Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tabbe å innføre bombrikke for elbil?

Startet av elektrolux, fredag 05. juni 2020, klokken 08:33

« forrige - neste »

elektrolux

I følge denne artikkelen er det nokså risikofritt å bruke elbilbrikken i eksosbilen og på den måten slippe dugnaden med å bygge opp formuene til bompengepampene.

https://www.motor.no/artikler/bompenger-slik-kan-bompengesystemet-misbrukes/

Når en leser slikt lurer en på om det var så lurt å innføre autopass brikker for elbil i det hele tatt? Hadde ikke slike brikker eksistert kunne de ikke blitt misbrukt.

Selv kjører jeg med brikke i elbilene, men ikke i eksosbilene, og har oppdaget at eksosbilen mange ganger ikke blir belastet med bompenger, og aldri når jeg har en elbil bak på hengeren. Besparelsen i bomkostnader er større enn merforbruket i diesel, og det er aldri feil å ha med en liten bil for lokal kjøring når en er ute på langtur. ;)

Hadde innkrevingen av disse pengene gått over skatteseddelen eller enda bedre som en drivstoffavgift ville slike stunt vært kontraproduktive og fordelingen av kostnadene mye mer rettferdig i forhold til reelt bruk av veiene. En bonus ville vært at elbilene fortsatt kunne vært foretrukket kjøretøy siden de ikke trenger å fylle fossilt drivstoff i stedet for slik det nå har blitt med kraftig redusert salg av elbiler til fordel for MC og andre bomfrie løsninger.

https://www.dinside.no/motor/kraftig-okning-i-motorsykkel-salget/70933655
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Motorwatt

Har etterhvert forstått at du har et anstrengt forhold til bompenger. Men det blir vel som å kjempe mot vindmøller, og det hadde som kjent Don Quijote også store problemer med. :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

elektrolux

#2
Har et svært anstrengt forhold til et system som beriker en gruppe mennesker, og belaster en annen gruppe ut fra bosted og økonomi. Absurd med en minsteskatt for dem som bor/jobber/helse gjør at de blir påført utgifter i størrelse 1 månedslønn på noe alle burde være med å bidra til.

Derfor belyser jeg gjerne svakhetene med systemet.  Det er tankevekkende at en ved å kjøre omveier, eller eksossykkel i stedet for en allerede innkjøpt Smart ED kan sette penger inn på egen konto i stedet for bompengeselskapet sin. Med min løsning ville også jeg bidratt med midler til veibyggingen, men selvfølgelig på bekostning av lukrative styreverv og stillinger i selskapene som tapper våre felles midler for millioner av innbetalte skattekroner.

Synes også landvindmøller og landstrøm til plattformer i Nordsjøen er feil. Tidligere ble egenprodusert gass ( les kortreist ) kjørt gjennom en turbin for lokal produksjon av strøm til plattformene. Nå skal denne gassen i stedet raffineres og transporteres for forbrenning i et annet land mens verdifull landstrøm skal leveres til plattformen. En slik løsning medfører mer utslipp, ikke mindre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vesel

Det er god høyrepolitikk at det er den som forbruker en ressurs som betaler for det. Når ressursen er begrenset, det vil si at det kan oppstå kø og tett trafikk, så er bomringer et enkelt og effektivt mottiltak. Kanskje for enkelt, det gir noen uheldige utslag i dagens form. Sentrum og venstresida bruker på sin side argumentet om miljø.

Jeg er av miljøhensynet ikke tilhenger av at veifinansiering fullt skal betales over skatteseddelen, men det kunne vært en idé å innføre en ekstra avgift på drivstoff istedet. Kan spare mye penger i administrasjonskostnader på det, 1,12 kr ved hver eneste passering. Etterhvert måtte den gradvis innføres på elektrisitet, men der er ulempen at det kan slå skjevt ut for dem som bruker el mer til annet forbruk. Kan kanskje løses på et vis. Med bompenger i dag så lønner det seg noen ganger å kjøre alternative ruter utenom bomringene, og det er det ingen som tjener på totalt sett. Kapitalismen har mange slike ineffektiviter. Altså ressurser som det finnes overflod av begrenses kunstig.

Ellers mener jeg at det offentlige i det minste bør stå for bompengeinndrivingen, uansett hvordan det gjøres. Hvorfor gi bort penger ved å outsource? Det samme gjelder annet som er velegnet for drift av det offentlige, som inkasso og taxfreehandel. Kan egentlig avvikle taxfreehandelen bare, den gir liten mening, og dermed øker staten MVA-inntektene. Det går for det samme.

En enkel løsning på bompengespørsmålet er å bare slutte å bruke så fordømt mye penger på råflotte veier i dette kuperte, langstrakte, tynt befolka landet. For mange ulønnsomme prosjekter. Forskningen viser også klart at man ikke kan bygge seg ut av køproblematikk siden folk bare tilpasser seg ved å kjøre tilsvarende mer, istedetfor å gjøre ting som å reise kollektivt, sykle eller kjøre på et tidspunkt med mindre trafikk. Tilpasningsdyktighet er en av vår fremste egenskaper som homo sapiens, og jeg blir så imponert hvordan det kommer til uttrykk på et moderne luksusproblem som trafikk.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Daniel_0007

Lol visste ikke engang at det finnes egen brikke for elbil, jeg bruker samme brikka som jeg brukte for ice bilen men sletta den på fjellinjen og la inn elbilen istedenfor, faktureres riktig hvertfall
Model 3 2019 LR Rwd

Motorwatt

Det er det ikke, men noen kreative flytter brikken registrert på en elbil fysisk over på en fossilbil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Burger

Man kan sette videoflagg på brikke(r) i brikkestatusliste, og da vil bildet ikke bli slettet ved gyldig brikke. Usikker på hva reaksjonen er, men vil ikke anbefale svindel.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

TB

Tydeligvis har ikkje dette vore eit prioritert felt for bom selskapene.

Gjelder ikke bare elbil, men også personbil vs lastebil. En lastebileier kan spare store summer ved å kjøre på personbil takst.

Teknisk sett bør bomselskapene være i stand til å avdekke denne svindelen. Alle kjøretøy uten autopassbrikke leses skiltene på. Bildene blir behandlet med OCR teknologi for å finne hvilket kjøretøy som har passert.

Når et kjøretøy med autopass passerer kan reg nr fra OCR rutinen sammenlignes med reg nr som finnes i databasen på brikken. Er det avvik sendes bilde til manuell kontroll. Blir mange passeringer markert som feilaktige, selv om det ikke er noe feil er OCR rutinen for svak, og den bør forbedres. Dermed vil en få testet og forbedret OCR rutinen samtidig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#8
Google tidslinjen kunne vært en måte å belaste den enkelte for bevegelse :

Google tidslinjen indikerer at jeg har beveget meg over 8500 km hittil i år. Med unntak for 2 betalbare bompasseringer med Berlingoen er resten er gjort med #bomfrie kjøretøy. Med en mer rettferdig måte å kreve inn midler til felles infrastruktur ville jeg bidratt betydelig mer til fellesskapet.

Hadde alle bidratt med f.eks 1 kr/km kunne kollektiv transporten vært gratis utover bevegelseskostnaden. Når jeg slipper unna med 20 kr blir det desto mer å betale for folk med mindre betalingsevne. Selv med 10 øre/km ville bidraget mitt vært 40x så stort som nå.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. juni 2020, klokken 11:07
Google tidslinjen kunne vært en måte å belaste den enkelte for bevegelse :

Google tidslinjen indikerer at jeg har beveget meg over 8500 km hittil i år. Med unntak for 2 betalbare bompasseringer med Berlingoen er resten er gjort med #bomfrie kjøretøy. Med en mer rettferdig måte å kreve inn midler til felles infrastruktur ville jeg bidratt betydelig mer til fellesskapet.

Hadde alle bidratt med f.eks 1 kr/km kunne kollektiv transporten vært gratis utover bevegelseskostnaden. Når jeg slipper unna med 20 kr blir det desto mer å betale for folk med mindre betalingsevne. Selv med 10 øre/km ville bidraget mitt vært 40x så stort som nå.  ;D

Google kan du ihvertfall ikke bruke, jeg har forflyttet meg godt over 30.000km bittil i år og kun en brøkdel (omkring 8000km) har vært med bil...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Det blir 30 000 kr i bevegelse skatt. Helt på sin plass spesielt om du har brukt fly.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kodax

Mye av poenget med bommer i byene er å begrense bilkjøring i dem.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. juni 2020, klokken 21:05
Det blir 30 000 kr i bevegelse skatt. Helt på sin plass spesielt om du har brukt fly.

Ikke noe fly i år nei. Jeg går mye samt kjører tog (jobber i jernbanen). Blir litt for dumt om jeg skal betale "bevegelsesskatt" for å gå tur samt frakte andre til jobb ;)

Flyreiser blir vel ikke registrert da mobilen ikke har GPS-dekning underveis?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Tog kunne også blitt gratis med så stor bevegelse skatt. Og er det i yrkessammenheng burde selvfølgelig arbeidsgiver kompensere.

En slik skatt kunne endret måten vi tenker. F.eks ville det ikke lenger vært rimeligere for kona å fly til Polen for å klippe og farge håret, og det blir lønnsomt å bruke gratis kollektivtransport framfor egne kjøretøy.

Kanskje litt for radikal tanke, men det kunne gjort underverk med utslipp og frigjort mye byrokrati og kanskje til og med medført halvering av arbeidstiden.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

@Elektrolux: Du ser ingen personvernmissige eller kommersielle betenkligheter ved å basere skatteinnkreving på Googles tjenester?

Og skal man pålegge alle innbyggere å ha smarttelefon med google-konto?

Skal det være lov å legge igjen/glemme telefonen hjemme? Er det lov å skru av telefonen? Gå tom for batteri?

Tror jeg hadde skaffet meg egen «skattetelefon» med egen googlekonto, som stort sett lå hjemme.

Kanskje vi heller burde gå for å operere inn en mikrochip under huden på alle mennesker? Slik at man får 100% overvåking av alle bevegelser hele tiden.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA