Behov for ca 10 meter ladekabel til ladeboks

Startet av Newbie2, tor 04. jun 2020, kl. 22:24

« forrige - neste »

Newbie2

Hei

Jeg har bestilt en Hyundai Ioniq 2020 modell og med den følger en 7,5 meter lang Type 2-kabel.

Jeg har også tenkt å ha en eRange Uno ladeboks fra Defa på husveggen. Utfordringen min er at jeg, for å ha litt å gå på, burde hatt 10 meter med ledning fra husveggen til bilen. Bruker man ladekabelen som følger med bilen til eRange Uno ladeboks? Eller er det egen ladekabel som følger med eRange Uno ladeboks? Hva er i så fall lengden på den og kan man få den med lengre kabel? Finner ikke ut av dette på nett.

Et alternativ må være å ikke sette ladeboksen på husveggen, men da må det settes opp en stolpe eller lignende som ladeboksen kan henge på. Finnes det i så fall noe slikt å få fkjøpt eller er det noe man må lage selv?

Føles som jeg er den eneste som ikke har husvegg rett inntil bilen.

Vesel

Det ser ut som det finnes to utgaver av den hjemmeladeren, én uten og én med fast kabel på 7,5 m. Når det ikke står noe om at det følger med kabel, så gjør det ikke det. Grunnen til det er at man har forskjellige krav til kabelen. Noen behøver type 2-plugg i bilenden, andre type 1. Noen behøver 3 m kabel, andre 10 m. Noen ønsker en tynn kabel for lett håndtering, andre behøver en tykk som er tilpasset større ladestrømmer. Du kan altså bruke den som følger med bilen, men i ditt tilfelle er den altså for kort.

Jeg har ikke funnet noen generiske stolper som er tilpasset alle hjemmeladere, men blant annet Easee har en stolpe tilpasset sin lader. Merk at det er prisen bare for stolpen. Du har ikke vurdert en Easee da? Den er omtrent det ypperste man får når det kommer til funksjonalitet, og den er fleksibel når det kommer til strømnett og ladestrømmer, så den er fremtidssikker. Så vidt jeg kan se så er det ingenting ved Defa-en som ikke Easee har. Det er subjektivt, men Easee-en er også lekrere synes jeg. Er noen tusen kr billigere, så du vil i stor grad spare inn stolpen på å bytte fra Defa-en med eventuell generisk stolpe. Om du ikke bare går for en tykk gjerdestolpe e.l. i bakken.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Wisd0m

Når det kommer til ladeboks så synes jeg rett og slett Defa er for dyrt. Så enig med forrige taler. Kjøp heller Easee
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5188715

Ioniq trenger type 2 til type 2. 32 A koster vel 2-3 tusen. Finnes blant annet her:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/lengde-10-meter

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA