Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisnedgang? Dollaren er billigere

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 07. juni 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. august 2020, klokken 13:17
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. august 2020, klokken 13:04
Kan jo hende bil fra Berlin har perfekte panelgaps og ikke fungerende software 
La oss håpe tyskerne ikke får fingrene i software  ;)
Har troen på Y/3 fra Berlin, det kan bli den beste utgaven fra Tesla

ToWalkOrDrive

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. august 2020, klokken 14:03
Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. august 2020, klokken 13:17
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 19. august 2020, klokken 13:04
Kan jo hende bil fra Berlin har perfekte panelgaps og ikke fungerende software 
La oss håpe tyskerne ikke får fingrene i software  ;)
Har troen på Y/3 fra Berlin, det kan bli den beste utgaven fra Tesla

Sannsynlig samtale mellom Musk og Maxwell:
Musk: "The battery needs to be completed by June, so we can put it into the Model Y from Berlin"
Maxwell Director: "That's not possible. It might explode"
Musk: "Make it work, or your'e fired"
Maxwell Director: "It will work. No doubt about it".....
Tesla Model Y                         2021-

OleBrummen

Det jeg kan se ligger nå «norske» Tesla model Y priser 100 000 over de amerikanske etter normalisering av valutakurs med styrket krone og prisnedgangen på model Y. (Som ikke ble videreført til Norge så langt)

Har lyst på model Y, men kommer mange ytterst gode alternativer nå. Enyaq, ID.4 etc. Rent prinsippielt kommer ikke jeg til å legge ut 100 000 mer enn jeg ser man betaler over dammen eller dem som la inn reservasjon 2 år før lansering fremfor 1.5 år før. Håper Tesla justerer pris før det blir for sent. Kontraktsigneringer på Enyaq fra september av...

fonberg

Sitat fra: OleBrummen på fredag 21. august 2020, klokken 10:00
Det jeg kan se ligger nå «norske» Tesla model Y priser 100 000 over de amerikanske etter normalisering av valutakurs med styrket krone og prisnedgangen på model Y. (Som ikke ble videreført til Norge så langt)

Har lyst på model Y, men kommer mange ytterst gode alternativer nå. Enyaq, ID.4 etc. Rent prinsippielt kommer ikke jeg til å legge ut 100 000 mer enn jeg ser man betaler over dammen eller dem som la inn reservasjon 2 år før lansering fremfor 1.5 år før. Håper Tesla justerer pris før det blir for sent. Kontraktsigneringer på Enyaq fra september av...

Den store forskjellen mellom Tesla og andre her er jo kontraktsbetingelsene: Eventuelle prisendringer kommer alltid kunden til gode*, og du kan når som helst, frem til ei uke ETTER du har tatt ut bilen, trekke deg fra kontrakten, og få igjen alle pengene.

Hos alle andre bilmerker/forhandlere jeg kjenner til betaler man inn et depositum som er tapt om man vil ut av kontrakten. Er vel eksempelvis mange i disse dager som er bundet på hender og føtter av dette på sine ID3-kontrakter hvor Møller har funnet det for godt å skru prisene skikkelig opp etter kontraktsinngåelse...

*Går prisen ned fra kontraktsinngåelse til man henter ut bilen, får man bilen til den reduserte prisen. Går prisen opp i samme periode, får du bilen til prisen ved kontraktinngåelse.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ToWalkOrDrive

Har en mistanke om at grunnen til at de ikke allerede har satt ned prisene er at de vet at Model Y i den form den er priset nå, som er den som selges i USA nå, ikke kommer til å leveres til Norge, og at det er derfor de ikke bruker mye energi på å prise den om. Jeg tror prisene i USA og Norge vil bli ganske mye endret den 23. september (eller oktober) etter Battery Day. Veldig mange patenter har nå blitt registrert i det siste angående Tesla-batterier, og de har visst hatt god fremgang de seneste ukene på holdbarhet på nye batterier, selv om de enda er i grenseland korte til å produseres, skal en tro youtubere...ok der røk den troverdigheten... Uansett så har Tesla gjort om på batteri-byggetegningene i Berlin fordi de vil bruke ny batteriteknologi, og det er grunn til å tro at de vil gjøre det også i USA om ikke veldig lenge. Så kanskje alle ender opp med å gjøre om på bestillingene, og velger 89kWh nettobatteri osv...
Tesla Model Y                         2021-

CorsoDante

Sitat fra: fonberg på fredag 21. august 2020, klokken 10:43
Hos alle andre bilmerker/forhandlere jeg kjenner til betaler man inn et depositum som er tapt om man vil ut av kontrakten. Er vel eksempelvis mange i disse dager som er bundet på hender og føtter av dette på sine ID3-kontrakter hvor Møller har funnet det for godt å skru prisene skikkelig opp etter kontraktsinngåelse...

*Går prisen ned fra kontraktsinngåelse til man henter ut bilen, får man bilen til den reduserte prisen. Går prisen opp i samme periode, får du bilen til prisen ved kontraktinngåelse.

Polestar har samme vilkår som Tesla, grovt fortalt; Det er fritt frem for å kansellere reservasjon, eller kontrakt, vederlagsfritt.

Regner derfor med at de følger Teslas strålende eksempel mht. prisjusteringer som tilgodeses kunden etter kontraktsinngåelse.
TM3P "FSD"

emurof

Diskusjonen om angrerett er viktig, og denne var oppe i forumet i 2019 også. Det virker ikke som Tesla har vært vanskelige å ha med å gjøre for de få som har benyttet seg av det, så all ære til dem for akkurat det.

Mer info: Forbrukerrådets veileder

Samler opp en haug med innlegg om dette:

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 25. juli 2020, klokken 21:44
Sitat
Gir loven noen angrerett ved bilkjøp?

I det store og det hele er svaret dessverre nei. Det klare utgangspunkter i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det ville vært vanskelig å være en bilforhandler dersom bilkjøpere stadig kunne få omgjøre kjøpet og levere tilbake bilen. Det er derfor det klare utgangspunkt i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp.

https://www.biladvokat.no/angrerett-ved-bilkjop/

Det er angrerett på biler bestilt over nett eller telefon. Flere har benyttet seg av dette hos Tesla.

For at det ikke skal være angrerett så må kjøpet ha skjedd hos forhandler, for da har man jo sett bilen før man får den. Ellers kan det være at angrerett utgår hvis man kjøper et tilpasset produkt. Men siden Tesla masseproduserer sine biler og de ikke spesialtilpasses til hver kunde så gjelder ikke det for Tesla.

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:03På den annen side skal retur av varen bekostes av kjøper; kan bli dyrt hvis Tesla krever retur til sentrallager i NL f.eks. (om de har lov til det da...).

Det kan de neppe. De kan kanskje i verste fall kreve tilbakelevering der bilen ble hentet ut, men man kan levere inn bilen på et hvilket som helst servicesenter.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. juli 2020, klokken 12:32Slik det står her er det vel 14 dager etter kontraktsinngåelse, og ikke 14 dager etter overtakelse av bil.

Det er 14 dager etter overtakelse.

Sitat fra: Contango på tirsdag 28. juli 2020, klokken 13:58Tråden sporer litt av men problemstillingen er interessant. Jeg antar spørsmålet om retur utover syv dager ikke har vært testet rettslig. Loven var nok aldri tiltenkt biler, så jeg vil tro en tvistesak vil være interessant. Det er kanskje ikke helt rett frem for mange har eksvs vært innom forhandler og fått prøvekjøre. Så er det spørsmålet om tilvalgene er «standard» eller spesialtilpasset.

Jeg mene å huske at lovgiver nettopp har tatt for seg biler i forarbeider eller lignende, og der fremkom det at biler som bestilles over nett eller telefon og uten spesialtilpasninger faller inn under angrerett på 14 dager. Grunnen til at biler gjerne har falt utenom er at de har blitt solgt gjennom bilutsalg der kjøper ser bilen før den blir overtatt.

Sitat fra: lirekassa på tirsdag 28. juli 2020, klokken 22:55Du har ikke angrerett på

* noe som er spesiallaget utfra dine valg

Mulig de kan gjemme seg bak denne i tilfelle tvist.

Nei, for bilene er masseprodusert ut fra forhåndsdefinerte valg, og spesiallages ikke.

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. juli 2020, klokken 15:36Ja, og bruk av bilen i 7 dager er jo bedre enn angreretten. Der har du kun lov til å pakke ut og kikke på varen, men ikke bruke varen hvis du skal bruke angreretten. Varen må altså være ubrukt for å tilfredstille lovens krav.

Det stemmer nok ikke. Man skal kunne "fastslå varenes art, egenskaper og funksjon" for å vurdere om man ønsker å beholde varen. Selger kan trekke fra eventuelt verditap, men å kjøre en tur med bilen, finne ut at man angrer, og levere den inn, gir neppe noen særlig mulighet til dette.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. august 2020, klokken 10:59
Har en mistanke om at grunnen til at de ikke allerede har satt ned prisene er at de vet at Model Y i den form den er priset nå, som er den som selges i USA nå, ikke kommer til å leveres til Norge, og at det er derfor de ikke bruker mye energi på å prise den om. Jeg tror prisene i USA og Norge vil bli ganske mye endret den 23. september (eller oktober) etter Battery Day. Veldig mange patenter har nå blitt registrert i det siste angående Tesla-batterier, og de har visst hatt god fremgang de seneste ukene på holdbarhet på nye batterier, selv om de enda er i grenseland korte til å produseres, skal en tro youtubere...ok der røk den troverdigheten... Uansett så har Tesla gjort om på batteri-byggetegningene i Berlin fordi de vil bruke ny batteriteknologi, og det er grunn til å tro at de vil gjøre det også i USA om ikke veldig lenge. Så kanskje alle ender opp med å gjøre om på bestillingene, og velger 89kWh nettobatteri osv...

TM3 selges i Norge, og den er jo heller ikke justert ned i pris, så det ødelegger litt for argumentet ditt.

Jeg ser det er mindre viktig for TMY av de grunner du sier, men de kan bestilles/reserveres nå, og en for høy pris gir færre reservasjoner. Det kan da føre til at folk velger bil fra en konkurrent istedet.

Samtidig burde det være i dems interesse å pushe TM3 frem til TMY begynner å nærme seg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: emurof på fredag 21. august 2020, klokken 13:41
Diskusjonen om angrerett er viktig, og denne var oppe i forumet i 2019 også. Det virker ikke som Tesla har vært vanskelige å ha med å gjøre for de få som har benyttet seg av det, så all ære til dem for akkurat det.
Hørte på «Ride the lightening» podcast. Der ble det sagt at hvis en benytter angreretten så får en ett års sperre på å bestille samme model igjen. Dvs angrer du på en Model 3 kan du bestille S eller X umiddelbart eller du må vente 12 mnd.

Har ikke hørt de har praktisert dette slik i Norge. Noen som vet noe om dette?

Hvis en angrer på et kjøp fordi en tror det kommer en valutajustering, så mister en muligheten i ett år.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på fredag 21. august 2020, klokken 16:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. august 2020, klokken 10:59
Har en mistanke om at grunnen til at de ikke allerede har satt ned prisene er at de vet at Model Y i den form den er priset nå, som er den som selges i USA nå, ikke kommer til å leveres til Norge, og at det er derfor de ikke bruker mye energi på å prise den om. Jeg tror prisene i USA og Norge vil bli ganske mye endret den 23. september (eller oktober) etter Battery Day. Veldig mange patenter har nå blitt registrert i det siste angående Tesla-batterier, og de har visst hatt god fremgang de seneste ukene på holdbarhet på nye batterier, selv om de enda er i grenseland korte til å produseres, skal en tro youtubere...ok der røk den troverdigheten... Uansett så har Tesla gjort om på batteri-byggetegningene i Berlin fordi de vil bruke ny batteriteknologi, og det er grunn til å tro at de vil gjøre det også i USA om ikke veldig lenge. Så kanskje alle ender opp med å gjøre om på bestillingene, og velger 89kWh nettobatteri osv...

TM3 selges i Norge, og den er jo heller ikke justert ned i pris, så det ødelegger litt for argumentet ditt.

Jeg ser det er mindre viktig for TMY av de grunner du sier, men de kan bestilles/reserveres nå, og en for høy pris gir færre reservasjoner. Det kan da føre til at folk velger bil fra en konkurrent istedet.

Samtidig burde det være i dems interesse å pushe TM3 frem til TMY begynner å nærme seg.


....eller så har de kunstig høy pris på Model 3 og, samt andre modeller, fordi alle får nytt batteri, og de rekker ikke utleveringer tidsnok før Battery Day uansett til at folk ikke kan bruke angreknappen....er gjerne derfor det omtrent ikke er utlevert noen Teslaer....sånn i tillegg til at de vanligvis leverer ut siste måned i hvert kvartal...
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Hmmm... jaggu ikke sikker på denne battery day. At alle biler plutselig skulle få helt ny batteriteknologi virker ikke realistisk. Nevadafabrikken spytter ut Panasonicbatterier i stort tempo. Og kontrakt ble nettopp forlenget. Ingen ting som tyder på at de er i ferd med å switche til egne celler i stor skala.

daktari

Tror battery day blir hype om masse greier som kommer i fremtiden, kanskje.  Husk i oktober er det 4 år siden FSD ble lansert. Fortsatt ingen coast-to-coast gjennomført.  Dere husker videoen?
Det mest håndfaste jeg tror på battery day er en facelift S og X med plaid.

Uansett bør nok prisene litt ned i Norge nå. € har også falt bra og nære pre-covid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. august 2020, klokken 23:30
Sitat fra: RJK på fredag 21. august 2020, klokken 16:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. august 2020, klokken 10:59
Har en mistanke om at grunnen til at de ikke allerede har satt ned prisene er at de vet at Model Y i den form den er priset nå, som er den som selges i USA nå, ikke kommer til å leveres til Norge, og at det er derfor de ikke bruker mye energi på å prise den om. Jeg tror prisene i USA og Norge vil bli ganske mye endret den 23. september (eller oktober) etter Battery Day. Veldig mange patenter har nå blitt registrert i det siste angående Tesla-batterier, og de har visst hatt god fremgang de seneste ukene på holdbarhet på nye batterier, selv om de enda er i grenseland korte til å produseres, skal en tro youtubere...ok der røk den troverdigheten... Uansett så har Tesla gjort om på batteri-byggetegningene i Berlin fordi de vil bruke ny batteriteknologi, og det er grunn til å tro at de vil gjøre det også i USA om ikke veldig lenge. Så kanskje alle ender opp med å gjøre om på bestillingene, og velger 89kWh nettobatteri osv...

TM3 selges i Norge, og den er jo heller ikke justert ned i pris, så det ødelegger litt for argumentet ditt.

Jeg ser det er mindre viktig for TMY av de grunner du sier, men de kan bestilles/reserveres nå, og en for høy pris gir færre reservasjoner. Det kan da føre til at folk velger bil fra en konkurrent istedet.

Samtidig burde det være i dems interesse å pushe TM3 frem til TMY begynner å nærme seg.


....eller så har de kunstig høy pris på Model 3 og, samt andre modeller, fordi alle får nytt batteri, og de rekker ikke utleveringer tidsnok før Battery Day uansett til at folk ikke kan bruke angreknappen....er gjerne derfor det omtrent ikke er utlevert noen Teslaer....sånn i tillegg til at de vanligvis leverer ut siste måned i hvert kvartal...

Ser ut som utleveringene er startet opp nå. "Plutselig er 43 TM3 (16 TMS, 4 TMX),  registrert hittil i måneden, og for ettpar dager siden var det vel under 10 TM3, om jeg husker rett.

Hentet fra https://teslastats.no/

Teslastats sier 28 Teslaer, S og X inkludert, utlevert 21.08 og 18 utlevert 22.08, som vil tilsi at nå blir det litt fart igjen på tallene.

Av de 18 registrert i går er 2 TMS og 2 TMX, som tilsier 14 TM3. Dagen før var det 2 TMX, og 26 TM3. Altså 40 TM3 på de to siste dagene. De første 20 dagene er det altså 3 nyr TM3.

Veldig kjekk funksjon nederst på siden, der man kan bla seg frem dag for dag og se når bilene ble registrert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Prisnedgang på 3 i dag, men det ser ikke ut til å ha skjedd noe med Y? Jeg har ikke fulgt så godt med

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:56
Prisnedgang på 3 i dag, men det ser ikke ut til å ha skjedd noe med Y? Jeg har ikke fulgt så godt med

Nei, det har ikke skjedd noe med Model Y-prisen, selv om Model 3-prisen ble satt ned ca 35.000 i natt...
Kanskje de vil vente med å endre prisen på Model Y til de vet hvilket produkt Model Y Norge er.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA