Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finnes det en _god_ OBD-II logger og app for iPhone? tesLAX CANBus explorer?

Startet av Nasse, mandag 15. juni 2020, klokken 11:37

« forrige - neste »

Nasse

Har surret litt rundt forskjellige steder og tråder for å finne en god OBD-II logger og app til iPhone...men er ikke blitt fryktelig mye klokere. Håper noen kan hjelpe meg med et par enkle spørsmål:

(Har en P85 2014 om det utgjør noen forskjell)

1) Eneste app jeg finner i Apples appstore er tesLAX - CANBus explorer. Noen som har erfaring med denne?

2) Hva er gjeldende anbefaling for OBD-dongle og app? (for hhv ios og android)

3) Er appene som finnes for android så mye bedre at jeg burde finne meg en billig android mobil eller et lite nettbrett og heller bruke det?

Dere får unnskylde meg om dette spørsmålet burde vært lagt til en av de gamle trådene isteden.

Nasse

Lite respons på den opprinnelige mailen, så prøver:

Er det noen som har fikset det med en mac? Noe som funker med siste macOS?

Vesel

Sitat fra: Nasse på mandag 15. juni 2020, klokken 11:37
3) Er appene som finnes for android så mye bedre at jeg burde finne meg en billig android mobil eller et lite nettbrett og heller bruke det?
Android har Scan My Tesla og TeslaCam / Sentry Reviewer. Scan My Tesla fungerer greit, men ikke noe særlig mer. Er lite intuitiv og brukervennlig, så tar litt tid å sette opp og lære seg å kjenne. Krever ofte et par forsøk for å koble til dongelen også, men det skyldes kanskje ikke appen. Jeg vet ikke om iOS har en tilsvarende app og evt. hvor bra den fungerer. TesLAX finner jeg ikke i App Store på Macbooken ihvertfall. TeslaCam / Sentry Reviewer fungerer utmerket da, langt bedre enn den tilsvarende funksjonen i bilen.

De andre spørsmålene kan jeg ikke svare deg på.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Nasse

Sitat fra: Vesel på søndag 21. juni 2020, klokken 12:10
Android har Scan My Tesla og TeslaCam / Sentry Reviewer. Scan My Tesla fungerer greit, men ikke noe særlig mer. Er lite intuitiv og brukervennlig, så tar litt tid å sette opp og lære seg å kjenne. Krever ofte et par forsøk for å koble til dongelen også, men det skyldes kanskje ikke appen. Jeg vet ikke om iOS har en tilsvarende app og evt. hvor bra den fungerer. TesLAX finner jeg ikke i App Store på Macbooken ihvertfall. TeslaCam / Sentry Reviewer fungerer utmerket da, langt bedre enn den tilsvarende funksjonen i bilen.

De andre spørsmålene kan jeg ikke svare deg på.

Hjertelig! Tror tesLAX bare er for iphone/ipad... (har US konto)

Har startet med å skaffe overgangskabel (2014 modell) og OBDLink LX, så tar jeg det derifra.... Tenkte å teste tesLAX og se. Men skjønner det er litt vanskelig å sammenligne dataene.

Tenkte å høre med noen av verkstedene nevnt på tocn.no om de kan ta en utskrift av batteristatusen min enn så lenge - men ser at ingen tør annonsere med at de kan gjøre det...

Har dessverre ingen sentry mode på min bil - savnes.

Muffinman

Hva er det egentlig du ønsker av data? Kun nominal full pack, som et referanse datapunkt i tilfelle bilen din blir cappet? I så fall synes jeg kanskje tilnærmingen er i overkant komplisert. Legg ut et innlegg på en av tocn-gruppene med opplysning om hvor du befinner deg i landet, så er jeg sikker på at du ikke trenger å kjøre mange minuttene for å møte noen som kan lese av for deg :)

Vesel

Vet ikke hvor du bor, men hvis du skulle stikke innom Grimstad så kan jeg hjelpe deg. Ellers så skal jeg til Mandal de neste to helgene og Stavanger en uke eller to etter dette. 👍
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Nasse

Sitat fra: Muffinman på søndag 21. juni 2020, klokken 12:51
Hva er det egentlig du ønsker av data? Kun nominal full pack, som et referanse datapunkt i tilfelle bilen din blir cappet? I så fall synes jeg kanskje tilnærmingen er i overkant komplisert. Legg ut et innlegg på en av tocn-gruppene med opplysning om hvor du befinner deg i landet, så er jeg sikker på at du ikke trenger å kjøre mange minuttene for å møte noen som kan lese av for deg :)

Todelt - en del fordi det er gøy - og en del fordi jeg vil ha dokumentasjon på tilstanden til batteriet nå, dersom det skulle skje noe og Tesla kommer dragene på et erstatningsbatteri som er "like bra som det gamle"... (lest diverse skrekkhistorier)

Siden jeg snart skal på ferietur med mye superlading tenkte jeg at det hadde vært hyggelig å få dokumentasjonen på plass før jeg drar.

Og @Vesel - holder til i Oslo, så Grimstad er litt langt for meg, men hjertelig takk for tilbudet!

Muffinman

Prøv tocn-gruppa, mange tilknyttet TOCN i Oslo-området som kan ta en avlesing for deg. Flere er på forumet her, men de er sjelden innom.

Nasse

Sitat fra: Muffinman på mandag 22. juni 2020, klokken 10:07
Prøv tocn-gruppa, mange tilknyttet TOCN i Oslo-området som kan ta en avlesing for deg. Flere er på forumet her, men de er sjelden innom.

Hjertelig! Er forholdsvis ny på tocn.....mener du tocn-gruppa som i facebook eller forum?  ???

Muffinman

Facebook. Der er den en åpen gruppe, ei for medlemmer og ei som heter "Tesla Teknisk Preik". Kjør på :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA