Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 02. juni 2020, klokken 19:42
Ringdalskogen kl 18, 2. Pinsedag; Ionity: 2 stk eTron (4 ladere ledig), Grøn Kontakt: Alt ledig.
Ingen trengsel akkurat.
(Men så var det utrulig nok heller ingen kø til Oslo)

På E18 i Vestfold opplevde jeg mye mer trafikk sørover fredag ettermiddag før pinse enn nordover ettermiddagen 2. pinsedag. Jeg var også på Ringdalskogen ca. kl. 18, og da var det 9 (av 20) ladere ledige hos Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Øyvind.h

#46
Sitat fra: automat på tirsdag 02. juni 2020, klokken 15:52
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 02. juni 2020, klokken 00:59
Sjekk ut tesla bjørn sin siste video road trip med e208, fredag før pinse og han sleit med ladekø på slutten, rimelig sikker på at i sommer blir mye ladekø for non tesla eiere spesielt når vi må feriere i eget land nå.
Kan man få større peak enn fredag før pinse?
Ja vil tro det er en del dager som har mer trafikk enn pinsen. Blant annet i påsken, vinterferie, jul. På vinteren faller snitt ladehastighet og forbruket er høyere. I fellesferien er det generelt mye trafikk fredager og lørdager.
Denne pinsen virket også ganske rolig. Søndag var det så rolig at Aftenposten valgte å lage en nyhetsartikkel knyttet til hvor lite trafikk det var. Kanskje det fine været gjorde at mange satset på bypinse?

Når det gjelder ladekø - jeg kikket igjennom E208 videoen nå. Han møter da kø på tre ladere på rad? Først ble han stående bak Leaf og en annen E208. Deretter kom han til ladere opptatt av to Teslaer som tilsynelatende skulle stå der en stund. Så kjørte han til Brokelandsheia fordi han så han akkurat kunne nå den. På Brokelandsheia møtte han kø på tredje ladested på rad. På videoen ser du at andre elbiler kommer inn på plassen, så det virker som det ble kø bak han også.

Med fokus på norgesferie i år blir det nok større trykk på veiene og laderne enn normalt.

Jeg valgte for øvrig å semihurtiglade på vei til hytta fredag i pinsen. I ettertid ser jeg at det hadde gått fint uten, men skulle handle litt på Kiwi og den ene laderen var akkurat blitt ledig. Litt flaks må man ha :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Både jul, vinterferie og påske er lengre, noe som gir mulighet for at trafikken spres utover. Og ikke minst, man får da større mulighet til å justere reisetidspunkt, for å unngå ladekø. Det blir liksom ikke så mye igjen av pinseferien hvis man reiser på lørdag, med retur første pinsedag. Men kan godt hende at pinsetrafikken var lavere enn normalt i år.

TB møtte fulle ladere på Evje og Åmli før Brokelandsheia. Men siden han valgte å kjøre videre, så vet vi ikke hvor lenge han måtte ha ventet. Han fikk altså to formålsløse stopp (som kunne vært veldig korte), pluss et kvarter i ladekø. Kanskje 20 min totalt. Men det er klart, det føles ikke noe kult å kjøre fra den ene fulle ladestasjon til den neste. Og uvissheten er kanskje det verste.

Jeg tror det kan være lurt å være litt taktisk med å velge tid og sted, når man skal lade i sommer.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daruu

Sitat fra: Oddaa på søndag 31. mai 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Daruu på søndag 31. mai 2020, klokken 12:21
Gammel toyota land cruiser som henger/langturbil og en (evt to) billige elbiler som "daily drivers" - da er du berga, og har sannsynligvis billigere bilhold enn nå
Her har vi en 2010 RAV4 som hestebil. Kjørt 130 kkm. PKK kostet oss nå 31 kkr, påkost siste 3 år har passert 60 kkr. Ikke en løsning jeg vil anbefale med mindre en mekker selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, er vel mer enn 60k i verditap på 3 år på en dyr elbil med hengermulighet...

Velger man noe som er såpass gammelt at det ikke har så mye elektronikk (dvs før dpf og lignende) så er det ofte ikke såååå mye dyrt som ryker.

Skrur man selv så blir regnestykket mye hyggeligere uansett
2020 VW Eup range

ryback

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2020, klokken 10:50
Sitat fra: PF på tirsdag 02. juni 2020, klokken 09:38
Jeg er faktisk en av de om angrer litt på at det ble e-tron som el-bil.
Synes det er slitsomt når man skal på tur. F.eks. svigers som bor 13 mil hjemmefra med bare motorvei. Skyhøyt forbruk på motorvei gjør at man kommer akkurat tur retur, men hvis man skulle finne på å ta en tur til f.eks. Hamar på lørdagen så må man lade. Svigers har bare 10 amp hjemme og det er ikke noe vits å plugge inn i engang.

10A lading over natten gir da ganske mange kilometers rekkevidde. Om vi regner 2kW netto inn på batteriet får du fylt opp nesten 1/3 av batteriet på 10 timer.

Tror ikke han overnatter hos Svigers, det er vel snakk om noen timer. 10A lading er ikke noe problem hjemme, men på korte besøk så er det ikke mye vits.
------

Jeg ser det er flere som foreslår eldre fossilbil som trekkvogn til trådstarter. Problemet med eldre fossilbil er at da får man en eldre bil. Jeg har selv en Toyota 4runner fra 1994. Den er ikke veldig behagelig å kjøre vs en moderne bil. Det er en av grunnene til at den har blitt kjørt i underkant av 1000km siden jeg fikk meg elbil i fjor.

Rævedilter

Eg har kjørt 85000km over vel 2 år med ein TMX75, lite problemer, men angrer.
Eg gjekk fra Berlingo+LandCruiser100 til elbil som erstatter begge.
Vurderer å skifte tilbake;
Eg liker å kjøre der eg skal eller har lyst til å kjøre, men må i dag planlegge kvar einaste langtur i forhold til ladere.
Mulig nokon liker dette, men eg er ikkje der.
Hadde tenkt oss til Finnmark fra vestlandet i sommar, men me tar andre turar stedet, "No workable plan found.".
Vestkysten av Danmark - gløm det....
Aust-europa - dream on...
Ein kjapp tur til Austlandet med henger; gløm det....

Eg har to kollegaer som ikkje våger å kjøre ut av fylket med I-pacene sine. Fordi? Fordi ladeløsinger til andre bilmerker enn det unevnelige ikkje fungerer for andre enn spesielt interesserte, satt litt på spissen. 20 ulike betalingsløysingar er det sikkert, etter å ha prøvd å lade i lengere tid i Danmark i fjor har eg fått ladere langt opp i halsen.

I dag hadde eg kjøpt dieselhybrid om eg skulle kjøpt ny.

Counterpointer

Høres ut som mye av problemet ville løses med X100 ?

Daniel_0007

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. juni 2020, klokken 22:47
Høres ut som mye av problemet ville løses med X100 ?

evt S100 men vil fortsatt slite med roadtrip i finmark enn så lenge.
Model 3 2019 LR Rwd

Kires

Er dette som får meg til å tvile på at dette vil slå an lengre sør i europa og resten av verden, til annet enn pendlebiler. Vi er ganske langt frem i norge på utvidelsen av biler og ladestasjoner, men er jo fortsatt styrete for folk flest (folk flest er ikke her inne og nerder på forum og diskuterer forbruk, vindretning osv).

Elbil fungerer kjempe bra for oss gjennom året, men nå kjører vi bare lokalt og til hytta. Vi skal kjøre litt i sommer, da orker jeg ikke legge opp ferie og rute basert på lading så skal låne en fossil. Hadde vi kjørt mye turer, med campingvogn osv så hadde vi hatt en diesel\hybrid.

Folk foreslår Model X 100, den koster vel oppunder 1 mill nå, og det er fortsatt mye å ta hensyn til for mange som har litt andre behov i forhold til en ny\brukt diesel til 350-400k.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Rævedilter

#54
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. juni 2020, klokken 22:47
Høres ut som mye av problemet ville løses med X100 ?
Nei, med henger og litt på går ikkje X100 lenger enn 300 km heller (1/3 lengre enn X75).
Og det sprett ikkje opp ladere på vestkysten av Danmark sjølv for ein som kjører X100...
Og ein må fortsatt planlegge, holde seg til hovedveier, sjå om ein kan lade der ein overnatter etc.
LC100 eg hadde kjørte glatt 6-700 km med 3,5 tonn på kroken og der er bensinstasjoner overalt; 5 minutt fylling.
Min tabbe var å tru at utbygging av ladere ville skje mykje kjappere enn det som faktisk har skjedd, auke er ca. vel 40% dei 3 siste år kontra ca. 100% auke for elbiler i Norge.
Eg trudde også at prisene for å lade ville være/bli litt meir edruelige men mulig det gjenspeiler kostnadene.
Bortsett fra Tesla som vel kjører non-profit (eller tap ?) på laderene.

Mulig svaret er ein liten elbil og ein stor fossilbil.

Rævedilter

#55
Sitat fra: Kires på torsdag 04. juni 2020, klokken 07:44
nerder på forum og diskuterer forbruk, vindretning osv
Word! Håper eg har selt elbilen før eg kjem der at eg må planlegge med vindretning før me legg ut på tur..
Eg har hatt fleire seglbåter men sjølv der planla me ikkje utfra vindretning.

Hansi

Interessant diskusjon som jeg syns viser hvor bortskjemte vi har blitt i forhold til mobilitet, kjørelengde og rask påfylling med fossilbiler..

Vil vi få tilfredsstilt disse behovene til enkelte med å kunne kjøre 6-700km med 3,5 tonn på kroken og 5 minutters fylling i fremtiden? Rivian skal vel komme med 180kWh batteripakke som største opsjon, men den klarer vel fremdeles ikke det?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Counterpointer

Sitat fra: Hansi på torsdag 04. juni 2020, klokken 09:26
Interessant diskusjon som jeg syns viser hvor bortskjemte vi har blitt i forhold til mobilitet, kjørelengde og rask påfylling med fossilbiler..

Vil vi få tilfredsstilt disse behovene til enkelte med å kunne kjøre 6-700km med 3,5 tonn på kroken og 5 minutters fylling i fremtiden? Rivian skal vel komme med 180kWh batteripakke som største opsjon, men den klarer vel fremdeles ikke det?

Det er ekstremt spesielt å kjøre 60 mil med 3,5 tonn i ett strekk. Skjønner at alle vil kunne gjøre alt med en bil men det er lite realistisk. Har hatt diesel Pajero selv og det er definitivt ikke lykkeland. Men det er klart at langkjøring med tung henger er fossil raskere. Så har en nok av det så er jo det greit nok.

Blir interessant når Rivian, Cybertruck ol kommer med rundt 200 kWh pakker og muligheter for 250/350 kW lading. Da vil også «tungtransport» være mulig i større grad enn i dag, men det blir uansett nødvendig med ladenettverk og pauser.

Det å tro at enn skal ha alle fordeler og ingen ulemper, er temmelig naivt. Både elbiler og fossiler har begge, en må velge hva som er viktigst. Jeg skjønner at noen da vil ha en fossil evt fossil i tillegg, men for meg er dagens alternativer gode nok til at ren el er mer enn godt nok.

elektrolux

Godt sagt.

Beste er et knippe kjøretøy til hvert sitt bruk.

Mitt valg er Diesel camper til langturer og festivalbruk med eller uten henger, Tesla S til langturer uten henger, Artega Karo og BMW C-evolution til all annen bomfri kjøring lokalt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jman76

https://www.motor.no/artikler/elbil-tror-kapplopet-om-rekkevidde-stopper-ved-400-km/

Jeg er enig, en liten, grei elbil med 40 mil rekkevidde og rimelig rask lading holder trolig for 90 prosent. Bildeling/leie til andre eventualiteter. Her kommer det nok inn en drøss med aktører på ulike området etter hvert.

Tviler egentlig på at jeg kommer til å eie egen bil om 10 år. Hvis jeg ikke tviholder på 40-Leafen.

Kun fossilbil blir det aldri igjen. Det kommer til å bli svinedyrt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA