Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tåkelys "C-lys" bytte bare pære mulig?

Startet av MadSilence, tirsdag 02. juni 2020, klokken 12:34

« forrige - neste »

MadSilence

Da var det den tiden av året igjen. Tåkelys/kjørelys i fangeren nede, som slutter å lyse på egolf. Aka standard feil. Byttet høyre side i fjord. Må er det venstre side. Sykt dyrt å måtte bytte hele greia!

Er det noen som vet eller har en guide på å bytte KUN Pæra? Det å jo kunne gå an!?


StThicket

Jeg har ikke direkte erfaring med disse lysene, men jeg er utdannet i elektronikk-faget, så slik det ser ut for meg er dette en LED-modul. Her er det ingen lyspære, men en serie med lysdioder som er montert inne i en vanntett kapsling.

Pr. def. kan alt repareres, men her er det mest sannsynligvis lettest, billigst og mest driftssikkert å bytte hele modulen. Skulle du reparert dette selv må du først åpne innkapslingen (noe som sannsynligvis ikke er veldig lett uten å knekke noe), så må du feilsøke og finne ut hvilken komponent som er defekt. Deretter må du skaffe ny komponent. Disse komponentene kommer mest sannsynligvis i store kvanta, slik at det kan bli kostbart. Når du så har fått komponenten, må den loddes på plass. Det kan være tricky hvis man ikke har riktig utstyr. Hvis man ikke vet hva man gjør her, kan levetiden bli begrenset. Det er nemlig strenge kvaliteteskrav til lodding i bilindustrien på grunn av de vibrasjoner og temperaturforskjeller komponentene utsettes for.

Men som sagt har jeg ikke veldig stor kjennskap til disse lysene. De fungerer fremdeles hos meg ette 5 år og 70K 8)

Mortenej

Løfter denne :)

Her har begge C-lyktene gitt seg iløpet av siste året, har ignorert det, men må få rettet dette for å få bilen igjennom EUkontroll.
Ser svaret fra StThicket, men stiller likefullt spm, det er 3 skruer som holder lysmodulen, og inne i denne ligger et kretskort, som er fullt av irr.
Vet noen om det er mulig å kjøpe kun lysmodul eller dette krettskortet?

Er enig med MadSilence at det bortkastet å må kjøpe hele lampa pga irr inne i lysmodulen.

Orbit

Se også annen tråd. I det tilfellet var det en motstand som måtte byttes (eller egentlig kobles inn igjen i kretsen).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mortenej

Sitat fra: Orbit på fredag 01. januar 2021, klokken 12:47
Se også annen tråd. I det tilfellet var det en motstand som måtte byttes (eller egentlig kobles inn igjen i kretsen).

Takker :) Kansje ta en titt til før jeg bestiller nye lykter.

2m

C lyset koster ca 3500 hos VW. Jeg kjøpte fra Autodoc i Tyskland. Fikk den etter ca 10-12 dager. Merke Hella. Ca 1200+mva. Den venstre er lett å skifte. Ca 25min. Har ikke skiftet den høyre ennå
Vh Tom

StThicket

Sitat fra: Mortenej på lørdag 02. januar 2021, klokken 23:23
Takker :) Kansje ta en titt til før jeg bestiller nye lykter.

Det var jeg som demonterte og fikset lampen i den tråden. Irr er ikke bare bare å fikse, og du bør kunne litt om elektronikk for å vurdere om det er mulig å reparere. Jeg var heldig med tanke på at det bare var en strømbegrensende motstand i serie med av/på-signalet som hadde feilet, men i ditt tilfelle kan det være selve strømstyringen. Med irr vet man ikke helt sikkert, da det etser sund elektronikk, og det er helt tilfeldig hvor det legger seg.

Det viktige å vurdere hvis du skal "mekke" på dette selv er at du er sikker på at du ikke kortslutter 12V-kretsen, slik at du ødelegger noe i det elektriske anlegget i bilen. Dette passet jeg på selv ved å bruke en testforsyning som hvor jeg overvåket strømtrekket for å være sikker på at det ikke var noe feil med dette før jeg installerte lampen i bilen.

Mortenej

Hei Tar en oppdatering her og.

Etter en liten diskusjon med delelageret hos Møller i Ålesund fikk jeg kjøpt kun aliminumshuset med kretskort/led og ny pakning. Hadde eget delenummer.

Kostet "bare" 1700,- inkl mva.

Litt kjappere å bytte, trenger ikke ut med lykta.

Spm nå er om en burde lagt et lag med lakk over aliminumen slik at denne ikke korroderer på nytt.

FanteNilsen


rogerjp

#10
Jeg har akkurat byttet på høyre side. Hos meg var det ballasten som hadde eiret opp.

Men når jeg skiftet lykte ser jeg at det er to vertikale spalter i i ytterkant foran av plastdekselet i hjulbuen, så her må det jo spruter kontinuerlig inn (salt)vann bak på lykta/rett på ballasten? Kanskje man bare skulle tettet igjen disse..   

Spenningen

#11
Her er listen jeg fant med delenummer.
Sjekket med Møller og led-lampe enheten kan kjøpes separat og koster 1.562 inkl. mva.
Lurer på om jeg bare skal skifte denne.
Tesla X75D bestilt 19.09.17 levering desember
e-Golf med alt utstyr levert 15.08.15. Dyp sort perleeffekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA