Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker til nye programvareoppdateringer fra Tesla

Startet av tgmachine, fredag 29. mai 2020, klokken 21:12

« forrige - neste »

tgmachine

Ønskeliste til min Model3 LR AWD er:

- Range-mode
- Power-saving mode
- Bedre styring av klima-automatikk. Lage en funksjon som gjør at manuell innstilling kan bli en løsning som er tilnærmet like god som full auto
- Aktivering av kameraene på bilen og se  (både det inne i kupeen og de utenfor) fra appen. Kjekt å gå inn å sjekke bilen eksternt
- Mulighet for å velge om man skal bruke begge motorene, eller bare den fremre eller den bakre

Tror dere noe av dette her noen gang vil komme til Model 3?

-tgmachine

sjokomelk

Range mode og power saving er allerede en del av bilen. Du kan bare ikke velge det. Det er "alltid på".

Bilen velger også rett motor for best mulig effektivitet. Dvs. den bruker motoren bak mesteparten av tiden, siden frontmotoren er en vanlig 3-fasemotor og den er i "fri" så lenge du ikke har satt spenning på statoren.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tgmachine

Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. mai 2020, klokken 21:32
Range mode og power saving er allerede en del av bilen. Du kan bare ikke velge det. Det er "alltid på".

Bilen velger også rett motor for best mulig effektivitet. Dvs. den bruker motoren bak mesteparten av tiden, siden frontmotoren er en vanlig 3-fasemotor og den er i "fri" så lenge du ikke har satt spenning på statoren.

Kan jeg spørre hvor du har denne infoen fra? Sier ikke at du ikke har rett, men kan bare ikke huske å ha lest noe av det på de store Tesla sidene der ute. Hvis du har noen lenker eller noe?

-tgmachine

sjokomelk

Power saving mode forsvant fra Model S og X med MCU2. MCU i Model 3 er basert på samme hardware.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

Det jeg ønsker mest er ingen phantom bremsing men er kanskje litt mye å forvente 😝
Ellers hadde vært fint med 360 kamera samt lesing av farts skilter istedenfor å stole på google maps.
App store er annen ting og ha mulighet til å fjerne spill/apps man ikke ønsker.
Støtte for alternative musikkspillere og ikke bare Spotify, bruker sjøl YouTube music på mobil så hadde vært deilig å slippe å lage to spille lister.
Støtte for apple carplay/android auto slik at man slipper å abonnere på premium connection hvis man alt har et mobil abonnent med mye data.
Mulighet for å ha wifi alltid på selv om man kjører.
Bedre stemme styring og integrasjon med siri/google/amazon spesielt etter å ha sett reklamen for polestar 2 med google integrasjonen 😁
Model 3 2019 LR Rwd

elektrolux

#5
Tesla X har chill mode. Vi har Tesla chip som endrer geometrien på strømpedalen som kan gi mer økonomisk kjøring.

Mitt ønske er seilemodus. Siden Tesla har, i elbil sammenheng, et primitivt bremsesystem måtte det betydd at berøring av bremsene satte bilen tilbake i vanlig modus med regenerering. Så snart bremsene slippes kunne bilen returnert til seilemodus.

Fordelene er lengre rekkevidde og mer avslappet kjøring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynkjapp

Sitat fra: tgmachine på fredag 29. mai 2020, klokken 21:12- Aktivering av kameraene på bilen og se  (både det inne i kupeen og de utenfor) fra appen. Kjekt å gå inn å sjekke bilen eksternt

Å bruke kameraene fra appen er det samme som å ha et ubemannet overvåkingskamera, noe som heldigvis er strengt regulert i Norge. (Selv sentry mode slik det funker i dag er i gråsonen.) Jeg tror at hvis Teslaer blir kjent blant publikum som parkerte overvåkingskameraer så risikerer vi hærverk på bilene våre bare fordi de er potensielle overvåkere, uansett om vi bruker en slik funksjon eller ikke.

mthoring

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:01
Å bruke kameraene fra appen er det samme som å ha et ubemannet overvåkingskamera, noe som heldigvis er strengt regulert i Norge. (Selv sentry mode slik det funker i dag er i gråsonen.) Jeg tror at hvis Teslaer blir kjent blant publikum som parkerte overvåkingskameraer så risikerer vi hærverk på bilene våre bare fordi de er potensielle overvåkere, uansett om vi bruker en slik funksjon eller ikke.

Er det ikke slik de fleste tredjeparts dashcam fungerer? At man kan se live med app, mener jeg? Hadde vært fint å kunne se lagrede klipp med mobilen, hvis det ikke er innafor med live.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Lynkjapp

Sitat fra: mthoring på lørdag 30. mai 2020, klokken 09:31
Er det ikke slik de fleste tredjeparts dashcam fungerer? At man kan se live med app, mener jeg? Hadde vært fint å kunne se lagrede klipp med mobilen, hvis det ikke er innafor med live.

Det er godt mulig at jeg må moderere meg hva gjelder lovligheten, fordi jeg klarer ikke å finne noe tydelig om dette hos Datatilsynet. Det var diskusjoner om det for et år siden, hvor det ble stilt spørsmål om lovligheten til sentry mode i forbindelse med at Model 3 oversvømte landet. På en måte håper jeg dermed at live feed fra bilen via appen ikke blir mulig, siden det vil kunne resultere i et forbud hvor sentry mode ryker i samme slengen. :)

geear

Sitat fra: mthoring på lørdag 30. mai 2020, klokken 09:31
Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:01
Å bruke kameraene fra appen er det samme som å ha et ubemannet overvåkingskamera, noe som heldigvis er strengt regulert i Norge. (Selv sentry mode slik det funker i dag er i gråsonen.) Jeg tror at hvis Teslaer blir kjent blant publikum som parkerte overvåkingskameraer så risikerer vi hærverk på bilene våre bare fordi de er potensielle overvåkere, uansett om vi bruker en slik funksjon eller ikke.

Er det ikke slik de fleste tredjeparts dashcam fungerer? At man kan se live med app, mener jeg? Hadde vært fint å kunne se lagrede klipp med mobilen, hvis det ikke er innafor med live.
Kan gjøres, ja, hvis kameraet har internett via wifi. Mine Blackvue er online i gården/garasjene hjemme, så jeg kan se hva som foregår fra nett, men ikke når bilen står parkert andre steder. Det kunne de jo alltids gjort med geofencing, men...

cra

Øverst på listen står kanskje navigering med waypoints. Det kunne vært nyttig; jeg får ofte et mindre enn optimal ruteforslag når jeg skal enkelte steder, og det hadde vært greit å satt opp ruta jeg faktisk skal kjøre heller enn at den skal be meg snu i flere mil før den gir opp og genererer den ruta jeg faktisk tar.

Dernest automatiske fjernlys som kommer på før jeg har kjørt hundre meter med nærlys etter at møtende trafikk har passert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vesel

#11

  • Skiltgjenkjenning burde vært topp-prioritet. Den posisjonsbaserte løsningen vi har nå viser nesten like ofte feil som den viser riktig, og det verste er jo at cruise-controlen justeres etter den.
  • Mulighet for å justere hvor i veibanen bilen skal ligge på AP. Gjerne både som standard og noe man kan endre underveis på samme måte som avstand til bilen foran.
  • Sentry mode burde lagre et par minutter etter hendelsen også, ikke bare før. Den burde også registrere ladeavbrudd som hendelser. Når en hendelse oppstår rett før man låser opp bilen så burde den slettes automatisk, og det burde ikke registreres noen hendelser de første minuttene etter man har forlatt bilen.
  • Mulighet for å skru av oppvarming på samme måte som man kan skru av AC på klimaanlegget. Det første er faktisk noe som monner.
  • En strømsparingsmodus der klimaanlegget hovedsakelig er av, men slår seg på med jevne mellomrom for å avdugge ruta og gi passasjerene frisk luft, og så av igjen.
  • Ønsker også kunne se om klimaanlegget kjøler, varmer eller ingen av delene når den står på auto, og å kunne se innetempen. Det er sånn man bare kan gjøre i appen nå.
  • Mulighet til å skru av ESP, ABS og traction control.
  • Mer statistikk og data. Jeg ønsker mulighet til å se gjennomsnittshastighet, gjennomsnittsforbruk m.m. siden bilen var ny. Jeg ønsker også å kunne se batteritemperatur, cellespenninger, øyeblikksforbruk, hva i bilen som forbruker hva, SoC i kWh m.m.. Vil gjerne også se en automatisk beregnet batteridegradering i %.
  • Mulighet for å slå batterivarming på og av manuelt.
  • Trinnløs justering av maximum gasspådrag. Nå har vi bare normal og chill-mode.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Elmo

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 30. mai 2020, klokken 01:06
Mulighet for å ha wifi alltid på selv om man kjører.
Det er fullt mulig. Må bare slå på etter at du har startet.
Problemet er at du må gjøre det hver gang.  Burde vært er fast valg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

tgmachine

Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. mai 2020, klokken 22:30
Power saving mode forsvant fra Model S og X med MCU2. MCU i Model 3 er basert på samme hardware.

Og det samme gjelder range mode?

-tgmachine

JorEl

-Åpne og lukke vinduer fra APP.
-Likte tidl. forslag med å kunne legge til, eller slette APPer.
-Jeg savner å kunne lese av temp eller info, om batteriet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA