Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

geear

Noen som har gått fra elbil(er) og tilbake til fossilbil igjen, og er fornøyd med det? De er i så fall kanskje ikke her inne lenger..  :P

Det har bygget seg opp over tid, men jeg er helt på nippet til å bytte til hybrid eller ren bensinbil nå. Har gjennom flere år gledet meg over å gli forbi bensinstasjoner, men nå tror jeg at jeg hadde gledet meg over å gli forbi ladestasjoner og tenke at jeg er heldig som slipper.  :o

Er vel bare å innse at det fortsatt finnes bruksområder/livssituasjoner som elbil ikke dekker godt nok enda.

turfsurf

Kunne ikke falt meg inn. Ihvertfall ikke så lenge man kan kjøpe Tesla.

Fossilbiler har så mange ulemper at det er latterlig. Dette i tillegg til miljø / klima problematikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: gr på lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44
Noen som har gått fra elbil(er) og tilbake til fossilbil igjen, og er fornøyd med det? De er i så fall kanskje ikke her inne lenger..  :P

Det har bygget seg opp over tid, men jeg er helt på nippet til å bytte til hybrid eller ren bensinbil nå. Har gjennom flere år gledet meg over å gli forbi bensinstasjoner, men nå tror jeg at jeg hadde gledet meg over å gli forbi ladestasjoner og tenke at jeg er heldig som slipper.  :o

Er vel bare å innse at det fortsatt finnes bruksområder/livssituasjoner som elbil ikke dekker godt nok enda.

Nordgående på forrige søndag var det rimelig lang kø med elbiler i ladekø på E-18 fra Sørlandet. Tør ikke nevne hvilket bilmerke som var i klart flertall for da eksploderer vel enkelte her! 8)

Når hengerfeste med helst 1500kg og minst 300 kilometer kapasitet selv på de verste vinterfagene som absolutte krav så er det ikke enkelt å finne elbiler som pøasser, dessverre. Med andre ord forblir det nok foreløpig med en mindre elbil i familien til all nærkjøring og for fruen til/fra jobb.

Tesla Model Y er vel da det nærmeste man kommer, men når kan man få det og til hvilken pris? I mellomtiden finner jeg det faktisk langt mer økonomisk å kjøre en bensinbil fortsatt for besparelsen i strøm/bompenger oppgjør ikke for verditapet i mitt regnestykke/forbruksmønster.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kitchendog

Trådstarter kunne jo skrevet litt mer detaljert hva som er problemet, og ikke minst hva slags bil han har.

Svein_H

Sitat fra: Kitchendog på lørdag 30. mai 2020, klokken 15:03
Trådstarter kunne jo skrevet litt mer detaljert hva som er problemet, og ikke minst hva slags bil han har.

Slik jeg tolker innlegget er det vel ladekøproblematikken det siktes til. Dette var et gryende problem allerede for 2 år siden da jeg skulle velge min første elbil, så hovedkriteriet mitt var lang nok rekkevidde til å kunne jobbpendle uten å måtte lade borte eller underveis, og når jeg ser hvordan utviklingen har gått er jeg sjeleglad hver eneste dag for at jeg valgte denne tilnærmingen!

Det skrives ofte at elbiler er for "overklassen" og de som har en god inntekt og råd til å ha en ekstra bil, men jeg vet nå ikke helt. Som singelhusholdning med huslån og årsinntekt under gjennomsnittet var det uaktuelt med Tesla, både pga pris og størrelse. Finansieringen ga seg nesten selv, da fullfinans ikke kostet stort mer enn det jeg betalte i månedlige bensin- og bomutgifter med bensinbilen min. Den har jeg forøvrig beholdt, da den både er nedbetalt og såpass gammel at verditapet ikke betyr noe. Da har jeg bensinbilen stående klar for lengre turer og ferie med campingvogna, samtidig som elbilen er utrolig økonomisk og praktisk i daglig bruk, og jeg innrømmer gjerne at det har vært veldig deilig å slippe både ukentlig bensinfylling og daglig borte-/underveislading i de to årene jeg har hatt elbil!

I så måte er jeg kanskje litt som Ole Brumm; Ja takk, begge deler;-)

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

z4rd

Personlig kommer jeg nok til å beholde bil nr 1 som ren elbil fremover også. De tre siste bilene våre har vært elbiler. Jeg kommer nok til å ha en fossilbil som bil nr 2 på et eller annet tidspunkt. Men da er det kun snakk om for moro, og fordi jeg er glad i kjøretøy. Våre behov og bruksmønster dekkes meget godt av f.eks Tesla sine modeller mht rekkevidde og lademuligheter. Oppleves ikke som noe kompromisser på noen måte.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vesel

Kan se at fossilbiler har noen fordeler over mange elbiler. Først og fremst for de som har behov for tilhengerfeste og takboks, og for de som ønsker å ta den med på Europa-turer og lange turer innenlands, for å unngå dyre, trege og problemfylte ladeopplevelser. Mot Tesla-er derimot så ser jeg ikke ingen fordeler. Teslas biler kommer jo med både tilhengerfeste og mulighet for takstativ og takboks. Ladenettverket er også fantastisk. Raskt, billig, lett å bruke og utbredt i hele Vest-Europa. Etter 400-600 km på landeveien så behøver jo de fleste uansett en halvtimes pause. Om jeg skulle gjetta, så tror jeg turen til Italia i fjor sommer hadde tatt 5-15% lengre tid med fossilbil siden jeg ville holdt en lavere hastighet på Autobahn. Tesla-er er ikke så dyre som mange skal ha det til heller. 431 000 for en TM3 SR+ er vel nær gjennomsnittlig nybilpris her til lands. Sparer seg kjapt inn igjen i forhold til en fossilbil for å si det sånn.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Jeg kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til fossil. Vi kvittet oss med diesel SUV i fjor og savner det ikke.
Har en R1100 mc som omtrent ikke brukes, men det finnes det ikke noe alternativ med el i fornuftig prisklasse med rekkevidde (enda jeg aldri drar på langtur med mc).

Skulle jeg hatt en røff arbeidsbil type pick-up eller SUV er det lite å velge i, der kan jo Rivian bli et alternativ når den kommer men nå er det magert tilbud.

Da vi i dag har to stk Model 3 så er ladeproblematikk ikke eksisterende. Er nå på hytta til svigerinne og vi har kjørt rundt i dag og gjort sightseeing og kjører hjem i morgen uten å tenke på lading. I fjor kjørte vi smertefritt 5500 km til Kroatia uten noen problemer. Til vår bruk funker el til alt. ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️

Espen Hugaas Andersen

Kan ikke se for meg å kjøpe noe annet en elbil i fremtiden. Er åpen til å kjøpe noe annet enn Tesla, men å gå tilbake til fossilbil ville være en stor nedtur.

Ytelser, enpedalkjøring, lite støy, ingen besøk til fyllestasjoner i hverdagen, osv. Det er for mange fordeler med elbil til å vurdere noe annet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vesel

#9
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 30. mai 2020, klokken 18:47
Kan ikke se for meg å kjøpe noe annet en elbil i fremtiden. Er åpen til å kjøpe noe annet enn Tesla, men å gå tilbake til fossilbil ville være en stor nedtur.

Ytelser, enpedalkjøring, lite støy, ingen besøk til fyllestasjoner i hverdagen, osv. Det er for mange fordeler med elbil til å vurdere noe annet.
Enig. Elbiler har jo ikke bare økonomisk og miljømessige fordeler. Det tekniske er jo også overlegent fossilbiler. Utover de fordelene du nevner så jeg veldig glad i at klimaanlegget gir deg varme/kulde umiddelbart, og at det kan stå på også når bilen ikke er i gang. For oss med barn eller hundebasser og for oss som liker å overnatte i bilen, så er sånt uvurderlig. Lavere tyngdepunkt og mer fleksibel plassering av drivsystem gjør også kjøreegenskapene bedre og at en kanskje får bedre plassutnyttelse. Uten giring så er akselerasjon og deselerasjon supersmud. Slipper ekkel eksoslukt også, ikke minst overfor andre, som i tunneller og ved køkjøring.

Elmotorer er generelt mer kontrollerbare og presise enn fossilmotorer. På noen typer skip er manøvrerbarhet så viktig at dieselektriske fremdriftssystemer faktisk benyttes. Det er svære dieselgeneratorer som forsyner elmotorer som driver propellene. Behøver neppe si at der er det mye energitap ved slik energioverføring, men herlighet så flott det er i forhold til skip hvor propellene er direkte tilkoblet motorer forsynt med oljen av laveste kvalitet, tungolje.

Jeg kunne heller ikke byttet tilbake til fossilbil. Merker hvor kjipt det har blitt bare å kjøre Peugeot-en når jeg ennå må gjøre det en gang i blant.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Daniel_0007

Så lenge bensinprisen er såpass lav som nå så skjønner jeg godt hvorfor folk ikke kjøper elbil, jeg kunne aldri tenkt meg å bytte tilbake, har lader hjemme og reise på langtur kanskje 2 ganger i året og er sjelden det er ladekø på suc.
Skjønner at e-tron eiere er frustrert men litt research i forkant så hadde de visst at e-tron er tørst og krever lading ofte spesielt folke modellen 50. Men nå er ionity blitt såpas dyrt at den nesten er ekslusiv for taycan,e-tron og eqc som har rabatt avtale.
Model 3 2019 LR Rwd

hgs

[quote Arthur]
Nordgående på forrige søndag var det rimelig lang kø med elbiler i ladekø på E-18 fra Sørlandet. Tør ikke nevne hvilket bilmerke som var i klart flertall for da eksploderer vel enkelte her!
[/quote]

Hvor var denne køen? E18 er teppebombet med SuC's de siste 2-3 årene, så er det fullt et sted er det bare å kjøre til neste. Var selv på langtur forrige langhelg, og trykket var betydelig høyere på de laderene som ikke var Tesla (som jeg antar er det du sikter til her) på de ladestasjonene vi stoppa på.

Blir nok ikke å gå tilbake til fossilbil her heller. Nå om dagen går Model 3 50 mil om man holder seg til fartsgrensen, så trenger snart ikke SuC heller :-).
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Kristian O

Har kjørt Tesla i over 6 år og kjørt blant anna to turer til Spania. På denne tida har eg stått i ladekø i nærmere 5 minutter totalt, og opplevd 1 stk lader som ikkje starta lading.
Har i tillegg en Kia Soul som fungerer heilt greit til lokal kjøring.
Fossil er heilt uaktuelt, blant anna pga fylling heime og suverent klimaanlegg sommer og vinter. Det er utrulig deilig å sette seg inn i en kjølig bil om sommeren i sør-Europa  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Vesel

Sitat fra: Kristian O på lørdag 30. mai 2020, klokken 22:47
Har kjørt Tesla i over 6 år og kjørt blant anna to turer til Spania. På denne tida har eg stått i ladekø i nærmere 5 minutter totalt, og opplevd 1 stk lader som ikkje starta lading.
Jeg superlada masse de første 6 månedene med bilen da det var gratis. Kjørte mye mellom og Stavanger-Kristiansand-Oslo, og var også på 7000 km reise tur-retur Italien. Opplevde ladekø kun én gang. Det var på Rugtvedt ved Porsgrunn en fredag kl 17. Én bil foran i køen, tok 5 min.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øyvind.h

Helt utenkelig å gå tilbake til fossil. Primært grunnet kjøreopplevelse da de ikke kan måle seg med el, men lading på langtur har så langt vært problemfritt med både Tesla og Mercedes.
Å bytte tilbake for en minimal fordel noen få ganger i året, når det er en dyr lidelse resten av året, er helt utenkelig. Å smile et par ganger i året kontra hver dag ville vært en dårlig deal.

For øvrig var kjøperen av min Model X på langtur tur/retur Sørlandet forrige helg. Han var utrolig fornøyd med bil, rekkevidde og ladeopplegget. Alltid hyggelig når bilkjøpere er så fornøyd med handelen :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA