Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte ut BMW i3 med KIa E-niro

Startet av Namdalingen, onsdag 27. mai 2020, klokken 20:54

« forrige - neste »

Namdalingen

Hei, alle! Har en i3 120ah fra sent -18 som jeg bruker til pendling, svært fornøyd. Har også reservasjon på Kia e-Niro fra -18 som jeg idag fikk beskjed om at jeg snart blir kontaktet for bestilling / avbestilling (kønummer 7**, reskia 6***). Vet at bilene har to forskjellige målgrupper, men er litt fristet til å bytte til ny bil til gammel pris (beskjed om at de som skriver kontrakt nå får beholde den gamle prisen, føles litt «bittert» å droppe reservasjonen etter så lang ventetid). Dog må jeg isåfall påregne noe tap på BMW'en. Niro vil i større grad enn i3 erstatte vår bensinsbil til lengre turer og plass til familie og bagasje. Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med begge bilene som kan si noe om egnethet til pendling, kjørefølelse, kvalitetsfølelse osv. mellom disse to bilene. På forhånd takk :)

Vesel

E-niro er en god del større, så du kan forvente at den vil føles betydelig tryggere og ligge bedre på veien ved 80 km/t+ enn i3-en. Jeg har prøvekjørt både den og e-Up, og de føles ikke noe trygge ved 70 km/t+. Best egnede til bruk innenbys, ikke på landeveien, tenker jeg. Det lureste er å prøvekjøre e-Niro så du kan oppleve forskjellene på de tingene du nevner selv. Kanskje du opplever kjøreegenskaper annerledes enn meg. I3 er til mitt bruk ihvertfall den verste bilen jeg har kjørt når det kommer til kjøreegenskaper og trygghetsfølelse.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på torsdag 28. mai 2020, klokken 02:01
I3 er til mitt bruk ihvertfall den verste bilen jeg har kjørt når det kommer til kjøreegenskaper og trygghetsfølelse.
I3 kan oppleves som nervøs grunnet typisk BMW styreoppsett. Dvs den reagerer raskt på styreutslag.

Slike kommentarer kommer typisk fra folk som ikke er vant til BMW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Det er lang kø og lang ventetid på e-Niro, så du får sikkert solgt den med fortjeneste om du ikke er fornøyd med den.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Namdalingen

Takk for innspill, skal i først omgang avtale prøvekjøring med e-Niro og se hvordan den oppleves. Så får jeg ta en runde i tenkeboksen før fristen for kontraktskriving går ut.. et alternativ er jo som nevnt ovenfor å selge den videre, men tror at fortjenesten ved flipping (heldigvis) er redusert mye.

bmw2002

Vi har i3, mamma har E-Niro.

E-Niro mangler vel app og har dårligere infotainment.

Ellers er E-Niro bedre på alt. Veldig imponerende rekkevidde, større bagasjerrom enn man skulle tro. Ikke så gøyal som i3, men mye tryggere kjøreegenskaper.

Namdalingen

App på 20-modellen av KIA, men aner ikke om den er god og stabil

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på fredag 29. mai 2020, klokken 19:51
Ellers er E-Niro bedre på alt..
Bedre svingradius? Bedre å parkere? Bedre opplevd kvalitet? Billigere service? Jeg tviler...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bmw2002

Beklager. Selvfølgelig er i3 bedre på parkering og opplevd kvalitet. Men det føler jeg er relativt selvfølgelig. Antar dette med opplevd kvalitet ikke er så viktig hos TS siden han vurderer både KIA og BMW.

KIA har forøvrig ventilerte seter, noe jeg mener er et must dersom man skal ha skinn.

Vesel

Den er lett å parkere, ja. Ryggekamera og sensorer er kjempebra på i3. Men billigere service? Har hørt BMW-er skal være så dyre å reparere på grunn av dyre deler. Og er kvaliteten så mye bedre da? På den i3-en jeg prøvekjørte så var den "hylla" som går på toppen langs dashbord og hanskerom laget av noe skrøpelig pappmasjeaktig materiale. Mulig det var glassfiber. Dessuten er hjulene på i3 som sykkeldekk. Det har vel noen fordeler, men jeg lurer da på hvorfor omtrent ingen andre biler har så tynne hjul.

I3 er en god bybil, men lider av å være så liten, spør du meg. E-niro er mer fleksibel og kurrant i flere situasjoner.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

chargedup

Sitat fra: Vesel på lørdag 30. mai 2020, klokken 15:00
Men billigere service? Har hørt BMW-er skal være så dyre å reparere på grunn av dyre deler.
i3 har vel den billigste serviceavtalen som er mulig å kjøpe til noen bil? Med serviceavtale endte jeg opp med å betale mellom 2 og 2500 for hver service (hvert 2. år eller 30'km). E-niro skal ha service hvert år eller 15'km. Kan garantere at servicekostnadene de første årene er høyere på en E-niro enn en i3 hvis man kjøper serviceavtale som passer sitt bruk fra BMW.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 02. juni 2020, klokken 09:20
Med serviceavtale endte jeg opp med å betale mellom 2 og 2500 for hver service (hvert 2. år eller 30'km).
Er ikke noen 30'km grense på i3. Vi hadde første service på vår forrige i3 etter 2 år og 46'km.

Ellers når det gjelder deler er vel ikke BMW dyrere enn koreanerne og japanerne. Timepris på verksted er dyrt dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Deler til BMW i3 er også utrolig billige. Fikk en skade i plate under motor og nedre del av støtfanger foran. Delene kom på ca 1400 kr til sammen (ca 400 for platen under). Min erfaring er at deleprisene på Kia er skyhøye. Mener at det var ca 40K for å bytte skjerm på navigasjonen i en Soul  ???

chargedup

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. juni 2020, klokken 06:25
Er ikke noen 30'km grense på i3.
Det stemmer nok, hukommelsen svikter litt innimellom.
Poenget var uansett at det ble påstått at i3 hadde dyr service og jeg prøvde å motbevise det utsagnet (selv om km grensen ikke finnes, som jo gjør det enda bedre bedre for i3). Det var vel også en avisartikkel i VG for mange år siden som tok for seg delepriser på rep etter kollisjon der i3 vel var langt billigere enn feks leaf. Fant den, men den har blitt pluss artikkel: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/bpraA/raadyre-deler-til-elbiler Overskriften antyder iaf at Kia soul hadde blant de dyreste delene og muligens det dobbelte av hva de billigste kostet.

De fleste tror at feks Kia eller Opel (begge BOS) er mye rimeligere på service enn BMW. Opel tar visstnok (vanlig pris på forum om dagen) 5-7' for en årlig service på Ampera, mens for i3 kommer den på ca 2500 hvert andre år eller ca 1250 kr i året.

Uansett begynner vi nå å gå litt utenfor topic.
Personlig har jeg ikke kjørt e-niro og kan ikke uttale meg om akkurat det trådstarter spør om ::) Det jeg kan si er at hyundai kona (søsterbilen) ikke er noe steg opp i kvalitetsfølelse (selv om den kan ha mye mer utstyr) fra i3 i mine øyne.  På rekkevidde og plass vinner e-niro soleklart mot i3. Anbefaler deg å prøvekjøre e-niro før du tar et valg. Kvalitetsfølelse og kjørefølelse er ofte subjektive meninger som kan rangeres forskjellig av andre enn deg selv.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA