Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kansellere Model Y for en brukt Model X

Startet av siljan, mandag 01. juni 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

siljan

Hei

Vi blir 4 nå i sommer, og en leaf fungerr edårlig når du skal dra med x antall vogner og div. Jeg er litt lei samboer sinn konstante klaging på hvor små bilene våre er. Og nå som Model Y muligens blir forsinket vurderer jeg en brukt Model X, da de begynner å bli veldig billig.

Men jeg har ikke så mye greie på X, annet enn kompiser, som sier "det er så mye feil på de". Jeg vil gjerne ofre rekkevidde for mindre verkstedbesøk. Hva bør jeg tenke på?

Jeg vil helst holde meg til rundt 600 000 kr.

2018 X75D å foretrekke over enn 2016 X90D?

Andre ting å tenke på når man kjøper en brukt Model X?

Beklager hvis dette har blitt tatt opp mange ganger.

siljan

Vi reiser sjelden på bilferie, og litt mer "charterfolk". Blir 1-2 turer sørover til Oslo (fra Trondheim). Ellers lite

geear

Har hatt vår i 2,5 år, og i overkant mye småfeil/irritasjoner første året, men siste året har det ikke vært noe som helst tror jeg. Og den har ALDRI hatt driftsstans eller andre kritiske feil. E-Golfen var like hyppig inne, og e-Niroen, som vi bare har hatt i et år, har stått lenger på verksted enn Model X-en har på 2,5 år. Lenger ventetid ved innlevering for service og feilretting også.

Skal også sies at flere av det jeg mener har vært feil på X-en har vært software, og den delen av det som er felles på tvers av modellene, så neppe direkte relatert til X.

Av eldre X jeg har kjørt så har jeg både opplevd ghosting i frontrute og veldig hard/skranglete dørlyd, virker som slikt var forbedret til uti 2017 en gang, men vet ikke om det er riktig.

turfsurf

X har en svakhet, og det er vibrasjon i akslingene foran. Det kommer hvis du kjører i standard høyde og gjør noe mere enn moderat pådrag. Utover dette er slitasje i dørkarmene ett gjenstående problem, men ikke alle har det. Så kan det være knirk o.l., men ikke noe som ikke kan fikses. Panserlås er en av de mere irriterende feilene som kan oppstå, kjedelig om man har mat der på fredag ettermiddag og ikke får åpnet panseret før Tesla åpner service.

Når en X først har blitt debugget er det en særdeles trivelig bil å forholde seg til. Jeg ville utvilsomt gått for en X75D med MCU2 over en X90D, den reelle forskjellen i rekkevidde på de er minimal.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

siljan

Sitat fra: gr på mandag 01. juni 2020, klokken 19:20
Har hatt vår i 2,5 år, og i overkant mye småfeil/irritasjoner første året, men siste året har det ikke vært noe som helst tror jeg. Og den har ALDRI hatt driftsstans eller andre kritiske feil. E-Golfen var like hyppig inne, og e-Niroen, som vi bare har hatt i et år, har stått lenger på verksted enn Model X-en har på 2,5 år. Lenger ventetid ved innlevering for service og feilretting også.

Skal også sies at flere av det jeg mener har vært feil på X-en har vært software, og den delen av det som er felles på tvers av modellene, så neppe direkte relatert til X.

Av eldre X jeg har kjørt så har jeg både opplevd ghosting i frontrute og veldig hard/skranglete dørlyd, virker som slikt var forbedret til uti 2017 en gang, men vet ikke om det er riktig.

Takk for svar.

Vurderer denne
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179696515

Har egentlig lyst på MCU2, men men. Føler denne var ganske rimelig.

siljan

#5
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2020, klokken 19:34
X har en svakhet, og det er vibrasjon i akslingene foran. Det kommer hvis du kjører i standard høyde og gjør noe mere enn moderat pådrag. Utover dette er slitasje i dørkarmene ett gjenstående problem, men ikke alle har det. Så kan det være knirk o.l., men ikke noe som ikke kan fikses. Panserlås er en av de mere irriterende feilene som kan oppstå, kjedelig om man har mat der på fredag ettermiddag og ikke får åpnet panseret før Tesla åpner service.

Når en X først har blitt debugget er det en særdeles trivelig bil å forholde seg til. Jeg ville utvilsomt gått for en X75D med MCU2 over en X90D, den reelle forskjellen i rekkevidde på de er minimal.
Ok, takk for gode svar og ting å være obs på, da får jeg lete litt etter X75D som passer til mitt budsjett :) når det gjelder akslingene, blir de bedre å ha bilen i low eller high? Altså er det bare standard at dette problemet oppstår?

Er det forøvirg en enkel måte å finne ut om bilen har MCU2?
Fks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177352295

ble første gangsregistrert i mai, men vet jo ikke når bilen ble produsert, er vel mars 2018 som er skille mellom MCU1 og 2

turfsurf

Sitat fra: henrikhoe på mandag 01. juni 2020, klokken 19:40
når det gjelder akslingene, blir de bedre å ha bilen i low eller high? Altså er det bare standard at dette problemet oppstår?

Er det forøvirg en enkel måte å finne ut om bilen har MCU2?
Fks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177352295

ble første gangsregistrert i mai, men vet jo ikke når bilen ble produsert, er vel mars 2018 som er skille mellom MCU1 og 2
Hvis akslingene ikke har utviklet vibrasjon vil det normalt ikke oppstå så lenge man kjører i low til vanlig, og er forsiktig med akselerasjon i standard eller høyere. Kan være lurt å få tatt firehjulskontroll i low hvis det ikke er gjort, ellers kan det fort bli ekstrem dekkslitasje.

MCU2 kan vel selger svare på, vet ikke om man kan finne det fra VIN. Kom i mars 2018 ja.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: henrikhoe på mandag 01. juni 2020, klokken 19:39
Sitat fra: gr på mandag 01. juni 2020, klokken 19:20
Har hatt vår i 2,5 år, og i overkant mye småfeil/irritasjoner første året, men siste året har det ikke vært noe som helst tror jeg. Og den har ALDRI hatt driftsstans eller andre kritiske feil. E-Golfen var like hyppig inne, og e-Niroen, som vi bare har hatt i et år, har stått lenger på verksted enn Model X-en har på 2,5 år. Lenger ventetid ved innlevering for service og feilretting også.

Skal også sies at flere av det jeg mener har vært feil på X-en har vært software, og den delen av det som er felles på tvers av modellene, så neppe direkte relatert til X.

Av eldre X jeg har kjørt så har jeg både opplevd ghosting i frontrute og veldig hard/skranglete dørlyd, virker som slikt var forbedret til uti 2017 en gang, men vet ikke om det er riktig.

Takk for svar.

Vurderer denne
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179696515

Har egentlig lyst på MCU2, men men. Føler denne var ganske rimelig.

Kjøp heller av Tesla, så får du 4 års garanti. F.eks denne:

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJXCCE28JF096710
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siljan

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2020, klokken 22:17
Sitat fra: henrikhoe på mandag 01. juni 2020, klokken 19:39
Sitat fra: gr på mandag 01. juni 2020, klokken 19:20
Har hatt vår i 2,5 år, og i overkant mye småfeil/irritasjoner første året, men siste året har det ikke vært noe som helst tror jeg. Og den har ALDRI hatt driftsstans eller andre kritiske feil. E-Golfen var like hyppig inne, og e-Niroen, som vi bare har hatt i et år, har stått lenger på verksted enn Model X-en har på 2,5 år. Lenger ventetid ved innlevering for service og feilretting også.

Skal også sies at flere av det jeg mener har vært feil på X-en har vært software, og den delen av det som er felles på tvers av modellene, så neppe direkte relatert til X.

Av eldre X jeg har kjørt så har jeg både opplevd ghosting i frontrute og veldig hard/skranglete dørlyd, virker som slikt var forbedret til uti 2017 en gang, men vet ikke om det er riktig.

Takk for svar.

Vurderer denne
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179696515

Har egentlig lyst på MCU2, men men. Føler denne var ganske rimelig.

Kjøp heller av Tesla, så får du 4 års garanti. F.eks denne:

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJXCCE28JF096710
ja stemmer det, nybil garantien er jo 5år/100 000km. det er godt poeng

siljan

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179937908

Denne var heller ikke så dum, her er det jo litt igjen å kjøre på nybil garantien også.

Ser det er mye å velge mellom faktisk i mitt prissegment :)


Rosstopher

Er bruktbilgarantien til Tesla like god som nybilgaranti? Eller har den en masse unntak slik som den utvidete garantien man kunne kjøpe?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Redgarden

Sitat fra: henrikhoe på mandag 01. juni 2020, klokken 19:40
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2020, klokken 19:34
X har en svakhet, og det er vibrasjon i akslingene foran. Det kommer hvis du kjører i standard høyde og gjør noe mere enn moderat pådrag. Utover dette er slitasje i dørkarmene ett gjenstående problem, men ikke alle har det. Så kan det være knirk o.l., men ikke noe som ikke kan fikses. Panserlås er en av de mere irriterende feilene som kan oppstå, kjedelig om man har mat der på fredag ettermiddag og ikke får åpnet panseret før Tesla åpner service.

Når en X først har blitt debugget er det en særdeles trivelig bil å forholde seg til. Jeg ville utvilsomt gått for en X75D med MCU2 over en X90D, den reelle forskjellen i rekkevidde på de er minimal.
Ok, takk for gode svar og ting å være obs på, da får jeg lete litt etter X75D som passer til mitt budsjett :) når det gjelder akslingene, blir de bedre å ha bilen i low eller high? Altså er det bare standard at dette problemet oppstår?

Er det forøvirg en enkel måte å finne ut om bilen har MCU2?
Fks denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=177352295

ble første gangsregistrert i mai, men vet jo ikke når bilen ble produsert, er vel mars 2018 som er skille mellom MCU1 og 2

MCU2 har Netflix/Youtube, så du kan spørre selger om bilen har det.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

geear

Kom den mørke rammen rundt skjermen samtidig med MCU2? Eller var det senere?

sjokomelk

MCU2 har "gunmetal finish" på rammen, mens MCU1 er blank krom. Så, ja, man kan se på fargen på rammen hvilken MCU bilene har.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Ja, mente det var da den kom, så bilen det ble spurt om over her har da MCU1.

(Vil vel ikke kalle det blank krom, mer børstet alu, uansett er det tydelig forskjell.. ;))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA