Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU-kontroll Tesla

Startet av Motorwatt, mandag 15. juni 2020, klokken 12:31

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Får håpe de ikke er "strenge".. :P
Kjekt at Tesla har biler i Norge som er over 5 år.
Håper jeg får fikset mine småfeil før Tesla skal EU-godkjenne bilen min om 2-3år. :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ventle

Er det flere Tesla-senter enn Drammen som tar EU-kontroll nå? Har nettopp hatt min på kontroll (hos et annet verksted) og fått anmerkning på en opphengskule foran samt feiljusterte tåkelys, hadde vært praktisk om Tesla kunne tatt utbedring og etterkontroll i samme slengen. Bor et steinkast unna Tesla Grorud så Drammen er litt upraktisk langt unna :)

Toalmar

Sitat fra: ventle på mandag 10. august 2020, klokken 11:09
Er det flere Tesla-senter enn Drammen som tar EU-kontroll nå? Har nettopp hatt min på kontroll (hos et annet verksted) og fått anmerkning på en opphengskule foran samt feiljusterte tåkelys, hadde vært praktisk om Tesla kunne tatt utbedring og etterkontroll i samme slengen. Bor et steinkast unna Tesla Grorud så Drammen er litt upraktisk langt unna :)
Siden du bor så tett ved har du en fin mulighet til å spørre dem og oppdatere andre her inne  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021


o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på mandag 10. august 2020, klokken 22:00
Kun Kristandssand i tillegg så langt

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted

Når jeg søker på Tesla på denne siden, dukker det 19 lokasjoner opp, mer eller mindre hele landet!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Albedo

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:27
Sitat fra: Rævedilter på mandag 10. august 2020, klokken 22:00
Kun Kristandssand i tillegg så langt

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/finn-godkjent-verksted

Når jeg søker på Tesla på denne siden, dukker det 19 lokasjoner opp, mer eller mindre hele landet!

Det er en boks på høyre side med "EU-kontroll", krysser du her er det kun Drammen og Kristiansand som kommer opp. Men da vet jeg jo hvor jeg skal søke for å se om det dukker opp andre steder etter hvert :)

o.b.lix

Sitat fra: Albedo på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:45
Det er en boks på høyre side med "EU-kontroll", krysser du her er det kun Drammen og Kristiansand som kommer opp.

Så ikke den, lærer litt hver dag!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ventle

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. august 2020, klokken 14:06
Sitat fra: Albedo på tirsdag 11. august 2020, klokken 11:45
Det er en boks på høyre side med "EU-kontroll", krysser du her er det kun Drammen og Kristiansand som kommer opp.

Så ikke den, lærer litt hver dag!

Jeg gjorde samme misforståelsen først  :laugh: men da vet jeg at jeg må ta etterkontroll et annet sted etter at Tesla har pirket på hjulopphenget :)

Rollep

Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:11
Får håpe de ikke er "strenge".. :P
Kjekt at Tesla har biler i Norge som er over 5 år.
Håper jeg får fikset mine småfeil før Tesla skal EU-godkjenne bilen min om 2-3år. :police:
Sikkert kjekt at det finnes Tesla biler som er over 5 år, men bilene må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering.

Selv fikk jeg frist til 31 mai på min i3, da var den kun 3 ½ år gammel.

RJK

#10
Sitat fra: Rollep på onsdag 12. august 2020, klokken 11:35
Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:11
Får håpe de ikke er "strenge".. :P
Kjekt at Tesla har biler i Norge som er over 5 år.
Håper jeg får fikset mine småfeil før Tesla skal EU-godkjenne bilen min om 2-3år. :police:
Sikkert kjekt at det finnes Tesla biler som er over 5 år, men bilene må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering.

Selv fikk jeg frist til 31 mai på min i3, da var den kun 3 ½ år gammel.

Kona mi har frist til nøyaktig samme dato 4 år frem i tid. Men så er vel den omfattet av den nye ordningen der man ikke lengre tar hensyn til siste siffer i skiltnummeret. Det er vel kanskje det som "rammer" deg og i3'en din, at du ellers ville fått den etter 4,5 år...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Biler førstegangsregistrert frem til 7. februar 2019 følger de gamle reglene om at bilen må EU-godkjennes innen det fjerde året etter registreringsår, og måned bestemmes av siste siffer i reg. nr. Dvs. min 2017 modell må godkjennes i løpet av 2021. Reg nr. mitt slutter på sifferet 1, og frist blir da innen utgangen av januar 2021.

Biler registrert f.o.m. 8. februar 2019 følger de ny reglene som krever godkjenning innen 4 år etter dato for førstegangsregistrering.

https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/eu-kontroll/kontrollpunkter-eu-kontroll/

Det er uansett enkelt å finne ut når bilen må godkjennes. Bare legg inn reg. nr på Vegvesenet sin nettside https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie%2Bog%2Bvedlikeholde/eu-kontroll/kontrollfrist

Det som er, eller i alle fall var, grunnen til at Tesla ikke utfører EU-kontroll er at de verkstedene som tilbyr denne jobben må utføre den på alle typer biler. Dvs. de må ha system for oppsamling av oljer, utstyr for å måle avgasser osv. Jeg tror i alle fall ikke jeg ville tatt fullt med støyende og illeluktende forbrenningsmotorbiler inn i hallen på et Tesla SC for å utføre EU-kontroll på dem om jeg var verksmester, så jeg er egentlig litt overrasket over at det finnes SC som utfører godkjenning.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

mthoring

De er ikke endret reglene da, slik at Tesla har mulighet til å kun ta elbiler?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

THE

Søknadsskjemaet for å bli godkjent som kontrollorgan inneholder fremdeles et punkt om avgassmåleinstrument. https://www.vegvesen.no/_attachment/447290/binary/1361720?fast_title=S%C3%B8knad+om+godkjenning+av+kontrollorgan.pdf
Hva som skjer om verkstedet krysser "nei" på det punktet vet jeg ikke. Det er uansett ikke noen valg på SVV sin verkstedoversikt om å vise verksteder med godkjennelse for kontroll kun av elektriske kjøretøy. Godkjenninga ser ut til å gjelde for alle kjøretøy opp til 3500 kg uavhengig av drivlinje, men jeg ser at EV Services i Bergen spesifiserer at de utfører EU-kontroll på "alle elbiler" https://evservices.no/eu-kontroll.html. Det kan kanskje se ut som at verksted kan velge selv hvilke typer biler de vil ta kontroll på, og da er det vel bare et tidsspørsmål før alle Tesla SC har fått godkjenning til å utføre EU-kontroll på elbiler vil jeg tro.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

Vil anta at det er tilstrekkelig å ha et avgassmåleinstrument innerst i et skap. Og hvilke kunder de tar i mot velger de jo selv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA