Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Live! Oslo-Kongsvinger-Elverum-Hamar-Gjøvik-Oslo

Startet av elektro, torsdag 18. juni 2020, klokken 19:45

« forrige - neste »

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Sitat fra: elektro på torsdag 18. juni 2020, klokken 21:25
SOC: 50% Distanse: 229 km.
Ser lovende ut. Hva er snittfarten ?
Og så blir det interessant om SOC er tilnærmet lineær ned mot 0 %.

elektro

SOC: 40% Distanse: 280 km.
Snittfart nede i 67 km/t nå etter en del veiarbeid fra Elverum.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

SOC: 30% Distanse 310 km.
Mye oppover fra Gjøvik, 400 moh.
Fylte 2,7/2,8 skal kontrollmåle
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#9
SOC: 20% Distanse 339 km.
Lygnasæter 600 moh.

EDIT: SOC 20% Distanse 353 km.
Gran 230 moh.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#12
Sitat fra: daktari på fredag 19. juni 2020, klokken 00:18
Neste utfordring: hypermile en e-tron

Hypermile jeg aldri sett poenget med. 1000 km. fortest mulig med lading derimot, eller et race, det er moro! Det blir imidlertid fort fartsgrensen som blir begrensningen. Derfor er kanskje helt vanlig landeveiskjøring som jeg har bedrevet nå, i primært 70-80 km/t soner, med klima på, normalt lufttrykk og en forbikjøring i ny og ne, vel så interessant..

Jeg ga meg etter 430,2 km. med 2 km. restrekkevidde på GOM, kraftig power limit og 0% SOC. Litt skuff.. Forbrukstall 18,6 kWh/100 km

Det er lite trolig at det var mer enn 1% rest tilgjengelig, med mindre batteriet er feil kalibrert, men power limit pleier å være en god indikasjon. Selv med litt godvilje fikk jeg altså bare 81 kWh ut av min veteranbil. Vet ikke om det er degradering eller heat loss, men det er nesten identiske tall som da jeg i fjor kjørte opp/ned til Hafjell og flere høydemeter i tillegg, med relativt ny bil. Denne gangen fikk jeg en sterk følelse av at det skar seg litt i bakkene opp fra Gjøvik, og videre. Fikk inntrykk av at jeg ikke fikk tilbake all verden i bakken ned fra Lygnasæter igjen. GOM steg også bare med 1%, men det kan jo ha vært litt mer pga, misvisning. Uansett ikke noe særlig over 1,5 kWh.

Sammendrag kommer i riktig tråd. Denne kan vel slettes..

Orket ikke ligge i 90 km/t i 110 sonen på E6. Kunne selvfølgelig kjørt en 120 km/t GPS hastighet- test fra 100-0%. Det går vesentlig fortere. Kjørte jo nylig én runde i 125 km/t på 27,0 og har tidligere kjørt på 26,6 kWh/100 km. Hadde vært interessant å se hva jeg kunne fått ut av batteriet da.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Takk for super live-tråd, Elektro!
Jeg skal kjøre Vennesla-Molde til uka med 50, vurderer å lage en live-tråd på det også hvis folk er interessert.

Jeg legger merke til at du til slutt kom noe kortere enn det så ut til at du ville gjøre underveis.. Lå vel en periode an til nærmere 47 mil..?

Har du noe anelse om det skyldtes:
• Økt forbruk pga høydemeter, fart, endret vind eller liknende?
• Eller synker rett og slett prosent SOC raskere når batteriet nærmer seg tomt? (Altså som Daktari er inne på: Er skalaen rimelig lineær eller ikke..?)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#14
Frem til litt etter Mjøsbrua så alt bra ut. 40% SOC og 280 km. skulle lineært gi 467 km. ved samme snittforbruk hele veien. Det ante meg at det var noe optimistisk, for det tilsvarer et forbruk på 17,9 kWh/100 km. og 83,6 kWh tilgjengelig batteri. Var faktisk nede i 17,9 ved et par anledninger mellom Hamar og Gjøvik, men sluttpunktet er ca. 80 meter høyere enn jeg befant meg på det tidspunktet og jeg har aldri fått 83,6 kWh ut av batteriet. Jeg hadde imidlertid forventet å komme rundt 450 km.. (18,3 kWh/100 km. og 82,5 kWh tilgjengelig, f.eks.) Derfor jeg skriver skuff. :)

Årsakene kan være flere:

  • Heat loss? Jeg brukte ca. 20% på de 59 km. og 500 høydemeterne fra etter Mjøsbrua og opp til Lygnasæter. 3-4% gikk i bakken fra Einavatnet opp til Lygnasæter alene, det er 7,5 km. og 220 høydemeter. Samtidig fikk jeg bare tilbake ca. 1% på de 10 km. og 400 høydemeterne ned på andre siden, til Gran (Jaren).
  • Alternativt ser det bare sånn ut, fordi det er en "knekk" på nedre del av skalen.
  • En siste mulighet er en kombinasjon av disse faktorene, pluss at det ble kaldere (helt ned mot uhyrlige 15 grader på Lygnasæter, og kanskje en liten bris imot. Og høyere snittfart etter Gjøvik, enn mellom Elverum og Gjøvik, naturligvis, pga. veiarbeid på RV3/Fv25 samt E6.)

Jeg synes nå det er artig med liveoppdatering, men hvis det blir veldig mange sånne blir det kanskje litt spam. Ev. kan man ha én live tråd? Kjør på sier jeg! :D NB! Man bør naturligvis ha en co-driver eller stoppe på busslommer eller lignende, som jeg forsøkte, hvis man skal poste.. Men da synker naturligvis snittfarten og det påvirker forbruket bittelitt.

Det viktigste er nesten sammendraget, jeg tok et kjapt bilde av SOC og tripteller for hver 10%. Skal legge opp dette i en tabell. Høyde over havet hadde kanskje også vært interessant. Det kan jeg finne! :) Sist vil jeg nevne at den turen over skauen fra Bjørkelangen til Skotterud ikke gir spesielt lavt forbruk selv om farten er relativt lav, pga. veldig kupert terreng og mange skarpe svinger.


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA