2020.24.xx

Startet av Daniel_0007, torsdag 18. juni 2020, klokken 08:48

« forrige - neste »

Motorwatt

Eiere av biler som fremdeles bruker Mobileye og Hardware 1, er de eneste hvis kjøretøy gjenkjenner skilt nøyaktig mesteparten av tiden. Da Tesla og Mobileye avsluttet et partnerskap i 2016, ble Tesla imidlertid tvunget til å lage sin egen programvare for å gjenkjenne fartsgrenser. Tesla-biler produsert etter at partnerskapet ble avsluttet, bruker GPS-basert fartsgrense og ikke kamerabasert identifikasjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emphezis

Litt slitsomt når man navigerer på autopilot at den ikke justerer farten der den har riktig fart registrert engang. Et stykke å gå FSD i Norge...

Selv Passat og Golf justerer automatisk farten etter skiltene når man kjører på cruisecontrol.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

turfsurf

Sitat fra: emphezis på onsdag 01. juli 2020, klokken 01:30
Litt slitsomt når man navigerer på autopilot at den ikke justerer farten der den har riktig fart registrert engang..
Den gjør det når du ikke kjører på motorvei. Men den justerer ikke over det du har stilt den inn på. Dvs starter du ACC i 60 sone så vil den ikke justere opp til 80. Starter du i 80 vil den justere ned i 60 sone og så opp til 80 igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juli 2020, klokken 06:06
Sitat fra: emphezis på onsdag 01. juli 2020, klokken 01:30
Litt slitsomt når man navigerer på autopilot at den ikke justerer farten der den har riktig fart registrert engang..
Den gjør det når du ikke kjører på motorvei. Men den justerer ikke over det du har stilt den inn på. Dvs starter du ACC i 60 sone så vil den ikke justere opp til 80. Starter du i 80 vil den justere ned i 60 sone og så opp til 80 igjen.

Kan nevnes at den justerer OPP til gjeldende hastighet om man trekker til seg AP-hendelen og holder et par sekunder.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

thbo

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. juni 2020, klokken 18:59
Eiere av biler som fremdeles bruker Mobileye og Hardware 1, er de eneste hvis kjøretøy gjenkjenner skilt nøyaktig mesteparten av tiden. Da Tesla og Mobileye avsluttet et partnerskap i 2016, ble Tesla imidlertid tvunget til å lage sin egen programvare for å gjenkjenne fartsgrenser. Tesla-biler produsert etter at partnerskapet ble avsluttet, bruker GPS-basert fartsgrense og ikke kamerabasert identifikasjon.
Leste et sted at MobileEye sitt patent er veldig spesifikt i forhold til å handle om hvordan man behandler bildene for bruk med fartsskiltgjenkjenning, og at Tesla nå kommer med fartsskiltsgjenkjenning der de behandler bildene fra bilen på en annen måte.

Forøvrig hadde de egentlig kunnet gjøre det på MobileEye sin måte i Europa hele tiden siden patentet ikke er gyldig her.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

geear

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. juli 2020, klokken 06:06
Sitat fra: emphezis på onsdag 01. juli 2020, klokken 01:30
Litt slitsomt når man navigerer på autopilot at den ikke justerer farten der den har riktig fart registrert engang..
Den gjør det når du ikke kjører på motorvei. Men den justerer ikke over det du har stilt den inn på. Dvs starter du ACC i 60 sone så vil den ikke justere opp til 80. Starter du i 80 vil den justere ned i 60 sone og så opp til 80 igjen.
Bortsett fra at den gladelig holder 80 (eller 90 med +10) flere hundre meter inn i en 60-sone. Totalt ubrukelig hele fartsstyringen. Selvstyringen funker fint, men ACC-delen av det er elendig.

cra

Sitat fra: gr på onsdag 01. juli 2020, klokken 23:14
Bortsett fra at den gladelig holder 80 (eller 90 med +10) flere hundre meter inn i en 60-sone.

I og med at den bruker en database (om enn noe utdatert) over hvor fartsgrensene endres burde den definitivt slakket på litt før skiltet i stedet for å hive seg på bremsen lenge etter.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

De stedene hvor skiltingen passer med database, oppfører min bil seg helt eksemplarisk. Både ved akselerasjon og retardasjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

thbo

En skiltdatabase vil alltid henge etter. Det er ikke en varig akseptabel løsning, heller ikke for Tesla siden de kommer med ny fartsskiltgjenkjenning snart. https://www.google.com/amp/s/www.teslarati.com/tesla-speed-limit-recognition-roundabout-support-worldwide-release-date/amp/
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Motorwatt

Sitat fra: thbo på torsdag 02. juli 2020, klokken 14:11
En skiltdatabase vil alltid henge etter. Det er ikke en varig akseptabel løsning, heller ikke for Tesla siden de kommer med ny fartsskiltgjenkjenning snart.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51997.0
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

thbo

Det var en rotete tråd som fort gikk off-topic, men jeg baserte også mine opplysninger på @greentheonly på Twitter ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Motorwatt

EM kom med sitt utspill 10 mai, og ovenfor nevnte artikkel er fra 12 juni. I dag sier EM at release av FSD-software er 2-4 måneder ytterligere forsinket. Hvorvidt dette også forsinker skiltgjenkjenning vites ikke.

https://electrek.co/2020/07/02/elon-musk-talks-tesla-autopilot-rewrite-functionality/

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

thbo

Ok. @greentheonly sa vel også bare i nærmeste fremtid ut fra at softwaren ble tydeligvis forberedt for det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Motorwatt

Tja. Green sa "the assets are in now. They will activate it later. not sure when exactly, perhaps as soon as 2020.24?". Gårsdagens oppdatering (bare for Canada) starter fremdeles på 2020.24(.6.3), så håpet er ikke helt ute....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. juli 2020, klokken 14:07
De stedene hvor skiltingen passer med database, oppfører min bil seg helt eksemplarisk. Både ved akselerasjon og retardasjon.
Mener du at din bil på magisk vis bremser FØR et 60-skilt i stedet for etter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA