Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisnedgang? Dollaren er billigere

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 07. juni 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja med dollaren ned i 6 hadde jeg gått tilbake til Model X LR.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

#31
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:41
Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Radial på torsdag 25. juni 2020, klokken 11:27
Med litt svak dollar, kan Y bli ett meget bra kjøp om prisen da også justeres for å få opp etterspørselen ytterligere.
Dollar ned i seks kroner hadde vært en drøm. Men da hadde jeg kjøpt Model X igjen :)

Dollar på 6 hadde vel fort betydd euro på 8. Da kunne man fått en godt utstyrt e-tron 55 for 600000 kroner.
E-tron 55, er å si farvell til fart og spenning, samt fremtidige goodies og ladenettverk som man kan stole på. Altså en drøm der man ikke tør drømme 100%.  ;) Edit; setter denne i "karantene" da ikke alle har like fin humor som meg;-) ..(Kanskje noe for funksjonærer og "sjefs-wannabees")
Model Y gir "alt" minus litt tysk kvalitet, eller kommer det en Tesla-fabrikk i tysklands hovedstad
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:41
Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Radial på torsdag 25. juni 2020, klokken 11:27
Med litt svak dollar, kan Y bli ett meget bra kjøp om prisen da også justeres for å få opp etterspørselen ytterligere.
Dollar ned i seks kroner hadde vært en drøm. Men da hadde jeg kjøpt Model X igjen :)

Dollar på 6 hadde vel fort betydd euro på 8. Da kunne man fått en godt utstyrt e-tron 55 for 600000 kroner.

Og en basic 50 for under 400k? Den hadde nok solgt ganske bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radial

#33
Værste er egentlig at feks e50 egentlig MÅ ned i 400 for at den skal selge med 25% mva når den tid kommer.

550k for en bil med bare 25mil rekkevidde, uten mva eller avgifter er helt hinsides egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Radial på torsdag 25. juni 2020, klokken 11:27
Med litt svak dollar, kan Y bli ett meget bra kjøp om prisen da også justeres for å få opp etterspørselen ytterligere.
Dollar ned i seks kroner hadde vært en drøm. Men da hadde jeg kjøpt Model X igjen :)
Sånn sett så kan det jo være en fordel med kombinasjonen Trump og korona.....

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på fredag 26. juni 2020, klokken 09:13
Sånn sett så kan det jo være en fordel med kombinasjonen Trump og korona.....
Kunne jo håpet det, men jeg synes ikke dollarkursjen er veldig rasjonell i.f.h.t. det den fjompen driver med...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 26. juni 2020, klokken 12:24
Sitat fra: knut.aulie på fredag 26. juni 2020, klokken 09:13
Sånn sett så kan det jo være en fordel med kombinasjonen Trump og korona.....
Kunne jo håpet det, men jeg synes ikke dollarkursjen er veldig rasjonell i.f.h.t. det den fjompen driver med...
Helt enig

Vaduz

Halvert selskapsskatt hjalp jo, og USA gjør det langt bedre enn de fleste store europeiske land og Sverige hva gjelder covid 19. Ser i gen grunn til at dollaren skal ned noe mer enn euro eller annen valuta. Men dette er en digresjon...

Vurderer å bestille model Y med FSD og håpe at levering tar tid og at prisen kanskje har falt litt og kvaliteten økt litt før jeg får bilen. Tror jeg ender med å bare vente litt med å bestille, FSD kan ikke øke veldig mye fremover, har jo ikke skjedd noe særlig bedring av selvkjøring siste 2-3 årene.

turfsurf

Ifølge Tesla og EM øker FSD i pris f.o.m 1/7, så er du interessert i det er det vel bare å bestille. ikke noe å tjene på å vente.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: Vaduz på søndag 28. juni 2020, klokken 22:20
Halvert selskapsskatt hjalp jo, og USA gjør det langt bedre enn de fleste store europeiske land og Sverige hva gjelder covid 19. Ser i gen grunn til at dollaren skal ned noe mer enn euro eller annen valuta. Men dette er en digresjon...

Har du sett på Fox News siden du tror USA gjør det så bra? Det er knapt et land i verden som gjør det dårligere enn USA når det gjelder å bekjempe covid 19 akkurat nå. Forøvrig hjelper ikke lav selskapsskatt noe hvis selskapet ikke tjener penger..


Vaduz

USA er på en syvende plass hva gjelder dødsfall, kun europeiske land foran, Frankrike, Sverige, Storbritannia, Belgia etc.

https://www.statista.com/statistics/1104709/coronavirus-deaths-worldwide-per-million-inhabitants/

Er ikke veldig vanskelig å finne og har ikke endret seg nevneverdig siste måneden.


Ja jeg får vel bestille om planen er ytterligere økning i pris, ikke så mye tid igjen! Tenker hvit med svarte felger og svart interiør. Vurderer blå med hvitt interiør og std felger. Blir uansett FSD og LR med krok.

ToWalkOrDrive

Poenget er gjerne at i USA så er det et kraftig oppsving av nye smittede, så dødsfall vil jo komme noen uker etter dette. De er jo i ferd med å stenge ned noen puber osv som følge av den siste voldsomme økningen.

Trump har forøvrig ett mål: å bli gjenvalgt. Han driter i den langsiktige økonomien. Eneste den store massen klarer å forholde seg til er om den enkelte har jobb akkurat nå, og arbeidsledighetstall. USA under Trump, og også før Corona, har pisset og  pisset i buksen for å holde benene varme. Trump håper at de er varme til etter valget. Mer konkret så har de fjernet myndighetenes lånetak, og de låner som fulle sjømenn. Grafen under starter riktignok ikke på 0, men viser trenden - gjelden vokser, og hva skjer når de stopper og låne opp like mye hver måned....etterspørselen innenlands vil synke, salget innenlands vil falle, noen investorer vil ut av bedrifter som selger innenlandske varer, og dollaren vil synke.... men USA har jo klart å balansere på en knivegg før økonomisk, så kanskje klarer de å lande igjen, men tviler.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Man må vel forvente økende smitte etter de voldsomme demonstrasjonene som har vært der i det siste, men allikevel er det ganske langt opp til vest europeiske landene så ser ikke helt hvorfor dollaren skulle falle mer enn euro selv med en økning.
Den amerikanske gjelden har aldri vært et problem, og at den øker sterkt nå med så mye covid-19 relaterte tiltak er vel heller ikke rart, alle land er i samme bås.
Med sterk dollar som verdensvaluta og en enorm og produktiv økonomi har aldri amerika balansert på noen knivsegg, kanskje du tenker på Japan? Søreuropeiske land og PIGS landene derimot har slitt opp igjennom. Men dette er vel ganske solid avsporing! Ingen vet med sikkerhet hva som skjer med økonomien, så kjøp det du har råd til er vel det evige rådet:)

Magnus Hansen

Spesielt å skylde på demonstrasjoner for økt smitte når det er i all hovedsak dreier seg om grov inkompetanse nasjonalt og i enkelte delstater. Var alt for trege med å innføre tiltak og alt for raske med å åpne opp igjen. Og dette er et land som mottok smitte etter Europa og Asia og hadde ekstra tid til å forberede seg. Det er helt ufattelig hvor elendig styrt det landet er. Og likevel er det folk som støtter Trump administrasjonen. Til og med i Norge ser det ut til.

Vaduz

#44
Skjønner ikke hvordan du leser støtte til noe regime fra den posten, kun de fakta som foreligger. Spesielt å tro at 15-20k mennesker samlet i flerfoldige byer Hver kveld ikke har innvirkning på smitte, i Norge er det vel maks 50 som får samles av en grunn, samme hva du mener om selve demonstrasjonene.

Hva synes du om det svenske eller franske regimet? Hva med det britiske? Disse hadde svært god tid til å forberede seg men langt flere døde* enn USA, ufattelig inkompetanse i Sverige også? Tror nok alle mennesker er tilbøyelige til å se verden fra sitt sted som eksepsjonelt bra og eurosentrisme er ikke noe unntak. Men da trekker jeg meg rolig ut herifra!

*Edit: relativt sett, da det naturligvis blir meningsløst å sammenligne absolutte tall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA