Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jaguar I-Pace MY2021

Startet av Tellus, tirsdag 23. juni 2020, klokken 08:20

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 12. juli 2020, klokken 09:07
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 11. juli 2020, klokken 21:51
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 09. juli 2020, klokken 13:00
Ok. Bilen går jo bra så skal vel ikke klage  :+1:

Så ett års videoen fra Abudabi Duud i går

Er ikke den videoen 5 mnd gammel?

Godt mulig du... :o . I fall glem dette med oppdatering mm

Ja, jeg tror nok vi med 1.generasjon I-Pace kan glemme oppdateringer.
Kanskje like greit. Jaguar fikset ikke dette likevel.
Har forresten en Ampera-e. Den har gått uten noen feil av noe slag i 3 år. Ingen oppdatering, ingen fiks. Ingen lag i noen funksjoner og radio/skjerm er oppe og går før du rekker å sette bilen i revers. Ekstremt lavt forbruk har den også. Hva er egentlig greia med at ting skal være så forbanna avansert? Er det ikkje viktigere at ting virker? Det trengs ingen octacore Ultra highend pc for å sende strøm fra et batteri via en elektromotor og ut til 2 eller 4 hjul.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. juli 2020, klokken 09:31
Hva er egentlig greia med at ting skal være så forbanna avansert? Er det ikkje viktigere at ting virker? Det trengs ingen octacore Ultra highend pc for å sende strøm fra et batteri via en elektromotor og ut til 2 eller 4 hjul.
Hvor treigt den starter har ihvertfall ikke noe med hvor kraftig den er. Å klage på at noe er avansert blir bare dumt, en bil gjør litt mere enn å bare sørge for fremdrift. At ting er treigt er er ett resultat av dårlig arkitektur og ett forsøk på å spare penger. Altså dårlige valg gjerne som resultat av hastverk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

#77
Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juli 2020, klokken 09:39
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. juli 2020, klokken 09:31
Hva er egentlig greia med at ting skal være så forbanna avansert? Er det ikkje viktigere at ting virker? Det trengs ingen octacore Ultra highend pc for å sende strøm fra et batteri via en elektromotor og ut til 2 eller 4 hjul.
Hvor treigt den starter har ihvertfall ikke noe med hvor kraftig den er. Å klage på at noe er avansert blir bare dumt, en bil gjør litt mere enn å bare sørge for fremdrift. At ting er treigt er er ett resultat av dårlig arkitektur og ett forsøk på å spare penger. Altså dårlige valg gjerne som resultat av hastverk.

Spørsmålet "må ting være så avansert" er på generell basis. Må det være det?
Poenget som du misset er at det finnes velfungerende elbiler med billig og enkel oppbygging.
Dette gjelder ikke bare det teknologiske/it-delen, men også det mekaniske og elektriske. I-pace er utstyrt med 3 batteri. Et høyvolt og 2 stk 12volt. Hvorfor ikke bare høyvolt og en omformer? En skyhøy andel av nødstansene med i-pace skyldes 12 volts feil, noe som åpenbart er for avansert/har for mange feilkilder. Tauingene av i-pace med 12voltproblemer er iferd med å knuse bilens rykte. Jeg vil ihvertfall ikke anbefale den til noen. Det mekaniske virker ok, men det elektriske er dessverre totalt bak mål.
Faktisk er jeg i den situasjonen at jeg vil kvitte meg med bilen, men den er så ustabil at jeg ikke kan selge den. Det vil bare bli claim og/eller heving av kjøp etter kort tid.

Tellus

Jeg kjenner ikke til en eneste elbil som ikke har 12-voltsbatteri. Det er nok gode grunner for at det er slik. En grunn kan være såpass enkelt at bilens nødsystemer fortastt skal fungere selv om du får en full shutdown av hovedbatteri.

Dessuten må du nok ha 12-voltsystemet oppe for å kunne initiere lading av et tomt fremdriftsbatteri.

At det skal være så vanskelig å passe på at 12-voltsbatteriet får tilstrekkelig lading er litt snodig. 1.gen Nissan Leaf hadde også problemer med dette. 12 voltsbatteriet ladet ut hvis bilen stod tilkoblet over tid. Løsningen for Leaf var å ikke la bilen stå tilkoblet over tid. Dette er noe jeg har fortsatt med for både Amperaen og I-Pace'en.
Jeg har til dags dato ikke hatt problemer med 12-volts systemet i bilen uten at det beviser noe som helst  :)

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 12. juli 2020, klokken 14:03
Jeg kjenner ikke til en eneste elbil som ikke har 12-voltsbatteri. Det er nok gode grunner for at det er slik. En grunn kan være såpass enkelt at bilens nødsystemer fortastt skal fungere selv om du får en full shutdown av hovedbatteri.

Dessuten må du nok ha 12-voltsystemet oppe for å kunne initiere lading av et tomt fremdriftsbatteri

Ja, dette er vel en klassisk høna/egget problemstilling. Men det er mye hyppigere at bilen er død pga 12v svikt enn at hovedbatteriet konker ut. Uansett sikkert en grunn for at det er sånn. Kanskje det er krav om det? Konverter er det jo uansett. Det er vel eneste måten å lade 12v på?

turfsurf

Sitat fra: Tellus på søndag 12. juli 2020, klokken 14:03
At det skal være så vanskelig å passe på at 12-voltsbatteriet får tilstrekkelig lading er litt snodig.
Tesla, Hyundai, Kia, Nissan, Audi og VW har jeg ihvertfall hørt om har og hadde problemer med det. Virker merkelig ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#81
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. juli 2020, klokken 14:56
Sitat fra: Tellus på søndag 12. juli 2020, klokken 14:03
Jeg kjenner ikke til en eneste elbil som ikke har 12-voltsbatteri. Det er nok gode grunner for at det er slik. En grunn kan være såpass enkelt at bilens nødsystemer fortastt skal fungere selv om du får en full shutdown av hovedbatteri.

Dessuten må du nok ha 12-voltsystemet oppe for å kunne initiere lading av et tomt fremdriftsbatteri

Ja, dette er vel en klassisk høna/egget problemstilling. Men det er mye hyppigere at bilen er død pga 12v svikt enn at hovedbatteriet konker ut. Uansett sikkert en grunn for at det er sånn. Kanskje det er krav om det? Konverter er det jo uansett. Det er vel eneste måten å lade 12v på?

Det er vel et sikkerhetsaspekt ved dette og. Om man kobler rett på batteriet må spenninge transformeres ned betydelig og det kan hende at spenningen vil variere for mye. Videre er det en mulighet for at trafo svikter som kan gi høy livsfarlig spenning ut på ting fører/mekaniker er i kontakt med.

Ellers er jeg litt nysgjerrig på hva slags feil som har resultert at bilen måtte hentes 5 ganger, eller hva det var ?
Du er klar over at leverandør har anledning til å rette samme feil 2 ganger før det er snakk om omlevering etter kjøpsloven. Untak gjelder der det medfører betydelig ulempe, og en bil er så dyr at det her trolig i stedet gis en kompensasjon. Denne bør vær betydelig, kanske i størrelse 50-100' ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. juli 2020, klokken 10:19
Hvorfor ikke bare høyvolt og en omformer? En skyhøy andel av nødstansene med i-pace skyldes 12 volts feil, noe som åpenbart er for avansert/har for mange feilkilder. Tauingene av i-pace med 12voltproblemer er iferd med å knuse bilens rykte.
Så det at bilen er for avansert koker ned til at de har problemer med vedlikehold av 12v systemet (som så mange andre)?

Da synes jeg heller det er værre at infotainment har hengt seg opp / bugget / krasjet en 5-6 ganger i løpet av helgen, uten at man manuelt kan reboote det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Noen gamle betraktninger rundt 12V i elbil:
Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. juni 2018, klokken 22:26
Sitat fra: samotholt på tirsdag 05. juni 2018, klokken 20:21
Om de bruker to batterier så vil jo 12V-batteriet bli ladet av det store. Mao. så må de ha en spenningsomformer også i dette tilfellet. I tillegg så vil det vel være noe tap også i 12V-batteriet. Mulig jeg mangler noe kunnskap her, men ser ikke at 12V-batteriet gir noe særlig utover ekstra vekt.

12V-batteriet er også ett buffer. For eksempel, er noe så enkelt som elektrisk håndbrekk sikret med 2x30A. Legg på kupévifte, varmetråder i ruter og speil, dør og vindusheiser, elektrisk servopumpe, lys etc, etc. Dersom du skal ha en omformer som kontinuerlig kan lage nok 12V (kanskje 2-300A, om ikke mer), blir den i seg selv stor og tung (og trenger kjøling), og har også et betydelig tomgangstap selv når du i normaltilfellet bruker lite strøm.

Da er det bedre med en moderat lader på ~10% av denne strømstyrken, og et batteri som tar effekttoppene. Det trenger ikke å være så stort. For eksempel i i3, er det et relativt lite AGM-batteri på 20Ah som veier 8 kg. 20Ah er mer enn nok til å holde datakommunikasjon og alarm i live i månedsvis, samtidig som AGM-konstruksjonen gjør at det både tåler kraftig strømtrekk (300A) og dyp utladning.

Det er også et sikkerhetsaspekt ved å ha et separat lavvoltsbatteri. Ved større ulykker kan driftsbatteriet kobles ut automatisk (for å unngå å få støt), mens det fremdeles er 12V igjen til å drive nødblink, SOS-oppringing etc.

Og en liten finurlighet som i3 har: Det er en ekstra AC/DC nødlader innebygd i bilen, som redder deg selv om både 12V og fremdriftsbatteriene er helt tømt. Dersom en AC ladekabel kobles til død bil, vil denne nødladeren klare å lade opp 12V-batteriet (riktignok over noen titalls minutter, hvor bilen ser helt død ut) til et nivå hvor dette har nok spenning til å starte den DC/DC-omvandleren som normalt lader 12V (dersom hovedbatteriet har spenning). Når 12V er tilbake på et rimelig spenningsnivå våkner alt av betjeningsmuligheter til live igjen, inklusive AC/DC hovedladeren for det store batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Greit å ha en 12V lader liggende ser jeg, slik jeg har. Mye enklere enn å taue bilen til verksted for å lade der...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juli 2020, klokken 17:53
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 12. juli 2020, klokken 10:19
Hvorfor ikke bare høyvolt og en omformer? En skyhøy andel av nødstansene med i-pace skyldes 12 volts feil, noe som åpenbart er for avansert/har for mange feilkilder. Tauingene av i-pace med 12voltproblemer er iferd med å knuse bilens rykte.
Så det at bilen er for avansert koker ned til at de har problemer med vedlikehold av 12v systemet (som så mange andre)?

Da synes jeg heller det er værre at infotainment har hengt seg opp / bugget / krasjet en 5-6 ganger i løpet av helgen, uten at man manuelt kan reboote det.

Jeg har skrevet mer enn nok om bugs med infotainmentsystemet også.
Det gidder jeg ikke nevne lenger. Det er sirup fra ende til annen.

Ingeniøren

#86
Husk da ikke å snakke stygt om bilen din slik at den hører deg eller føler stemningen din for da tar den hevn...

Ref: Hjemme hos Solveig Kloppen i går kveld med Jon Almaas og "hu synske mørke" som jeg ikke kan navnet på. Alle ting har et vist liv og kan føle noe, selv en bil. Det var begge nevnte enige om.

Tror litt på det selv og elsker bilen så da går den som ei klokke  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Personlig forstår jeg ikke helt at folk blir så oppgitt over at infotainment er treigt. Jeg var ganske oppgitt over lagg i ryggekamera, men etter dette har blitt sånn nogenlunde OK etterhvert. I hvert fall helt greit å leve med. Det er noen mangler som jeg er langt mer opptatt av. F.eks. at det fortsatt ikke er mulig å begrense lading til 80% uten å sette på en alarm eller skaffe en Android telefon og laste ned en 3. parts app.

De forskjellige bilene har forskjellige fordeler og ulemper. Infotainment er nok ikke I-Pace sin sterkest side og de som tillegger slikt avgjørende vekt bør helt klart se på andre biler.

Grunnene til at jeg valgte I-Pace er fortsatt minst like gyldige.
- Bilen er helt klart den flotteste elbilene å se på. I SUV/CUV segmentet er det ikke engang konkurranse.
- Bilen er også helt uten konkurranse når det gjelder kjøreegenskaper i SUV/CUV segementet. Det er mange hakk ned til neste bil. Man må gå i sedansegmentet for å få skikkelig konkurranse.
- Bilen gir god kvalitetsfølelse. Godt skrudd sammen og fin i lakken fremdeles.
- Bilen er fortsatt litt sjelden sammenlignet med alle teslaer og audier. Orker ikke å ha samme bil som alle naboene. Av den grunn er både Tesla og nå også e-tron blir uaktuelt.

Hadde nok gått for EQC eller kanskje tatt sjansen på kommende Mustang skulle jeg ha byttet i dag. Litt usikker på om Mustang vil oppleves som premium dog. Volvo kommer med noe om ikke lenge også.



Ingeniøren

#88
Helt enig i mye av det du skriver og er så heldig at jeg bruker Android telefon.... :+1: :+1:

Dog kan styre meg for EQC og Mustang er en annen AM car med tilhørende sammsettings kvalitet. Har sett et par videoer med dårlig tilpasset panser bl.a.....men ser og litt stilig ut og har noen fiffige detaljer.

På tide å få seg en annen telefon siden du ikke liker å ha det samme som naboen har  ;D  ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 13. juli 2020, klokken 09:36

På tide å få seg en annen telefon siden du ikke liker å ha det samme som naboen har  ;D  ?

:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA