Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapport fra turer med e-tron

Startet av ThomasEL, tirsdag 02. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

Orbit

Min erfaring er at det er lite industrikontakter i vanlige danske hus/feriehus, men det er noen år siden jeg var sist i Danmark. Jordet overgang til dansk kontakt er derfor lurt å ha med eller kjøpe i Danmark.

Danske myndigheter har tidligere anbefalt å begrense lading fra stikkontakt til maksimalt tre timer om gangen. Jeg vet ikke om det fremdeles er en anbefaling, eller om det har blitt et påbud.

(PS: Adapter er uansett ikke optimalt, men unngå i alle fall universelle adaptere som kan tilpasses "alle" land. Innmaten i disse gir ekstra kontaktpunkter, og personlig synes jeg ikke de virker gode nok for kontinuerlig høy belastning - selv om de ofte er godkjent for 10 A)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

har dere også opplevd at flere av 50kw laderne er for taxi only?

ThomasEL

Forsøkte aldri noe 50kW lader, så det har jeg dessverre ingen erfaring med å dele.

Ionity har egentlig dekket behovet mitt. I tillegg til en 22kW AC-stolpe 400m fra hotellet vi lå på. Der kunne jeg faktisk bruke e-tron kortet (E.on).

Men når det slippes opp, og «halve Norge» igjen drar til Danmark, så spår jeg kaos også på Ionitystasjonene. Da vil 4 stolper mildt sagt være kritisk lite...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Første tur de 19,5 milene til hytta etter bytte til e-tron 55.

Forbruk opp: Snittforbruk 2,90kWt/mil, brukte 66% av batteriet
Forutsetning: Takboks, ferielastet, +2 til - 5 grader, vekslende tørr, våt og isete vei. Snøvær siste 3 mil. 800 høydemeter. To felts landevei.

Forbruk hjem igjen: Snittforbruk: 2,05kWt/mil, brukte 47% av batteriet

Selv om vi i praksis nesten alltid klarte oss uten lading med 50 også, så var følelsen ganske annerledes nå. Deilig å ikke være i tvil om det ville gå uten stopp.

Tror faktisk det var første gang på de to årene vi har kjørt e-tron at jeg ordentlig koste meg på turen til hytta, uten å sitte og regne på batterikapasitet hele veien :laugh: :laugh:
Bilen er jo skikkelig behagelig å kjøre jo  ;D :+1:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Etter å ha behandlet bilen med silkehansker siden utleveringen i februar, så er det nå ingen bønn. Denne langhelga må bilen utsettes for røffere behandling, med flere lynladinger.

Hadde sammen turen fra Sørlandet og opp til Molde med e-tron 50 for et par år siden, da med 4 relativt korte ladestopp. Med 55 er planen å ha 3 stopp.

Rekkeviddeangst har jeg knapt hatt noen gang, kanskje én gang i den tiden jeg kjørte Leaf 24kWt for mange år siden. Ladeangst har jeg kjent et snev av ved et par anledninger, hvis man er avhengig av en lokasjon med få ladere.
Med den ladedekningen som er langs E18 og E6 nå, har jeg null bekymring i forhold til dette. Hadde også bare positive erfaringer sist med 50.

Men litt degraderingsangst, må jeg dessverre innrømme at jeg kjenner litt på :'(
Seks lynladinger på ei helg er mer enn jeg er komfortabel med.
Men men, må man så må man. Tror familiefreden hadde vært i akutt fare hvis jeg foreslo å bruke 50kW-ladere i stedet  :laugh: :laugh:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Haha, kos deg nå!! Som Teslabjørn ville sagt, «now we're cooking», med klar hentydning til batteritemperaturen..

Hvor går ruta da? Hvilke ladestopp ser du for deg, og skal du lade til 100% før avreise og underveis? Må du ha 3 stopp?

Om jeg skal få anbefale to gode, «nye» lokasjoner langs E6, er det Recharge på Shell Brummundal og E.On/Eviny på Kvitfjelltunet på Fåvang. Jeg velger alltid E.On. e-tron kortet med Transit avtale funker på alle tre, og prisen er vel den samme (4 kr/kWt før ev. rabatter fra kredittkortutsteder)? Ellers er det mulig å satse på IONITY only.. men Øyer er køutsatt i enkelte høytider.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:

Takk for det :+1: :+1:

Planen er å starte med 100% SOC, ja.
Nå har det kommet så mange gode lokasjoner på ruta, at det er egentlig ikke så viktig å planlegge veldig nøye. Særlig siden deler av turen blir nattestid med lite trafikk/kø.

Men foreløpig tenker jeg disse stoppene:

* Cirkle K / Mer Grelland (evt Ionity Ringdalskogen hvis vi blir sultne tidligere)
* Shell Brumunddal (som er den samme som du anbefaler)
* Dombås (vanligvis fare for kø, men neppe kl 02 på natta)

Det bør gå an å klare turen med to ladestopp, men ser ikke noe poeng i det. Da må jeg lade nesten helt opp, så tror tidsmessig det hadde blitt et tap. I tillegg trenger folkene inne i bilen minst tre stopp :laugh:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 24. mai 2022, klokken 22:20
Men litt degraderingsangst, må jeg dessverre innrømme at jeg kjenner litt på :'(
Seks lynladinger på ei helg er mer enn jeg er komfortabel med.
Men men, må man så må man. Tror familiefreden hadde vært i akutt fare hvis jeg foreslo å bruke 50kW-ladere i stedet  :laugh: :laugh:
Hah.. hvorfor gidder du kjøre elbil hvis du har det slik hele tiden?

Hadde 100 superladinger og en haug med vanlige hurtigladinger/lynladinger på TMX-en vår. Supercharget ofte til 80 og 90 % (noen ganger til 100). Og hadde lange turer i 30+ grader utenfor Norge i høy hastighet med påfølgende supercharging innimellom. Og lange turer med henger i godt driv. Sikkert godt og varmt nedi der de fleste gangene. Den var også nede på 1-2-3% mange ganger. Målte ikke i milliwatttimer, men opplevde i praksis ingen merkbar degradering. Mistet 6-7 kilometer rekkevidde ved 100 %. Tror den daglige behandlingen er mye viktigere enn hurtigladingene, som tross alt er unntakene for oss som har hjemmelading.

tromsø

Da har vi kjørt ned fra Tromsø til Stockholm igjen. Denne gang kunne vi endelig ta den raskeste veien da Fortum har åpnet HPC ladere i Kilpisjärvi og Muonio  :+1:, sen ladet vi på en god del Tesla stasjoner langs veien. Disse er jo ti ganger bedre enn Ionity! Kudos til Tesla.

Bilen lader raskt på HPC, mye raskere enn de pauser små barn trenger :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Litt data fra turen:
Tromsø-Kilpisjärvi, 99-42%, 8-12g, regn til Nordkjosbotn, svak vind
16.56 mil, 2.26kWh/mil, 75km/h
Restkapacitet 65.7 kWh

Kilpisjärvi-Muonio, 94-38%, 12-15g, mest tørrt, svak vind
19.07 mil, 1.89kWh/mil, 78km/h
Restkapacitet 64.4 kWh

Mounio-Hedenäset, 88-13%, 14-16g, regn halve veien, svak vind
21.19 mil, 2.24kWh/mil, 89km/h
Restkapacitet 63.3 kWh

Scandic Örnsköldsvik - Tesla Hudiksvall, 100-15%, 14-18g, tørrt og sol, 5m/s skeiv motvind
23.64 mil, 2.19kWh/mil, 88km/h
Restkapacitet 60.9 kWh

Tesla Gävle - Värmdö, 90-16%, 15-20g, tørrt og sol, 6m/s skeiv motvind
18.68 mil, 2.45kWh/mil, 84km/h
Restkapacitet 61.8 kWh
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

@geear:
Hehe, skjønner spørsmålet ditt, ja. Samtidig som det nettopp er teoriene rundt batteriytelse osv som gjør det interessant å ha elbil. Jeg brydde meg ingenting om bil før jeg fikk min første elektriske i 2015, før det var det bare et fremkomstmiddel for min del. Med første kortrekkeviddebil så var det planlegging rundt maksimal kjørelengde, ekokjøring, kjøre dit folk ikke mente det var noe greit med elbil osv, som gjorde det spennende. Nå med e-tron 55 må jeg jo videreføre litt av nerdeinteressen :laugh:

Forøvrig fra turen:
Som ventet gikk denne turen veldig greit. Ladet opp fra 22% til 90% på Grelland i forbindelse med matpause. I Brumunddal ladet vi opp fra 21% til 75% og på Dombås fra 9% til 60%
Lå stort sett i 120-125 speedometerfart på motorveien, på 2-feltsveiene ble det å følge trafikken.

Fikk en ekstrasløyfe på ca 11 mil på slutten da det ikke gikk ferge på natten fra Åfarnes til Sølsnes... Orket ikke stå stille over tre timer og vente, så kjørte rundt om Eidsvåg. Måtte derfor ta en kort pause på den ensomme 50kW laderen i Eidsvåg og lade fra 6% til 25% for å komme helt frem.

Ekstraturen gjorde at vi kom under10% et par ganger mer enn forventet, ellers alt greit med ladestrategien.

Må ellers nevne at bilen oppfører seg noe annerledes ved lav SOC enn vår 2020 50 gjorde.
Skvatt til da bilen peip kraftig og annonserte "Redusert motorytelse" og begynte å flashe turtle symbolet allerede ved 7% soc (og varmt batteri). Det virket som at turtle mode inntraff umiddelbart da effektbaren sank under 100%. Kom frem til lader i Eidfjord med 6% soc og ca 75% effekt tilgjengelig. Merket ingen reduksjon i ytelse.

På 50-modellen vi hadde før kom ikke dette varselet og turtle lampa før effektbaren var nede i ca 25%.

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Noe om forbruket og værforhold? Gjetter at det ble noe høyere enn det @tromsø hadde. Og kunne du unngått siste 50 kW lading ved å lade til 80-90% på Dombås, eller var passasjerene klare for å dra videre, sånn at det ikke falt seg naturlig?

Siste spørsmål, fungerte alle laderne fint på første forsøk? :) Noe kø var det vel ikke snakk om, tross Kristi himmelfartsdag- helg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:
Kunne absolutt unngått siste stopp hvis jeg hadde ladet til 80% på Dombås, ja!
Men det var ikke i mine tanker at ferja ikke skulle gå, så trodde jeg hadde grei margin med 60%

Alle laderne fungert på første forsøk. I tillegg starter ladingen raskere enn den pleide å gjøre med 20-modellen. Altså kortere «hand shake»

Totalforbruket på turen ble 2,56kWt/mil. Det var vel på sitt høyeste rundt Dombås, da bikket det vel 2,7kWt/mil. Stort sett opphold, men lette regnbyger nå og da. Relativt lange partier med fuktig asfalt, men ikke søkkvått/vannpytter.  Maks temp 16 grader, minimum 3 grader.

Det jeg nevnte med «turtle symbol» allerede i det effektbaren går under 100%, høres det kjent ut? Overrasket meg litt. Hadde vel forøvrig boost tilgjengelig ned til like under 20%
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Hvis alle var klare for å dra videre, var det vel en god beslutning å dra fra Dombås med 60% i stedet for å lade til 80% som tar ca. 8 minutter ekstra. Ellers ble det vel en (liten) påminnelse om å lade når du kan, ikke når du må.  :)

Usikker på om det med Turtle Mode er vanlig, som du er inne på varierer det litt ut fra bla. batteritemp. Men bilen piper høylydt ganske tidlig, for å varsle om "liten rekkevidde". Lurer på om det er allerede ved 100 eller 50 km. Kanskje sammenfallende med når boost blir utilgjengelig.

Det er i alle fall veldig udramatisk å kjøre bilen helt ned til 0%. Det skjer jevnt og fint, men ikke forvent at du kan kjøre noe lenger heller.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

@Elektro:
Resten av bilen sov, så kunne sikkert lader videre til 80%. Men jeg liker nå å optimalisere stoppene hvis jeg kan... Omkjøring på 11 mil er ikke hverdagskost der jeg bor, så å ta høyde for det, gidder jeg nok ikke gjøre i framtida heller🤪😂

Uansett ble det ikke noe stort problem, 15 min på 50kW lader ordnet saken👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA