Lakkkvalitet

Startet av Gusse, lørdag 30. mai 2020, klokken 16:53

« forrige - neste »

Gusse

Har hatt bilen siden september 2019, og skulle ha en skikkelig vårvask her i mai. Så til min store forferdelse, at det var en god del riper rundt håndtakene , selv om jeg ikke kan se at jeg berører lakken ved åpning, samt at lakken var matt i nedre del av dørene. Sistnevte var den største skuffelse. Er dette noe som folk opplever over hele fjøla, eller burde dette klages inn. Ja, har fått montert skvettlapper, men ikke før jeg fikk de tilsendt og fikk time.
Har tidligere opplevd lignende litt ved hjulbue etter noen år, noe som bare må leves med tenker jeg, men nedre del av dørene på under ett år??

Daniel_0007

Er nok desverre vanlig, du sier ikke hvilken farge du har men svart er som regel verst og riper syns best, du kan prøve å få bilen polert skal hjelpe hvis det er overflate riper.
Men matt lakk får du nok ikke gjort så mye med
Model 3 2019 LR Rwd

Vesel

Jeg får også masse små riper, tilsynelatende ingensteds fra. Virker som om lakken knapt tåler at du ser på den. Har en nabo med identisk bil da, blå og alt, og hans bil har langt fra like mange småriper. Han fikk sin i juli i fjor, jeg i mars.

Nederst på hjulbuene har jeg mange små hvite prikker, som jeg tror skyldes steinsprut.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

z4rd

Den sorte (har ikke klarlakk, i motsetning til de andre) er dessverre en vanskelig lakk. Kvaliteten på den kan f.eks ikke sammenlignes med Pearl White.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

CorsoDante

Sitat fra: Gusse på lørdag 30. mai 2020, klokken 16:53
Har hatt bilen siden september 2019, og skulle ha en skikkelig vårvask her i mai. Så til min store forferdelse, at det var en god del riper rundt håndtakene , selv om jeg ikke kan se at jeg berører lakken ved åpning, samt at lakken var matt i nedre del av dørene. Sistnevte var den største skuffelse. Er dette noe som folk opplever over hele fjøla, eller burde dette klages inn. Ja, har fått montert skvettlapper, men ikke før jeg fikk de tilsendt og fikk time.
Har tidligere opplevd lignende litt ved hjulbue etter noen år, noe som bare må leves med tenker jeg, men nedre del av dørene på under ett år??

Jepp. Min ble levert ultimo august 19. Deep blue. Etter vinteren (monterte skvettlapper, kort type, med en gang jeg fikk de) var det mange sår. Elendig lakk. Eller «myk» som de sa på stedet hvor jeg tok keramisk behandling, da jeg så hvor ille det stod til.

Hjalp veldig å ta keramisk behandling, inkl. rubbing. Anbefales.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Vesel

Sitat fra: z4rd på lørdag 30. mai 2020, klokken 18:58
Den sorte (har ikke klarlakk, i motsetning til de andre) er dessverre en vanskelig lakk. Kvaliteten på den kan f.eks ikke sammenlignes med Pearl White.
Den hvite lakken er for øvrig helt nydelig. Har en annen nabo med hvit Model 3. For å være ærlig så angrer jeg litt på at jeg ikke også gjorde som han. :laugh: Da Model 3 var ny her til lands så opplevde jeg det som at de var de svarte og mørkegrå Model 3-ene som dominerte på veiene. Av en eller annen grunn har det nå blitt de blå.  ???
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Han tror problemene må ligge i fabrikken. Når du får rusk under lakken betyr det at lakkverkstedet er skittent, eller at noe er ødelagt.

Selv ville han sparket alle som har ansvar for lakkering, og deretter hentet inn eksperter.

– Og aller først ville jeg renset lakkavdelingen, og sandblåst hele området. Det er møkk der et sted, og det må vekk. Om de som leder den avdelingen ikke klarer å finne ut av det, må de finne seg noe annet å drive med. De fortjener ikke å lede den avdelingen, sier Munro.

https://www.tu.no/artikler/sandy-munro-tesla-svikter-i-byggekvalitet-overlegen-pa-mekanikk/493021?utm_source=tu.no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed_most_read
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thalgar

Sitat fra: z4rd på lørdag 30. mai 2020, klokken 18:58

Svart har klarlakk. Forskjellen til kvit og andre er eit "effektlag" mellom klarlakk og farge:

https://teslatap.com/articles/paint-and-coatings/

Model Y LR Quicksilver, 2023

trykkertor

.... samt at lakken var matt i nedre del av dørene. Sistnevte var den største skuffelse.

Kan helt sikkert fjernes med Claybar.
Men hvis du ikke vet hva du baler med, la noen profesjonelle ta seg av det. Ellers skader du lakken mer en nødvendig.

Anbefaler deg å spandere på bilen profesjonell keramisk lakkforsegling.
Du får igjen en bil som ser nesten ny ut.
Og den er langt lettere å holde ren og blank.

Gusse

Sort lakk ja....dessverre....noe jeg angrer litt på hvis dette er konsekvensen🤔
Hvis keramisk lakkforsegling hjelper, hvor er den nærmeste gode aktør for dette, som ikke robber deg helt? Bor i Nordlige delen av Trøndelag.

CorsoDante

Sitat fra: arthur på lørdag 30. mai 2020, klokken 20:08
Han tror problemene må ligge i fabrikken. Når du får rusk under lakken betyr det at lakkverkstedet er skittent, eller at noe er ødelagt.

Selv ville han sparket alle som har ansvar for lakkering, og deretter hentet inn eksperter.

– Og aller først ville jeg renset lakkavdelingen, og sandblåst hele området. Det er møkk der et sted, og det må vekk. Om de som leder den avdelingen ikke klarer å finne ut av det, må de finne seg noe annet å drive med. De fortjener ikke å lede den avdelingen, sier Munro.

https://www.tu.no/artikler/sandy-munro-tesla-svikter-i-byggekvalitet-overlegen-pa-mekanikk/493021?utm_source=tu.no&utm_medium=feed&utm_campaign=feed_most_read

Vesel; Du fikk vel med deg at standardfargen gikk fra svart til hvit? Antar av økonomiske / omdømme-relaterte årsaker fra teslas ståsted.

Og mange vil ganske enkelt ikke ha hvit bil (tacky / fort skitten).

Ang. ansvar for lakken;

Den som (på et tidspunkt) var lakksjef hos Tesla ble vel forfremmet til produksjonssjef? Sikkert pga. bravur innen brannslukking.

https://techcrunch.com/2020/05/11/elon-musk-just-put-a-new-person-in-charge-of-production-at-teslas-fremont-factory/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAJWpbGaw3Azx8Tmmkx5ZZF3d3rwoDsxHlgk8cE_hxlMrJQEs9HuZdeYwUrmr-W0wcgzApux0VSqUjxFg4MKJ6UjVYlbHQzYAv5Hn62X9T0NWlD8TNdTo26pamdIjFKCN-VL0QuXL4tFrOIJWLruudjBZkeWZn1O4f0dc1F6fmIye
TMYP HW4 / TM3P Atom

Toalmar

[quote author=Gusse link=topic=51871.msg900280#msg900280 date=1590881460Hvis keramisk lakkforsegling hjelper, hvor er den nærmeste gode aktør for dette, som ikke robber deg helt? Bor i Nordlige delen av Trøndelag.
[/quote]Ta en tur inn på Detailersclub og legg inn at du ønsker å få utført en Coating på bilen din. Viktig og fortelle hvor du bor også i tillegg til bilmerke, type og farge https://www.detailersclub.no/forums/forum/56-jobb-ønskes-utført/
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Vesel

Sitat fra: CorsoDante på søndag 31. mai 2020, klokken 12:10
Vesel; Du fikk vel med deg at standardfargen gikk fra svart til hvit? Antar av økonomiske / omdømme-relaterte årsaker fra teslas ståsted.

Og mange vil ganske enkelt ikke ha hvit bil (tacky / fort skitten).
Ja, det gjorde jeg. Om noen synes hvit Model 3 er tacky, så har de ikke sett den i virkeligheten. :laugh: Jeg tenkte også før jeg faktisk så den at hvit ville være en plain, kjedelig farge på denne bilen. Naboens hvite Model 3 ser alltid ren ut, men det kan skyldes at han er flinkere til å vaske den. Eventuelt at man ser sånn best på sin egen bil, siden man står nærmere og kikker. Hvit skjuler ihvertfall riper bedre siden ripene også er hvite. De blir ganske tydelige på den relativt mørke blåfargen.

Klykken

Sitat fra: trykkertor på søndag 31. mai 2020, klokken 00:24
.... samt at lakken var matt i nedre del av dørene. Sistnevte var den største skuffelse.

Men hvis du ikke vet hva du baler med, la noen profesjonelle ta seg av det. Ellers skader du lakken mer en nødvendig.
Matt lakk FÅR du med claybar om du ikke polerer etterpå. Clay kan gi marringer i lakken og er kun ment for å fjerne URENHETER som sitter dypt og som vil kreve mye bruk av kjemi (som også kan matte ned lakk). Du fjerner med andre ord ikke steinsprut/sandblåste felter med clay.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: Klykken på onsdag 10. juni 2020, klokken 08:50
Sitat fra: trykkertor på søndag 31. mai 2020, klokken 00:24

Matt lakk FÅR du med claybar om du ikke polerer etterpå. Clay kan gi marringer i lakken og er kun ment for å fjerne URENHETER som sitter dypt og som vil kreve mye bruk av kjemi (som også kan matte ned lakk). Du fjerner med andre ord ikke steinsprut/sandblåste felter med clay.
Som jeg skrev, "hvis du ikke vet hva du baler med, la noen profesjonelle ta seg av det."
Jeg har heller ikke påstått at det fjernes steinsprut eller sandblåste felter med claybar.

Har en sterk mistanke om at bilen det er snakk om har en rimelig tykk trafikkfilm som gjør bilsiden matt, og at den hinnen lettest fjernes med claying. Ganske sikker på at det blir en blank bil igjen, hvis de rette folka får behandle den.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA