Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem har ødelagt LEAF forumet? Og hvorfor?

Startet av TorC, torsdag 28. mai 2020, klokken 01:41

« forrige - neste »

TorC

Noen har ødelagt LEAF seksjonen av forumet med haugevis med "sticky". Av haugevis med meningsløse stickies er "Norges mest nyttige bil...?" Hva i alle dager gjør at dette er veldig viktig, eller har noe som helst med diskusjon om LEAF å gjøre?

Den av adminnene som gjør dette bør slutte med det ASAP. Det du gjør medfører at forumet blir veldig mye vanskeligere å følge med på, og gjør at alle som er interessert i LEAF må bruke mer tid på å finne ting. SLUTT MED DET DU DRIVER MED!

Kan vi få tilbake slik det var før? Der de viktige sakene var sticky, og de andre sakene var dynamiske?





2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric cars in Norway

Jeg vet ikke noe om dette. Men er det ikke bedre at du sender en melding til admin? Det er ikke sikkert han leser denne posten din.

cra

Sikkert bedre med melding til admin ja. Det som jeg tror er intensjonen med alle stickyene (om det ikke har skjedd en feil da) kunen vært løst med en enkelt sticky med lenke til de ulike trådene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

Unnskyld språkbruken, men jeg har samme reaksjoner som trådstarter.  Det er mulig det er jeg som er lite endringsvillig.

Egentlig synes jeg Elbilforum og Elbilwiki burde utfylle hverandre:
Jeg er vant til at Elbilforum er er stedet for spontane kommentarer, mens Elbilwiki er oppslagsverket.

Nå føler jeg at forumet har struktur av å være litt begge deler, og det ender opp med å være ingen av delene.

I tråder hvor det kommer nyttige fakta, så kan det være bra om man oppdaterer Elbilwiki.


TorC

Siden admin er såpass aktiv på forumet så tenkte jeg det var greit om også andre fikk komme med sine innspill. Jeg tipper admin har lest også denne tråden.

Jeg støtter meg fullt ut på Trekkoppbil. Skille elbilwiki fra forum.

For egen regning kan jeg legge til at etter "omleggingen" gidder jeg sjeldnere å sjekke forumet. Og dertil sjeldnere gidder å svare på innlegg. Dette medfører at den lille kunnskapen jeg har om LEAF går tapt. Jeg gidder nå bare å svare på PM jeg får. Og jeg tror ikke jeg er alene. Jeg vet at folk som Trekkoppbil har enorm kunnskap om LEAF, og jeg har selv ting jeg kan bidra med. Omleggingen gjør at sånne som meg ikke gidder å følge med på forumet, og dertil tap av vår kunnskap.

Og hele moroa med forumet er helt borte. Takket være denne omleggingen har jeg besluttet å ikke lenger tilby kabelkittet som gjør at man kan slå av varmen på de første LEAFene.

Takk for meg!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric cars in Norway

TorC: det var trist og leit.

Jeg foreslår at du tenker over dette en stund og så kansje du igjen har lyst til å bidra her inne.

Dette forumet er jo faktisk ganske så vanedannende (som kaffe, cola og røyk osv for de som sliter med slikt  :D :D) så det kan jo hende du får senere lyst til å bidra her inne med din kompeanse.

Så jeg drister meg til å be deg tenke gjennom dette på nytt. "Sove på det" noen dager/uker som de sier.

Når det gjelder lesevenlighet på dette forumet generelt sett (altså ikke på Leaf delen) så kan jeg sterkt anbefale "Tapatalk" for den appen gjør at du ser bare det du vil se og med et enklere layout. Gratisversjonen har reklame men det fungerer helt greit synes nå jeg. 

cra

#6
Jeg er helt eig i at "statisk informasjon" burde være lagt i elbilwiki. Jeg har har hatt mye nytte av wiki tidligere (spesielt med Think), og informasjonen der er like lett å finne  nå som for flere år siden. Lykke til med å spesifisere et brukbart søk i forumet.... ;)

Leaf-delen (med halvannen side med stickies!  :o ) bør ryddes snarest, men et forum er uansett så dynamisk at det ikke er særlig egnet for langtidsbevaring av infoen. Da er wiki mye bedre. Men link gjerne til wiki-artikler i trådene der man diskuterer fix/mod/whatever, og forsåvidt kan man også linke til diskusjonstråd fra wiki uten at det ødelegger noe. Men holder man den tekniske informasjonen i wiki slipper man at den drukner i lange detaljerte utgreinger og etterhvert i uungåelig off-topic.

Angående lesing av forumet så kan jeg anbefale å bruke en RSS-leser. Selv bruker jeg Vienna (OS X). Der får jeg fortløpende full oversikt over nye artikler, og jeg velger selv hvilke delforum jeg følger med på. Det er fort gjort å skumme gjennom tråder rett i lesseren, og et dobbelklikk tar meg rett inn i riktig melding på tråden. Jeg kan også flagge meldinger for lesing senere, etc. Bakdelen er at det er litt jobb å sette opp alle enkeltfeedene i starten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Jossemosse

Selv bruker jeg kun forumet via vanlig nettleser, og er enig med Trekkoppbil og TorC i at forumet har blitt vesentlig dårligere etter endringene som har skjedd. Jeg sjekket forumet ofte tidligere, mye sjeldnere nå etter endringene..
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Sjalabais

Jeg er også helt enig med OP om at forumet er "ødelagt". Vi kjøpte en Leaf for litt over ett år siden og dette forumet har vært gull verdt for å gjøre bilen bedre, for å lære den å kjenne og, ikke minst, for litt lavterskel bilprat om en bil mange er like begeistret for som brødristeren sin.

Men et par uker etter at hele fremsiden ble til en wiki, sluttet jeg å komme. Det er fullstendig bananas og den verste forumsforvaltningen jeg har sett. Det sier jeg med litt fartstid; jeg startet det som i 2001 ble verdens største Volvo-forum, ble da solgt til et stort mediekonsern - tyske Springer.

Om admin synes det er vanskelig å forstå hva det går i, bare sett deg inn i "google page 2 memes".

2012 Leaf Tekna

Lars C. Krogenæs

Skal ta dette opp med Magne som er forum admin nå.

Hvis alt er viktig, blir ingenting viktig.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

leafnor

 :+1:bra dette blir diskutert. Forandring fryder heter det, men forandringer er "slitsomme" når endringen er stor som i det her tilfellet. Og kanskje ikke helt forankret i virkelig behov.
Og hva er viktig? For min del ser jeg lite poeng i å "spamme" starten av topic med et låst innlegg om å huske bombrikke, et 9 år gammelt innlegg. Hva har det med Leaf å gjøre annet enn at det nok i 2011 var relativt flest Leaf som var EL-bilen som solgte? https://elbilforum.no/index.php?topic=4386.0
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Elbilforum admin

Min intensjon bak det arbeidet som er gjort finner du her:  Lenke:  https://elbilforum.no/index.php?topic=48734.0
Jeg fikk en tilbakemelding.  Den var positiv og den var for ca ni måneder siden.

Leaf 2010 - 2017 bestod av 211 sider med 15 tråder på hver side.  Den var ganske umulige å finne ut av dersom du ikke var villig til å lese "alle" trådene".  I dag er den på 83 sider, pluss underforumene.

Leafforumet er delt i undergrupper som naturlig grupperer seg når man leser alle trådene.  Denne gruperingen har jeg synliggjort i min inndeling.  Noen grupper har bare historisk interesse, som "Langtur med 24 / 30 kWt batteri".  Dette fordi det er så mange flere hurtigladere at de utfordringer som man hadde i starten ikke lenger er der. 

Andre undergrupper er fortsatt like høyaktuelle, som f.ex. "Leavspy" og "Carwing".  Noen kommer til å bli mer aktuelle som "Rust" og "Elektriske utfordringer" ettersom tiden går.
 
Så vil du sikkert si, hvorfor ikke bruke Google?  Svaret på det er at Google kan ikke kvalitetssikre innholdet av en tråd, den kan gi deg tilbakemelding om at en tråd har slike eller slike fraser eller ord, men etter min oppfatning er ikke det tilstrekkelig.

Det jeg har søkt å oppnå er å gjøre leteprosessen enklere for nye elbilbrukere.  Vi har nå et stort bruktmarked av elbiler og det tallmessing største av de er det som gjelder Leaf. 
Det er ingen som har tid til å hjelpe de nye eierne av brukte Leaf i de utfordringene som de møter.
Imidlertid så ligger de fleste svarene i dette forumet, da handler det bare om å organisere forumet.
Og det er det jeg har gjort.

Hvorfor er så mange tråder gjort "stiky"?  Det er gjort fordi, de ofte på en lettfattelig måte belyser problemer som går igjen.  Her har jeg tatt hensyn til de som er på let etter ny kunnskap.

Forumet skal fortsette som et debattforum, men det får et "second life" som database / oppslagsverk.

En hver er selvfølgelig velkommen til å legge informsjon inn på Elbil-Wiki.  Lenke:  http://elbilwiki.no/index.php/Forside
Men det utelukker ikke at forumet får en ny form som gjør kunnskapen lettere tilgjengelig.

Jeg er iferd med samme organiseringen i dette delforumet:  https://elbilforum.no/index.php?board=48.0

Det er ingen grunn til at utfordringer til eneboliger og borettslag skal ligge i samme delforumet.

Dersom du ønsker å følge forumet tett, så er den grønne -N- oppe i høgre hjørne et godt hjelpemiddel, der kommer alle nye innlegg på løpende bånd.

Tellus

#12
Jeg er her ikke så ofte lengre ettersom jeg har solgt leafen, men jeg må si meg enig i kritikken om at man ikke kan fylle hele første siden med sticky tråder. Hadde det vært slik i de andre gruppene hadde folk sluttet både å lese å skrive.

Minimum 1/2 av siden bør være levende tråder. Dvs maks 1/2 sticky. Kan nesten ikke forstå at dette diskuteres engang.

For å være litt konstruktiv så foreslår jeg at det lages en sticky tråd som kun inneholder linker til viktige tråder. Da kan man finne alle disse trådene via denne ene sticky tråden. Alle får det som de ønsker  :)

automat

Høres ut som man heller burde ha  et eget underforum, dit tråder som har verdi som oppslagsverk kan flyttes til.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elbilforum admin

Sitat fra: automat på fredag 12. juni 2020, klokken 13:59
Høres ut som man heller burde ha  et eget underforum, dit tråder som har verdi som oppslagsverk kan flyttes til.

Sitat fra: Tellus på fredag 12. juni 2020, klokken 13:18
Minimum 1/2 av siden bør være levende tråder. Dvs maks 1/2 sticky. Kan nesten ikke forstå at dette diskuteres engang.

For å være litt konstruktiv så foreslår jeg at det lages en sticky tråd som kun inneholder linker til viktige tråder. Da kan man finne alle disse trådene via denne ene sticky tråden. Alle får det som de ønsker  :)

Dette er to gode tilbakemeldinger.  Jeg skal arbeide med de gjennom ferien og se hva jeg kommer frem til. 

Imidlertid ønsker jeg tilbakemeldinger og vurderinger fra flere av de valgene som er gjort.

Ideer mottas med takk!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA