Tippetråd pris Enyaq

Startet av OleBrummen, mandag 22. juni 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

s3xy

Bør ligge 100k under Tesla Y som har bedre ytelse, rekkevidde, hengervekt, og teknologi.
Iv80x fullt utstyrs til rundt 500K

makki

Jeg har full utstyr inkludert FSD Model Y, 546000kr, mene jeg med full utstyr 4WD prisen må være under 500000

kodax

Sitat fra: makki på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:54
Jeg har full utstyr inkludert FSD Model Y, 546000kr...
Det er uten vinterdekk, så ikke helt fullt utstyrt ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

chargedup

Sitat fra: makki på tirsdag 25. august 2020, klokken 14:54
Jeg har full utstyr inkludert FSD Model Y, 546000kr, mene jeg med full utstyr 4WD prisen må være under 500000
Se på prisingen på topputstyrt id3 så skjønner man at topputstyrt enayq 4WD sannsynligvis ikke kommer på under 500'. Virker rart hvis VAG vil selge topputstyrt Enyaq med 4WD til 50' over topputstyrt id3, som jo er en størrelse mindre og 2WD. Så kan man jo si det samme mtp at man er i e-tron 50 prisleie hvis man er over 500'...

At det finnes elbil fra feks Tesla (mange elbiljomfruer er nok skeptiske til merket) eller Ford (som blir sett på som mindre tysk "folke"premium enn VAG) som (jeg tror) er priset lavere ift specs tror jeg ikke de bryr seg om, de kommer sannsynligvis uansett til å selge bra til Ola Nordmann. Jeg vil tro at få på forumet vil velge å kjøpe den hvis den er priset som en model Y. Skal sies at jeg synes Mach-e var for høyt priset når den ble lansert, etter id3 prising kom synes jeg den kjipeste mach-e bare ser mer og mer ut som et kupp, så ting endrer seg hele tiden.

eGolf er den nest mest solgte bilen i Norge i år (Kilde: https://elbilstatistikk.no/ ), selv om den er "billig" nå så finnes det konkurrenter som i mine øyne helt klart overgår egolf i sin prisklasse. Uten å tråkke noen på foten vil jeg si at en stor del av kundene til VAG (tenker da på Skoda og VW, altså ikke de dyre merkene som Bugatti eller Lamborghini osv) er relativt lite bilinteressert og pris/spec ikke er like alfaomega for VW som det er for feks Ford/Peugeot/Kia osv.

Jeg tipper at iV80X med alt utstyr kommer på rundt 550' med et sett vinterhjul i slingringsmonn som pluss eller minus (altså ca 20'). I mine øyne er det alt for dyrt, men jeg er villig til å svelge min egen stolthet/gjetting hvis den skulle bli en "prisbombe" (som selgeren og artikler har fortalt oss i lang tid) om en uke.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

kodax

Sitat fra: chargedup på tirsdag 25. august 2020, klokken 17:15...
Se på prisingen på topputstyrt id3 så skjønner man at topputstyrt enayq 4WD sannsynligvis ikke kommer på under 500'. Virker rart hvis VAG vil selge topputstyrt Enyaq med 4WD til 50' over topputstyrt id3, som jo er en størrelse mindre og 2WD....
Det er vel ikke usannsynlig at det kommer en prisjustering på ID3 når Enyaq og ID4 lanseres.
Model Y - Model 3

chargedup

Jeg tipper pris på id3 først vil justeres etter rushet av de fra listen og ny modell kjøperne har kjøpt den, altså først neste år. De fleste her inne er enig i at de har priset seg helt ut med id3 max, men samtidig kommer de garantert selge en god del, for det er jo Norges mest solgte bil så og si hvert eneste år før elbilene kom (gitt at man kan si id3 er nåtidens golf). Møller har vanligvis hatt relativt stabile priser på biler uavhengig av valutakurs, da føler ingen seg lurt (se da bort ifra dumping av pris på utgåtte biler som egolf). De kan gjerne si at prisen går opp eller ned, men da endrer de samtidig pakkene slik at det er "umulig" (for de som ikke er på forum) å vite hvor mye prisene steg eller sank med. Id3 max koster fortsatt godt over 400' i Tyskland uten mva med dagens valutakurs slik at import ikke blir lønnsomt nok som privatperson.

NOK id3 prat fra min side! Gleder meg til å se prisen på enyaq om en uke, blir den en prisbombe (i kjøperens favør ;D) er det mulig jeg hopper av toget på både Mach-E og model Y.
EQE 43AMG

ToWalkOrDrive

Er nok en del som har reservert Model Y, og ser det litt an om de kjøper bilen til slutt...er jo sånn hos Tesla at du er garantert den prisen som er oppgitt den dagen du bestiller, samtidig som du kan få lavere pris om de har senket prisen når det nærmer seg levering....samtidig som du ved en dupp midt i forløpet kan gå inn og sikre deg den prisen og....så mange har reservasjoner til pris under 500.000 for Model Y, så dermed bør de havne under dette med denne bilen og...
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Jeg tror Skoda priser seg mer riktig i forhold til VAG enn i forhold til Tesla model Y. Vi vet om Teslas sterke og svake sider, men Ola Nordmann vet spesielt hva Tesla er dårlig på. Er sjelden man leser i nyhetene at en VW eller Skoda har x antall klager til forbrukerrådet eller gjentatte artikler om misfargede seter osv. Audi har vel fått en runde med avisartikler pga app, men den har fortsatt noe problemer og det har appen hatt siden rundt 2015 da Golf GTE og A3 etron kom, samtidig som E-tron er norges mest solgte bil. Tipper mesteparten av kundene som faktisk ender opp med å kjøpe Enyaq iV80X kjører fossilbil (og også muligens VAG) fra før og vil ikke engang vurdere en Tesla. Med min gjettede prising på iV80X vil de ikke stjele mange kunder fra model Y, men vil ta flere kunder ifra fossilbilene over på elektrisk.

Skoda skal ikke være lengst framme på teknologi, ha lengst rekkevidde, best ytelser eller alltid være billigst (de skal være nest billigst på VAG stigen etter Seat, men ikke alltid være billigere enn feks franske/koreanske merker ink utstyr). Skoda skal være en rimelig (i tysk målestokk, altså VW, Audi, Mercedes og BMW) relativt premium familiebil til folket.
EQE 43AMG

THE

Sjelden jeg hører mye negativt fra Skodaeiere, men mange jeg kjenner med VW og Audi har hatt mye dårlig å si om blant annet DSG-kasser som havarerer tidlig, 4 motion, svake forstillingsdeler, elleville service- og verkstedpriser, Møller, sinkslipp med store rustproblemer. Tesla har hatt, og har fremdeles, sine store og små problemer, og media er nok mer glad i å formidle problemer med Tesla enn andre.

Uansett er nok ikke tradisjonelle Skodakunder de som vurderer Tesla som alternativ. Skoda er litt mer det trygge og trauste, og vil nok heller vurdere en Toyota i stedet for Tesla. Jeg kan tenke meg at mange vil vurdere Skoda Enyaq og Toyota Rav 4 PHEV opp mot hverandre. Selv om Rav 4 ikke er ren elbil så har den mange av de samme kvalitetene som Enyaq, og også god elektrisk rekkevidde. Toyota har også bevist over veldig lang tid at de har veldig lite feil og problemer med hybridmodellene sine, noe jeg tror potensielle Skodakunder verdsetter mye mer enn 0-100 på 5 sekunder og mulighet til å se Netflix på skjermen i bilen når man lader.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodax

Man får en Volvo Recharge (4x4) med nødvendig utstyr (uten vinterhjul) til ca 550´. Selv om det ikke er en "ren" elbil-platform og den nok kommer til å ha noe mindre plass enn Enyaq, tipper jeg de fleste heller velger Volvo-en hvis prisen er omtrent den samme, så jeg vil tro at iV 80X må ligge på ca 50´ lavere.
Model Y - Model 3

Olemann

Tradisjonelt har Skoda profilert seg på mye kubikk cm volum pr. krone, altså stor plass, lav pris, samt praktiske løsninger (paraply f.eks.). 
Både kvalitet og design og ny teknologi har vært lenger nede på lista.  Den tiden var Skoda også billig.  Nå ser vi av mange innlegg her og på Face at mange jakter design og Skoda, den er ny, det samme for teknologi og Skoda, også ny. Så om Skoda ønsker å holde på tradisjonen blir den billig og romslig, men av alt som er skrevet fra Skoda tyder mye på at markedsfolka der drar den ut av tradisjonen og vil selge inn en bil som både ser bra ut, er romslig, og er high tech.
Da er det liten grunn til å tro at prisen henger fast i gamle dager og forblir lav pr. volumenhet plass.  Men, fullutstyrt AWD med vinterhjul tror jeg det blir mulig å få til 549.000.-  Skodapris på en bil uten MVA er det knapt nok, men så er det knapt nok noen Skoda heller.

OleBrummen

Tror Skoda gjør en tabbe om de priser seg etter VAG og ikke model Y. Spår at mach-e vil selge dårlig i Norge da de la seg litt over Y.

Hvorfor skal en betale mer eller like mye når en kan få en bil med:
-bedre rekkevidde
-bedre ladenettverk
-større bagasjeplass
-mer hengervekt
-hyppige oppdateringer
-etablert elbil merke fremfor 1. prøvekanin

Oppfyller ikke Skoda løftene om å bli en prisbombe, tradisjonen tro for Skoda...da taper de fort salgspoisjonen sin. Selv tror jeg ID3 salget kommer til å skuffe i fremtid av samme grunn.

Tafsern

Sitat fra: OleBrummen på fredag 28. august 2020, klokken 23:30
Tror Skoda gjør en tabbe om de priser seg etter VAG og ikke model Y. Spår at mach-e vil selge dårlig i Norge da de la seg litt over Y.

Hvorfor skal en betale mer eller like mye når en kan få en bil med:
-bedre rekkevidde
-bedre ladenettverk
-større bagasjeplass
-mer hengervekt
-hyppige oppdateringer
-etablert elbil merke fremfor 1. prøvekanin

Oppfyller ikke Skoda løftene om å bli en prisbombe, tradisjonen tro for Skoda...da taper de fort salgspoisjonen sin. Selv tror jeg ID3 salget kommer til å skuffe i fremtid av samme grunn.

Det du ikke tar med i faktoren, og som betyr svært mye for hvermannsen som ikke følger dypt med på bilnyheter etc, er at Skoda er et tryggere og mer kjent valg, med et enormt servicenettverk, kommunikasjon på norsk og i så måte tradisjonell håndtering av bil og oppfølging. Det er her massene er. Og de leser aviser i tillegg, og bryr seg nok ikke en døyt om hva tesla gjør bedre, men de vet definivt hva Tesla dermed gjør dårligere.

Kall de Ola og Kari Nordmann. Og de driter i 50k forskjell i pris. De søker trygghet og er vanemennesker. De kjører båten innaskjærs og spiser taco hver fredag.

Roy Aasen

Aldeles perfekt beskrivelse av en typisk Skoda-kjøper. (Og mange andre for den del.)
Måtte dra bra på smilebåndet der☺️.

Olemann

Den typiske elbileier har endret seg i alle fall, vanskelig å spå om Skoda forblir Skoda med denne nye modellen.
Da jeg startet med elbil for 10 år siden blinket vi med lysene når vi traff hverandre, dagens elbileiere kan knapt nok Ohms lov.... ;D   

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA