Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klunkelyd bak når jeg svinger

Startet av VegarHenriksen, søndag 14. juni 2020, klokken 03:05

« forrige - neste »

VegarHenriksen

Hei,

Idag kom det en ny og ukjent lyd på min S85. Når jeg svinger helt normalt så er det en klunkelyd bak. Det høres ut som noe slår i noe. Jeg føler også at det er noe som er løst siden bilens kjøreegenskaper endrer seg.

Dette skjer tilsynelatende uansett hastighet og er absolutt verst når jeg kjører i oppoverbakke. Jeg mener å høre at lyden kommer på høyresiden når jeg svinger til høyre og venstre siden når jeg svinger til venstre.

Tips til hvordan jeg kan feilsøke taes imot med et STORT takk!
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

#1
Jekka opp bilen og begynte å rikke på alt mulig. Kom fort over noe som bekymrer meg litt.



Denne karen her beveger seg frem og tilbake på begge sidene og lager en metall lyd. Kan det være denne jeg hører?


https://youtu.be/UZYpGYZU7eA
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

offpist

Det skal gjerne være mulighet for å bevege seg der.

Men å demontere, rengjøre og så smøre på med fett på akslingen vil hjelpe mot klunke-lyden.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

VegarHenriksen

Takker så meget for svar!

Hvor er det jeg skal smøre? Vil dette være den riktige plassen eller er det mer avansert enn som så?

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Synes vel dette var mye bevegelse, men ikke sikker. Klarer ikke bevege akslingene på våre biler, men mulig jeg bare har kjent etter når de stod i spenn. Uansett; bevegelse på tvers av akslingen skal det nok ikke være, men bittelitt på langs kan være ok. Men; jeg er ikke helt sikker på at dette er det du opplever under kjøring. Det skal nemlig ikke være mulig å merke dette på kjøreegenskapene på bilen. Mitt første sjekkpunkt ville vært toelinken. Start med å jekke opp og røsk hjulet hardt frem og tilbake i bilens lengderetning. Er det virkelig ille vil du kjenne bevegelse. Nedre bærearm, integrallink eller camberarmen vil ikke påvirke kjøreegenskapene like mye som toelinken om det er utslitt.

VegarHenriksen

#5
Jeg forsøkte å røske med livet som innsats og fikk ikke noe som helst til å bevege seg. Jeg dro og slet i diverse deler uten noen form for bevegelser. Hjulet sitter også bom fast.

Jeg føler at kjøreegenskapene endrer seg litt ved at styringa av og til blir litt sløv og bilen ikke svinger like mye som jeg svinger på rattet. Det er som om den drar litt til siden ved lett svinging. Jeg får da en følelse at det er mer press på den ene siden av bakhjulet. Skjønner ikke helt hva dette kan være men det startet samtidig som klunkelyden.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

offpist

Jeg syns også det er rart at dette skal gi lyd under kjøring.
Det er jo normalt sett ikke noen krefter som skal få akslingen til å bevege seg i lengderetningen.

Det er ikke så lett å oppdage slark i understell bare med å dra med hendene.
Man må gjerne ha bilen opp på bukk, også bruke brekkhjern eller en lang metallstand for å lete etter slark.
De nedre bærearmene bak er jo en svakhet på disse bilene.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

De er en svakhet på tidligere biler i forhold til at de havarerer, men ikke spesielt i forhold til slitasje. Dog kan de få det på 1xx.xxxkm på biler som har vært utsatt for mye hard akselerasjon. Det skal uansett ikke bli klunking før det er ekstremt ille.

Det stemmer at det normalt skal mye til å kjenne slark i hjuloppheng med bare nevene, men toelinken er et svakt punkt som gjerne svikter når man skrur på dem som f.eks. ved justering av hjulvinklene. Man vil ikke merke noe galt der og da, og de må demonteres for å se hva som har skjedd. Men med gjentatte lastvekslinger og bevegelse blir de til slutt så løse at man kan bevege hjulet med hendene. Det har jeg sett med egne øyne. Disse toelinkene er nok medvirkende til kantslitasjeproblematikken; på vår 2013 ble det tatt mange justeringer før man oppdaget at disse ikke holdt innstillingen etterfulgt av stadig nye verkstedbesøk. Deretter ble bilen ustabil før de oppdaget at disse var ødelagte. Det ble bra en stund etter at de ble skiftet, før ustabiliteten kom tilbake. Da var det faktisk foringene i subframen som var røket.

VegarHenriksen

#8
Slik jeg har skjønt beveger ikke akslingen seg under kjøring slik som jeg gjør i videoen. Dette gir også mening da alle tråder om akselproblemer er ved akselerasjon og deakselerasjon. Dette har jeg testet mye og min klunkelyd skjer KUN under svinging.

Jeg har lest litt om toe linken nå og det er nok rett som du sier Muffinman. Beskrivelsen til en ødelagt toe link matcher også ganske bra til at kjøregenskapene har endret seg. Leser også at hvis de er virkelig slitt så vil man oppleve klunkelyder.

"The bushings on the rear toe arm links of your Tesla, if worn, will allow for uncontrolled rear toe and camber changes based on axle torque. When they wear enough, you'll start getting clunks, bangs and drive weirdness."

Det eneste jeg stusser på er at jeg ikke får hjulet til å rikke seg med hendene.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Det kan fint bevege seg under kjøring før det blir såpass løst at man klarer å bevege med hendene. Det gjør man ikke før det er blitt skikkelig løst.

Men uansett verdt å sjekke opp.

VegarHenriksen

Skal jekke opp å gå grundig over i ettermiddag. Stay tuned  8)

Er så surt at denne lyden kom bare 24 timer etter at jeg hadde fjerna klunkelydedene i front sway linksa. Grrrr
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA