ABRP (A better route planner) spørsmål og svar

Startet av ThomasEL, torsdag 28. mai 2020, klokken 09:49

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 09. juni 2020, klokken 09:05
Sitat fra: elektro på mandag 08. juni 2020, klokken 22:37
Jeg pleier å sette referanseforbruket for e55 ned til 240 Wh/km, som er default for e50. (Dette er da med 20 tommer sommer/vinter. Med 21 tommer må man nok minst 10 Wh/km opp.) Degradering har jeg enda ikke lagt inn. Synes den treffer bra med disse innstillingene, så lenge man er nøye med vind/temperatur/hastighet etc.

Sidevind regner jeg som 50% motvind. Altså, 4-5 m/s sidevind, eller litt fra alle kanter, blir ca. 2 m/s head wind. Synes det enkleste er å bruke Windy appen for å sjekke dette.

PS! Er jeg den eneste som ikke liker appen, eller det nye webdesignet? Håper de aldri fjerner www.abetterrouteplanner.com/classic

Elektro, du er jo balnt de her på forumet som er flink til å få et lavt gjennomsnittsforbruk på e-tronen :+1: Så sånn sett ikke overrasket hvis du får ditt forbruk til å stemme godt overens med det appen stipulerer. Men får du både snittforbruk og antall prosentpoeng SOC du bruker til å stemme med appen..?

Det er det som er mitt poeng:
- Hvis referanseforbruk er stilt slik at appen stipulerer riktig prosent SOC ved ankomst, så viser den for lavt gjennomsnittforbruk
- Hvis man i stedet stiller opp referanseforbruket, slik at stipulert forbruk passer bedre med virkeligheten, så viser appen for mange prosentpoeng SOC brukt, altså det stipuleres at man når målet med lavere SOC enn det som er reelt.

Det virker altså å være en liten "miss match" mellom batteriets netto størrelse og hva appen tror er netto størrelse..

(Jeg er klar over at dette sikkert fremstår som komplett "akademisk none sense" for mange, og det er der sikkert også. Det viktigste er jo tross alt at appen på en rimelig bra måte stipulerer forventet SOC ved ankomst :+1: Men hva er vel elbillivet uten diverse grublerier, utregninger og utprøvinger..? :D :D :police: :police:)

Skal ikke si det 100% sikkert, må teste og komme tilbake til deg. 🙂

Mulig jeg tar en degrasjonstest til uka, etter 15 mnd. 28.000 km.. Vel, nå testet jeg aldri dette skikkelig da bilen var ny, men interessant likevel.

Er fornøyd med alt over 82 kWh på min veteran e-tron 55. Målet må være over 400 km. med 90 km/t snitt, frem og tilbake mellom Dal og Hamar.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA