Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.24.xx

Startet av Daniel_0007, torsdag 18. juni 2020, klokken 08:48

« forrige - neste »

sjokomelk

Leste du i det heletatt første posten i tråden, Motorwatt? Der er release notes som omtaler funksjonen. :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Fant beskrivelsen på et "pålitelig" sted, så derfor skrev jeg også "hvis dette er riktig". Kanskje det kommer "soon".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vesel

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 18. juni 2020, klokken 19:20
Fant beskrivelsen på et "pålitelig" sted, så derfor skrev jeg også "hvis dette er riktig". Kanskje det kommer "soon".
Ja, det hadde vært herlig. Er et par steder dette står, men tviler litt siden det ikke står i release notes. Blir enda bedre med trafikkskiltgjenkjenning. Det er vel nesten bekreftet nå.

Blir uansett en av de største oppdateringene siden Sentry mode, dashcam og dog mode. Noe annet enn forrige oppdatering. Gleder meg.  :D
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Electric Avenue

#18
Er det en ting jeg virkelig ønsker meg så er det fartskilt-gjenkjenning. Nesten alle fartsgrensene der jeg kjører daglig viser feil. På en strekning der det er 70 viser den 80, og på en annen hvor det er 80 viser den 70. På den tredje strekningen jeg pleier å kjøre viser den 50 der det er 80, så da blir AP så godt som ubrukelig.

Jeg har satt den til 10 over slik at den iallefall fungerer på den lengste strekningen der det er 80 og systemet viser 70, men på de andre strekningene må jeg da enten kjøre manuelt eller konstant drive å justere med spaken for å få riktig fart.
På strekningen der det er 70 og den viser 80 er det også en fotoboks, og med AP satt til 10 over så legger den seg jo i 90 på den strekningen når AP aktiveres, så det hadde vært supert om dette omsider kom på plass. :)

Jeg var forøvrig inne på openstreetmap og sjekket. Der stemmer faktisk fartsgrensene, men ikke i bilen.

Kanskje det da også blir bedre med tanke på plutselig nedbremsing når man kjører under/over kryssende vei med lavere fartsgrense?

Jeg har også irritert meg litt over den walkaway door lock funksjonen når bilen er parkert hjemme og jeg har nøkkelen i lommen. F.eks om jeg skal vaske bilen, så driver den jo og låser og åpner seg hele tiden. Det er jo slikt som sliter ut speil og dørhåndtak kan jeg tenke meg, når de går inn og ut hele tiden. Jeg var nylig inne for å få byttet et dørhåndtak nå bare 8 måneder etter at bilen var ny, og 9000 km kjørt, så dette er iallefall et stort pluss for min del :)

Spill osv bryr jeg meg ikke så mye om, men flere små forbedringer som dette hjelper jo veldig på totalopplevelsen :)
Tesla Model S

Motorwatt

SitatF.eks om jeg skal vaske bilen, så driver den jo og låser og åpner seg hele tiden. Det er jo slikt som sliter ut speil og dørhåndtak kan jeg tenke meg, når de går inn og ut hele tiden

La bare nøklen ligge i bilen  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electric Avenue

Hehe, ja det har jeg faktisk gjort noen ganger, og det funker som regel bra. Den har låst seg med nøkkelen i bilen noen ganger, men man får jo alltids låst opp med telefonen. Tenker kanskje mer på situasjoner der man går forbi med nøkkelen i lomma uten at men var tenkt å låse opp. Blir uansett en god forbedring å få :)
Det er alle disse konstante små forbedringene som gjør at bilen føles litt ny hver gang man får en oppdatering som er så morsomt :)
Tesla Model S


sfinxern

En ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor man skulle ønske å se sidekamera når man bruker blinkyset?? Altså, skal man blinke, se bort på skjermen «for en eller annen grunn» og så skifte fil? Man har jo full oversikt over visualiseringene i ICU. Som også varsler ved kjøretøy i blindsone.

I tillegg er sidekamera i en litt spesiell vinkel som ikke gir noe særlig godt oversiktsbilde.

Ved rygging, ok, men litt usikker på effekten her. Poenget med alle kamera på bilen er jo at den automatisk skal ha full kontroll over omgivelsene og varsle fører ved behov. Ikke at føreren selv skal begynne å skaffe seg et oversiktsbilde..

Nei dette har jeg litt vanskelig for å se gevinsten av.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Stig-Arne

Sitat fra: sfinxern på onsdag 24. juni 2020, klokken 00:39
En ting jeg ikke helt skjønner er hvorfor man skulle ønske å se sidekamera når man bruker blinkyset?? Altså, skal man blinke, se bort på skjermen «for en eller annen grunn» og så skifte fil? Man har jo full oversikt over visualiseringene i ICU. Som også varsler ved kjøretøy i blindsone.

I tillegg er sidekamera i en litt spesiell vinkel som ikke gir noe særlig godt oversiktsbilde.

Ved rygging, ok, men litt usikker på effekten her. Poenget med alle kamera på bilen er jo at den automatisk skal ha full kontroll over omgivelsene og varsle fører ved behov. Ikke at føreren selv skal begynne å skaffe seg et oversiktsbilde..

Nei dette har jeg litt vanskelig for å se gevinsten av.
Sidekamera er gull verdt. Du får dekket blindsonen som speilene har, spesielt nyttig ved kjøring på motorvei, men også inne i by områder

Monterer slikt på lastebiler.
Men kunne sikkert vært bedre å ha de bildene på instrumentet. Men løsningen er vel bedre enn ingenting.

sfinxern

Men bilen sier jo allerede i dag ifra om det er biler i blindsonen. Du kan se bilene i ICU og de blir røde hvis du blinker og det er biler i blindsonen.

Så man trenger strengt tatt ikke kamera view for å «se dette selv», når bilen allerede varsler det automatisk :+1:.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Stig-Arne

Sitat fra: sfinxern på onsdag 24. juni 2020, klokken 08:01
Men bilen sier jo allerede i dag ifra om det er biler i blindsonen. Du kan se bilene i ICU og de blir røde hvis du blinker og det er biler i blindsonen.

Så man trenger strengt tatt ikke kamera view for å «se dette selv», når bilen allerede varsler det automatisk :+1:.
Kan aldri erstatte ett bilde hvor man kan se situasjonen.

Kim-

Sitat fra: sfinxern på onsdag 24. juni 2020, klokken 08:01
Men bilen sier jo allerede i dag ifra om det er biler i blindsonen. Du kan se bilene i ICU og de blir røde hvis du blinker og det er biler i blindsonen.

Så man trenger strengt tatt ikke kamera view for å «se dette selv», når bilen allerede varsler det automatisk :+1:.
Min erfaring er at den ikke er å stole på
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Nå får vi snart vite hva 2020.24.6.1 inneholder på norske S/X. Lastes ned i dette øyeblikk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jokke

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 25. juni 2020, klokken 20:41
Nå får vi snart vite hva 2020.24.6.1 inneholder på norske S/X. Lastes ned i dette øyeblikk.
Release notes  :)

Motorwatt

#29
Notes: (flere sider kommer senere..)



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA