Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.24.xx

Startet av Daniel_0007, torsdag 18. juni 2020, klokken 08:48

« forrige - neste »

sjokomelk

Er jeg sent ute, eller er 2020.24.x første gang bilen viser riktig ladeeffekt på 230V 3-fas?
Jeg har 3x16A 230V på en Wall Connector hjemme, og tidligere har bilen vist 11kW. I dag la jeg merke til at det står 4kW istedenfor.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mroek

Men de tallene stemmer jo heller ikke. Hvis du har 230V 16A på 3-fas, så skal det bli 6.3 kW, ikke 4 kW. Hvor blir de siste 2.3 kW av? Går de til forvarming eller noe, og bilen viser kun reell ladeeffekt til batteriet?
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

o.b.lix

Jeg opplever at Trips (Reiser) vise helt feil forbruk etter 24.6.11 er det det flere der ute med dette?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sjokomelk

Model S og X lader i åpen delta på 230V 3-fas. Faselederne belastes med hhv. 9, 9 og 16A. Så reell effekt bilen trekker er 4140W ved 230V. Så 4kW er korrekt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mroek

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:42
Model S og X lader i åpen delta på 230V 3-fas. Faselederne belastes med hhv. 9, 9 og 16A. Så reell effekt bilen trekker er 4140W ved 230V. Så 4kW er korrekt.

Ok, da så. Trodde det var snakk om fullverdig 3-fas lading (som TM3 har).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

#155
Yes, plutselig blitt riktig her og, viste 22kW før .24.  :+1: Km/t har alltid vært riktig.

Croft

Akkurat fått installert 2020.24.6.11 etter å ha vært på ferie noen uker. Registrer at jeg ( tilsynelatende) ikke har fått sidekameravisning.
Mod s 18, mcu 1, hw2, EAP. Noen som vet om trenger mcu 2?

Croft

Ser ut som må ha mcu 2 ja, fant jeg ut etter litt søking >:(

Polestar

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:42
Model S og X lader i åpen delta på 230V 3-fas. Faselederne belastes med hhv. 9, 9 og 16A. Så reell effekt bilen trekker er 4140W ved 230V. Så 4kW er korrekt.
Hvordan er utregningen for å komme frem til 4140W?

Jeg ladet nylig (med 2020.24.6.11) på et offentlig ladepunkt merket "32A 1-fas 230V IT". Burde jeg fått ladet med 7,2 kW der?
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

sjokomelk

Sitat fra: Polestar på torsdag 06. august 2020, klokken 10:42
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 30. juli 2020, klokken 12:42
Model S og X lader i åpen delta på 230V 3-fas. Faselederne belastes med hhv. 9, 9 og 16A. Så reell effekt bilen trekker er 4140W ved 230V. Så 4kW er korrekt.
Hvordan er utregningen for å komme frem til 4140W?

Jeg ladet nylig (med 2020.24.6.11) på et offentlig ladepunkt merket "32A 1-fas 230V IT". Burde jeg fått ladet med 7,2 kW der?
9+9 = 18
18 A x 230 V = 4140 W

På 32A 1-fas skal du normalt sett få 7,3kW. Forutsatt at du har bil som støtter det, og en 32A ladekabel.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Sitat fra: Polestar på torsdag 06. august 2020, klokken 10:42Jeg ladet nylig (med 2020.24.6.11) på et offentlig ladepunkt merket "32A 1-fas 230V IT". Burde jeg fått ladet med 7,2 kW der?

Model S støtter vel maks 24 A, så 5,5 kW ved 230V enfas.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. august 2020, klokken 11:56
Sitat fra: Polestar på torsdag 06. august 2020, klokken 10:42Jeg ladet nylig (med 2020.24.6.11) på et offentlig ladepunkt merket "32A 1-fas 230V IT". Burde jeg fått ladet med 7,2 kW der?

Model S støtter vel maks 24 A, så 5,5 kW ved 230V enfas.
Nei støtter vel 32A enfas fortsatt? Men maks 24A på 400V trefas, dvs 16,5kW. Min 2016 X støttet maks 16A på trefas (11kW), men kunne fortsatt lade med 32A enfas. Samme for 2018 modell X som en i familien eier (32A enfas).

Men det forutsetter type 2 kabel som støtter 32A.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. august 2020, klokken 12:23
Nei støtter vel 32A enfas fortsatt? Men maks 24A på 400V trefas, dvs 16,5kW. Min 2016 X støttet maks 16A på trefas (11kW), men kunne fortsatt lade med 32A enfas. Samme for 2018 modell X som en i familien eier (32A enfas).

Men det forutsetter type 2 kabel som støtter 32A.

Mulig jeg tar feil, men jeg mener det står "Maks 24 A" i liten skrift under der man justerer ladestrømmen i bilen uavhengig av om jeg er koblet til 400 V trefas eller 230 V enfas.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 06. august 2020, klokken 12:38
Mulig jeg tar feil, men jeg mener det står "Maks 24 A" i liten skrift under der man justerer ladestrømmen i bilen uavhengig av om jeg er koblet til 400 V trefas eller 230 V enfas.
Plugger du inn en 32A 1-fas ladestasjon, så endres tallet opp til 32A. Bilen kobler sammen to delladere for å trekke 32A.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Croft

Har ikke sett at noen har nevnt noe om dette, men jeg får nå fulle 2 min på AP uten noen nags, og trenger forsåvidt også minimal effort for å kvittere med ratt motstand. Dette må kunne sies å være  en «major improvement» :+1:

Bare meg, eller er dette gjengs for denne versjonen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA