladere, inklsive hvor det er ledig. På kartet under er grønn=ledig, blå=ukjent (fordi operatør ikke gir ut info), brun=nede for vedlikehold (BKK på Lom i dette tilfellet, selv om den ser OK ut i BKK sin egen app) og orange=alt opptatt (i dette tilfellet Ionity på Dombås, dette var i samsvar med andre app'er)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tilbudet av lynladere i sørnorge har virkelig tatt seg opp i løpet av det siste drøye året....det er ikke så lenge siden det var under 10 ladere.

Nextcharge drives av Go Electric Stations. App skal også kunne brukes til å betale for lading, samt ruteplanlegging med nødvendige ladestopp. På det siste bommer de veldig med alt før høyt forbruk på de turene jeg har lagt inn, men oversikten over ladere har verdi i seg selv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA