Model S 75D 2017 uten adaptiv cruise control??

Startet av zetson, tor 04. jun 2020, kl. 13:28

« forrige - neste »

zetson

Vurderer å kjøpe min første Tesla og var innom bilforhandler for å prøvekjøre En Model S 75D 2017-modell. Fikk ikke adaptiv cruise controll til å fungere og spurte forhandleren hva problemet kunne være. Forhandleren kontaktet Tesla og det viser seg at forrige eier hadde fått fjernet denne funksjonen og at det ville koste 20-25000 kr å få dette installert igjen av Tesla.

Hvordan er det mulig? Er det ikke slik at adaptiv cruise er standard alle Model S etter 2014? Og  hva er motivasjonen for å aktivt gjøre funksjonen utilgjengelig uten at det skal koste skjorta å få den på plass igjen?
e-up!, aug 2014
Avensis, 2007

emmern

Ja det virker tullete. Synes Tesla kan skru den på.

Uansett er det ikke helt bra å kjøpe en Tesla med MCU1. Prøv og finn en med MCU2.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Ellemelle

For å få adaptiv cruisecontrol den gangen, måtte du kjøpe det som bare het autopilot.
Så dette er ikke noe som er fjernet, det er bare ikke kjøpt i utgangspunktet.

Motorwatt

Forrige eier har sannsynligvis vært med på en prøveperiode som Tesla hadde på AP for en tid tilbake, og som de visstnok i flere tilfeller glemte å fjerne fra bilen når perioden var over.

zetson

Sitat fra: Ellemelle på tor 04. jun 2020, kl. 13:46
For å få adaptiv cruisecontrol den gangen, måtte du kjøpe det som bare het autopilot.

Sitat fra: Motorwatt på tor 04. jun 2020, kl. 13:47
Forrige eier har sannsynligvis vært med på en prøveperiode som Tesla hadde på AP for en tid tilbake, og som de visstnok i flere tilfeller glemte å fjerne fra bilen når perioden var over.

Det var et eget valg for Autopilot på skjermen, med flere undervalg som nødbremsing, collision warning etc. Jeg så animasjoner av biler og syklister på dashbordet, samt at bilen reagerte når bilen skled ut til siden. Er ikke dette utstyr som er inkludert i autopilot?

Sitat fra: emmern på tor 04. jun 2020, kl. 13:30
Uansett er det ikke helt bra å kjøpe en Tesla med MCU1. Prøv og finn en med MCU2.

Gjelder det alle Model S produsert etter 2018 hvis det ikke er ettermontert?
e-up!, aug 2014
Avensis, 2007

emmern

Sitat fra: zetson på tor 04. jun 2020, kl. 14:26Gjelder det alle Model S produsert etter 2018 hvis det ikke er ettermontert?

Alle produsert fra mars 2018 og utover.
e-Golf 2018 300 FL

alda

Sitat fra: zetson på tor 04. jun 2020, kl. 14:26

Det var et eget valg for Autopilot på skjermen, med flere undervalg som nødbremsing, collision warning etc. Jeg så animasjoner av biler og syklister på dashbordet, samt at bilen reagerte når bilen skled ut til siden. Er ikke dette utstyr som er inkludert i autopilot?

Gjelder det alle Model S produsert etter 2018 hvis det ikke er ettermontert?

Alla bilar från och med sent 2014 har autopilot-hardwaren som innehåller de "gratisfunktionerna" du beskriver, utan att man har betalt för autopilot. Och då får man bara vanlig cruisecontroll, typ farthållare.

Att aktivera AP-softwaren är bara en programmering som görs hos Tesla på kort tid, stämmer bra att det kostar 25' ca.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

jkirkebo

Hvorfor det? Vi har en bil med MCU1 og en med MCU2, det eneste jeg savner på MCU1 er viewer for dashcam. Som uansett ikke er relevant for eldre biler uten AP2.5/3.0.

Klart, man har jo problemene med emmc-chipen da. Det kan man heldigvis fikse preventivt uten at det blir for dyrt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

geear

Hvis man er opptatt av dashcam viewer eller spill og drit, så kjøp en med MCU2, men for de aller fleste betyr det ingenting med MCU1 eller 2 i dag.

MCU2 har ulemper også, som at ved feil eller reboot under kjøring så havner man helt i blinde for instrumentpanelet konker også ut, mens med MCU1 så er det helt uproblematisk å kjøre uten.

geear

Sitat fra: zetson på tor 04. jun 2020, kl. 14:26

Jo, hvis den hadde mulighet for å velge autopilot så har bilen både autopilot og aktiv cruise. Ett trekk i spaken aktiverer adaptiv cruise og dobbeltrekk aktiverer AP, men valget må være slått på i innstillingene (kan stå på alltid).

emmern

Sitat fra: gr på tor 04. jun 2020, kl. 17:34
Hvis man er opptatt av dashcam viewer eller spill og drit, så kjøp en med MCU2, men for de aller fleste betyr det ingenting med MCU1 eller 2 i dag.

MCU2 har ulemper også, som at ved feil eller reboot under kjøring så havner man helt i blinde for instrumentpanelet konker også ut, mens med MCU1 så er det helt uproblematisk å kjøre uten.

Brukergrensesnitt som går som sirup, en tidsinnstilt bombe (eMMC) og entertainment features etc som ikke er der. Tror MCU2 er å foretrekke jeg.

Min har aldri måtte reboote under kjøring.
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Hadde en MCU1-bil som lånebil, og er sjeleglad for at jeg har MCU2. Anbefales på det varmeste! Reboot? Aldri.

jkirkebo

Sitat fra: emmern på tor 04. jun 2020, kl. 19:39
Sitat fra: gr på tor 04. jun 2020, kl. 17:34

Brukergrensesnitt som går som sirup, en tidsinnstilt bombe (eMMC) og entertainment features etc som ikke er der. Tror MCU2 er å foretrekke jeg.

Min har aldri måtte reboote under kjøring.

Sirup? Merker ikke forskjell mellom våre to biler på dette jeg. MCU1 er mer enn rask nok for min del ihvertfall. Unntatt browseren da, den er helt ubrukelig. Heldigvis har jeg aldri bruk for den (bruker den aldri på MCU2-bilen heller).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Contango

Litt utenom temaet men må reboote stadig vekk både S'en og 3ern. Skjer særlig når jeg bruker Teslawaze.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Øyvind.h

Ja synes MCU1 fungerte helt fint. MCU2 er raskere, men ikke akkurat avgjørende. Satt mer pris på AP1 som kjører dønn stabilt på motorvei uten fantombrems og rare manøvre. Gule kanter slipper du også på skjermen da.
Reboot husker jeg ikke når jeg gjorde sist, men gjorde en factory reset før salget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA