Hei!
Vi bor landlig til på Hedmarken og har kjørt Leaf siden mars 2012. Kulda opplever vi ikke som noe problem i seg selv, men rekkevidden blir selvsagt noe redusert. Derimot blir bilen svært fort varm og den oppleves ikke som så kald som en bensin/diesel-bil gjør i starten. Vi kjører stort sett mellom 3 og 10 mil hver dag og opplever ikke at rekkevidden blir noe problem, selv ikke når det er kaldt. Så daglig pendling med 2x40 km, uten lademulighet på jobb, burde være helt uproblematisk. Har du lademulighet på jobb så trenger du knapt lade hjemme.
Vi bruker Leaf'en til Oslo av og til (140 km for oss), men da er vi avhengig av hurtigladeren på Minnesund. Det betyr at vi må legge inn et ladestopp på 15 minutter sommerstid og 15-30 minutter når det er som kaldest. Vi kommer frem uten ladestopp sommerstid, men da kjenner vi litt på rekkeviddeangsten. Marsfarten på motorvei påvirker rekkevidden mye. Vår erfaring er at man sparer overraskende mye strøm ved å senke farten fra 100 til f.eks 85 km/t. Det betyr at skal man på langtur, uten lading underveis, så må man være forberedt/innstilt på å senke hastigheten noe.
Er man avhengig av å strekke rekkevidden lengst mulig, må man være forberedt på å ha det litt kjøligere inne i bilen. Da blir varmeseter og varme i rattet er et "must" synes vi. I det daglige har vi så grei margin at vi ikke tenker spesielt på å redusere varmen.
Alt i alt er vi kjempefornøyd med å kjøre elbil, og kan absolutt anbefale det til ditt kjøremønster.
mvh
Hamar