Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reduserte avgifter på bruktimport vedtas i dag

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%. Jeg synes dette er helt på trynet med tanke på at en vil ha folk over på elbil. Da bør de heller bruke pengene på støtte til firmaer som vil bygge lynladere osv. Er jo selvfølgelig en gavepakke til de som liker råe biler, men jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det. La heller folk leke med elektriske biler (for eksempel Tesla Model 3 Performance i stedet for BMW M3), som er eksempelet her:

2010, BMW M3, CO2=290g/km
Avgift import før : 155.900
Avgift import nå :   72.200
Avgift endring    : -83.700

https://bilbransje24.no/artikler/lavere-avgift-dette-er-de-nye-satsene-ved-bruktimport/494595?utm_source=newsletter_2020-06-19
Tesla Model Y                         2021-

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55
Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%. Jeg synes dette er helt på trynet med tanke på at en vil ha folk over på elbil. Da bør de heller bruke pengene på støtte til firmaer som vil bygge lynladere osv. Er jo selvfølgelig en gavepakke til de som liker råe biler, men jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det. La heller folk leke med elektriske biler (for eksempel Tesla Model 3 Performance i stedet for BMW M3), som er eksempelet her:

2010, BMW M3, CO2=290g/km
Avgift import før : 155.900
Avgift import nå :   72.200
Avgift endring    : -83.700

https://bilbransje24.no/artikler/lavere-avgift-dette-er-de-nye-satsene-ved-bruktimport/494595?utm_source=newsletter_2020-06-19

Prisen å betale for en mindretallsregjering med et populistisk FrP på "vippen", dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Blir nok endret igjen om noen år med mdg og ap i regjering. Da blir det nok forbudt å importere fosil biler i det hele tatt.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 23. juni 2020, klokken 16:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55
Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%. Jeg synes dette er helt på trynet med tanke på at en vil ha folk over på elbil. Da bør de heller bruke pengene på støtte til firmaer som vil bygge lynladere osv. Er jo selvfølgelig en gavepakke til de som liker råe biler, men jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det. La heller folk leke med elektriske biler (for eksempel Tesla Model 3 Performance i stedet for BMW M3), som er eksempelet her:

2010, BMW M3, CO2=290g/km
Avgift import før : 155.900
Avgift import nå :   72.200
Avgift endring    : -83.700

https://bilbransje24.no/artikler/lavere-avgift-dette-er-de-nye-satsene-ved-bruktimport/494595?utm_source=newsletter_2020-06-19

Prisen å betale for en mindretallsregjering med et populistisk FrP på "vippen", dessverre.

Jepp. En lavere pris.
Ikke heier jeg på FRP,men noen må jo faktisk bruke opp de gamle bilene. Om ikke vi gjør det,så vil noen andre. For rett til høggern går de ikke. Så bedre at vi importerer dem og betaler skjorta for å bruke dem,enn at noen andre bruker dem som betaler mindre for å bruke dem...Er faktisk mye miljø i dette også om en tar vekk skylappene.

02jan

Nei , her gjelder det å kjøpe ny avgiftsfri elbil hvert år, og la de som fortsatt kjører Ice betale for alle landets utgifter. Må gjerne vri bruksavgiftene opp for de som fortsatt kjører eldre familie Ice bil, og ikke har råd til nyere el familiebil.

Gamle biler (eldre en 3 år ?), bare å taue til huggeren.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Oddaa

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:27
Blir nok endret igjen om noen år med mdg og ap i regjering. Da blir det nok forbudt å importere fosil biler i det hele tatt.
Med mdg blir det vel forbud mot alle biler. Og veier.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Vollis47

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 23. juni 2020, klokken 17:27
Blir nok endret igjen om noen år med mdg og ap i regjering. Da blir det nok forbudt å importere fosil biler i det hele tatt.
Med mdg blir det vel forbud mot alle biler. Og veier.

Godt jeg lærte meg å ri for noen år siden. Vi får legge planer for å bygge garasjene om til stallplasser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Hjelper ikke med hest; de finner ut at de promper like mye som kuer, og så har vi det gående.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Daniel_0007

Sitat fra: cra på tirsdag 23. juni 2020, klokken 22:53
Hjelper ikke med hest; de finner ut at de promper like mye som kuer, og så har vi det gående.

Enig er kun sykler som er godkjent som fremkostmiddel av mdg, e6 blir ren sykkelsti med dyr rød asfalt, trenger da kun 2 felt og så kan man plante trær på siden 😁
Model 3 2019 LR Rwd

Kitchendog

Ser ikke problemet med at gamle entusiastbiler får redusert de sinnsyke norske avgiftene. Å sammenlikne en BMW m3 med en Tesla Model 3 blir bare tåplig. Kanskje han som har M3 i garasjen og kjører på treff om sommeren og koser seg med det, har en model 3 til all annen kjøring resten av året. Jeg er ihvertfall ikke blitt så fanatisk at jeg ikke synes det er kult å treffe en Ferrari langs veien. Ikke mange som kjøper seg en 20 år gammel bensinsluker, for å kjøre den daglig og tusenvis av kilometer i året. Og de som gjør det, er så få at det neppe har mye å si på totalen. Jeg gleder meg ihvertfall sammen med bilentusiastene, selv om jeg neppe kommer til å benytte meg av det selv.

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 10:55
Ser at FRP har fått fremforhandlet at avgiften på bruktimport reduseres. I praksis får du mer rabatt på alder. For en 10 år gammel bil får du 90% rabatt på avgiftene mot tidligere 78%.
Veldig bra, reduksjon av de vanvittige bilavgiftene er positivt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

elektrolux

Husk at import for ombygging til elektrisk drift er helt avgiftsfritt.

Hovedproblemet er reglene for godkjenning av ombygginger ikke redusert avgift på import av eksossamlebiler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Jon65

Sitat fra: Kitchendog på onsdag 24. juni 2020, klokken 01:05
Ser ikke problemet med at gamle entusiastbiler får redusert de sinnsyke norske avgiftene. Å sammenlikne en BMW m3 med en Tesla Model 3 blir bare tåplig. Kanskje han som har M3 i garasjen og kjører på treff om sommeren og koser seg med det, har en model 3 til all annen kjøring resten av året. Jeg er ihvertfall ikke blitt så fanatisk at jeg ikke synes det er kult å treffe en Ferrari langs veien. Ikke mange som kjøper seg en 20 år gammel bensinsluker, for å kjøre den daglig og tusenvis av kilometer i året. Og de som gjør det, er så få at det neppe har mye å si på totalen. Jeg gleder meg ihvertfall sammen med bilentusiastene, selv om jeg neppe kommer til å benytte meg av det selv.

Helt enig, og verkstedsprisene i Norge sørger uansett for å stoppe bruken av gamle biler som bruksbiler for menigmann, hjelper ikke å fjerne avgiftene når det koster 1500kr/t å fikse en liten fillefeil så de bilene som importeres som er eldre enn 20 år er nok primært hobbybiler. Er nok ikke mange som vil importere en 1999 modell for å ha som bruksbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA