Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tabbe å innføre bombrikke for elbil?

Startet av elektrolux, fredag 05. juni 2020, klokken 08:33

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. juni 2020, klokken 09:10
Flyreiser blir vel ikke registrert da mobilen ikke har GPS-dekning underveis?
Mobilen har gps på fly selv om den er i flymodus. Jeg moret meg med å bruk speedometer appen ombord i et fly engang for å måle hastigheten. Den virket den.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektrolux

Ingen systemer er perfekte, men tanken slo meg når jeg oppdaget hvor langt jeg faktisk hadde beveget meg uten å bidra til fellesskapet.

For egen del kunne en chip under huden vært helt OK. Men ikke alle vil avsløre hvor de beveger seg til enhver tid. Eneste aberet for egen del er at da måtte bøtenivået kraftig ned slik at en MC tur til f.eks Kristiansand ikke medførte økonomisk ruin og inndratt førerkort for 3 livstider grunnet overskridelse av fartsgrensene. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. juni 2020, klokken 10:44

For egen del kunne en chip under huden vært helt OK. Men ikke alle vil avsløre hvor de beveger seg til enhver tid. Eneste aberet for egen del er at da måtte bøtenivået kraftig ned slik at en MC tur til f.eks Kristiansand ikke medførte økonomisk ruin og inndratt førerkort for 3 livstider grunnet overskridelse av fartsgrensene. :D

Her peker du på ett område som oppleves som problematisk for deg. Informasjon innsamlet for skatteinnkrevingsformål, brukt til trafikkovervåking. Hvilke andre måter kan disse dataene brukes/misbrukes på?

Hvis man løfter blikket litt over egen interressesvære: Ønsker vi et samfunn der myndighetene har en så totalitær kontroll over innbyggerne?

Og hva skjer når denne overvåkingsdatabasen blir hacket, og opplysningene havner «out in the wild»?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vesel

#18
En generell bevegelsesskatt som Elextrolux nevner bør aldri skje, og jeg vil tro forslaget ikke en gang ville blitt vurdert av myndighetene. For det første så har du personvernproblemet. Forslaget krever at alle må gå rundt med elektronisk sporing som en ikke kan fjerne, type chip under huden eller ankelbånd. Det er kanskje i den retningen vi sakte er på vei mot, men i vår levetid vil dette være umulig å innføre. Dersom en bokstavelig talt mener at man skal bruke Googles posisjonslogg, så kan jeg ikke se for meg at det heller ville blitt aktuelt. Myndighetene vil neppe belage seg på data fra et privat, utenlandsk megaselskap som amerikanske myndigheter har full tilgang til data fra (NSA). Posisjonsloggen er også lett å lure. På Android kan man manipulere posisjonsdata. En kan også bare slå av posisjonsinnhenting eller bruke en falsk konto.

Foruten disse problemene, så er en stor del av poenget med avgifter og skatt at man ved differensiering kan vri afterd i ønsket retning, blant annet fra forurensende reisemåter til mindre. Det vil bli enda viktigere fremover. For meg ville det blitt totalt feil om tog ble dyrere å bruke enn fly. Det vil ta knekken på regionaltogene. Dessuten er det ikke uvanlig å bevege seg langt når man sykler. Mange landeveissyklister sykler ukentlige treningsturer på over 10 mil, andre pendler gjerne 40 km daglig. Det er nokså populært her jeg bor, fra småby til småby på gamleveier.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. juni 2020, klokken 09:19
Tog kunne også blitt gratis med så stor bevegelse skatt. Og er det i yrkessammenheng burde selvfølgelig arbeidsgiver kompensere.

En slik skatt kunne endret måten vi tenker. F.eks ville det ikke lenger vært rimeligere for kona å fly til Polen for å klippe og farge håret, og det blir lønnsomt å bruke gratis kollektivtransport framfor egne kjøretøy.

Kanskje litt for radikal tanke, men det kunne gjort underverk med utslipp og frigjort mye byrokrati og kanskje til og med medført halvering av arbeidstiden.

Og alle som ikke har råd til bil må uansett betale skatt for å bruke sykkelen og beina. Nei takk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på mandag 08. juni 2020, klokken 09:43
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. juni 2020, klokken 09:10
Flyreiser blir vel ikke registrert da mobilen ikke har GPS-dekning underveis?
Mobilen har gps på fly selv om den er i flymodus. Jeg moret meg med å bruk speedometer appen ombord i et fly engang for å måle hastigheten. Den virket den.

Da må du vel holde den opp til vinduet. Den får jo ikke GPS-dekning gjennom skroget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Burger

Sitat fra: TB på lørdag 06. juni 2020, klokken 14:52
Tydeligvis har ikkje dette vore eit prioritert felt for bom selskapene.

Gjelder ikke bare elbil, men også personbil vs lastebil. En lastebileier kan spare store summer ved å kjøre på personbil takst.
Tipper det ikke er prioritert fordi det ikke er verdt jobben, men svindles det for mye så må man gjøre noe.

Personbilbrikke i en lastebil er veldig lett å oppdage på klassifisering. Enkleste er å ha to laserlinjer med f.eks https://www.sick.com/media/docs/4/14/514/Operating_instructions_Laser_Measurement_Sensors_of_the_LMS5xx_Product_Family_en_IM0037514.PDF

Ved å ha de to laserlinjene montert med laserlinjen på tvers av kjøreretning og 2 m fra hverandre i kjøreretning, så kan man detektere fart, så har man høyde og bredde og vips så har man volum på bilen. Når jeg jobbet med slike lasere så kan man se speilene stikke ut på siden, kobling til tilhenger etc.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

DagfinnN

Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. juni 2020, klokken 20:44
Sitat fra: DagfinnN på mandag 08. juni 2020, klokken 09:43
Sitat fra: jkirkebo på mandag 08. juni 2020, klokken 09:10
Flyreiser blir vel ikke registrert da mobilen ikke har GPS-dekning underveis?
Mobilen har gps på fly selv om den er i flymodus. Jeg moret meg med å bruk speedometer appen ombord i et fly engang for å måle hastigheten. Den virket den.

Da må du vel holde den opp til vinduet. Den får jo ikke GPS-dekning gjennom skroget.
Tja, satt vel på vindusplass siden jeg elsker å se ut ved take off and landing. Noen blir aldri voksen. Så du kan ha noe rett. Men jeg tok ikke mobilen mot vinduet. Holdt den i fanget.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektrolux

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 09. juni 2020, klokken 03:24
Mobilen har gps på fly selv om den er i flymodus. Jeg moret meg med å bruk speedometer appen ombord i et fly engang for å måle hastigheten. Den virket den.

Gjorde det samme med motorsykkel navigatoren. Den har ikke nullstillbar max hastighetsminne som siden har indikert 452 km/t.

Antar fordelen er at Politiet forstår at det ikke er realistisk at jeg har kjørt så fort på motorsykkelen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ryback

Bombrikke kan være backup for skiltgjenkjenning. Hvis man gir rabatt for de med bombrikke så vil nok de fleste skaffe seg brikke.

Bompenger, utenom rushtidsringer, synes jeg man kan bytte ut med en km-avgift som kan kreves inn av forsikringsselskapene. De vet hvor mange km du kjører og krever allerede inn årsavgiften på vegne av staten.

Rollep

Sitat fra: ryback på fredag 12. juni 2020, klokken 12:30
Bompenger, utenom rushtidsringer, synes jeg man kan bytte ut med en km-avgift som kan kreves inn av forsikringsselskapene. De vet hvor mange km du kjører og krever allerede inn årsavgiften på vegne av staten.
Nei takk, jeg har overhode ikke lyst på å betale norsk km-avgift under mine utenlandsturer.

Og ikke under mine norgesturer heller når jeg tenker meg om :D

Forsikringsselskapet vet forøvrig bare vilken årlig kjørelengde vi har kjøpt, ikke hvor mange km vi har kjørt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

ryback

Det er vanskelig å lage 100% rettferdig ordning for brukerbetaling som alle er fornøyd med, spesielt når en del brukere ikke ønsker å betale.

Counterpointer

Sitat fra: ryback på fredag 12. juni 2020, klokken 14:51
Det er vanskelig å lage 100% rettferdig ordning for brukerbetaling som alle er fornøyd med, spesielt når en del brukere ikke ønsker å betale.
Kanskje de brukerne skulle betale mest. De kjører jo ofte premium biler, så da hadde det kanskje passet med premium pris i bommen også

Så kunne vi i bermen betalt forholdsmessig mindre, men samme prosent

OhmPaPa

Sitat fra: knut.aulie på fredag 12. juni 2020, klokken 17:47
Sitat fra: ryback på fredag 12. juni 2020, klokken 14:51
Det er vanskelig å lage 100% rettferdig ordning for brukerbetaling som alle er fornøyd med, spesielt når en del brukere ikke ønsker å betale.
Kanskje de brukerne skulle betale mest. De kjører jo ofte premium biler, så da hadde det kanskje passet med premium pris i bommen også

Så kunne vi i bermen betalt forholdsmessig mindre, men samme prosent

Betal veiene over skatteseddelen slik vi gjør med andre fellesgoder. Så vil de med høy inntekt automagisk betale mere enn bermen.

Magnus Hansen

Og som fører til at de med lav inntekt som ikke kjører bil sponser velstående..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA