Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Maxus Euniq 5

Startet av JuanEV, onsdag 27. mai 2020, klokken 16:23

« forrige - neste »

Ebe

Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ebe på mandag 21. september 2020, klokken 13:20
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)

Ok, så den som Bjørn Nyland tester er ikke sånn som produksjonsbilen blir, eller? Kan det være at støyisoleringen og blir annerledes / forbedret? Jeg snakket forøvrig om e-Deliver 3, ref 4:20 ut i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=HEiozAuRkVQ
Tesla Model Y                         2021-

nightking

#32
Sitat fra: Ebe på mandag 21. september 2020, klokken 13:20
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)

Dette stemmer ikke. Modellen nyland tester er produksjonmodellen, og den som selges her i norge.

Ebe

Vi snakker om to forskjellige biler :) Jeg snakket om Euniq 5 :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

RaymondJ

Jeg skrev kontrakt på Maxus Euniq hos Birger N. Haug gardermoen for en måned siden.
Etter å ha sett mye skriveri på facebook og her om rekkevidden bestemte jeg meg for å få svar.

Her er svaret jeg fikk fra RSA import, kan ikke si at jeg er begeistret for det... :(

"Vi mangler fortsatt noe info fra fabrikken på alle WLTP-syklustall. 325km er urban-syklus.
Vår foreløpige info om combined er at det vil ligge rundt på 260km.
Generelt om rekkevidde:

Våre betraktinger rundt rekkevidde etter mye testing, er at det er så mange variabler at et tall basert på WLTP fabrikks-syklustester aldri vil stemme 100% med opplevd rekkevidde. Bilene kan gå kortere og lengre basert på bruksmønster.

Har man et bruksmønster som er basert i hovedsak på bykjøring/småkjøring med innslag av motorvei vil man ha en estimert rekkevidde på 290km-325km

Har man et bruksmønster som er basert på pendling på motorvei vil rekkevidden være mellom 230km-260km
Flere variabler som temperatur, geografi, bruk av klimaanlegg, motvind, medvind, regnvær, snø, lufttrykk i hjul og hyppig akselerasjon etc. vil være med å påvirke rekkevidde.

Mvh,
Maxus Norge"

Rosstopher

Fint at jeg så denne tråden. Det kommer jo ikke de fleste kjøperne til å gjøre...
Jeg har tenkt at denne er aktuell som familiebil med grei pris, god plass, hengerfeste og OK rekkevidde.
Men når det viser seg at "Rekkevidde inntil 325 km (WLTP)" er på grensen til løgn, utgår denne og jeg kommer til å være veldig skeptisk til alt som kommer fra RSA fremover.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vinterdekk

260 km wltp combined står i produktarket til euniq 5 mvp nå. Misvisende at de bare oppgir urban wltp på nettsiden, ja. Det er for dårlig.

CCS, 120 kWh lading, 400 kg henger er jo likevel interessant mtp. kompromissene man inngår med syv seters Nissan e-nv200.

Men papirfakta er nå en ting, euniq trenger noen tester feks av teslabjørn.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 07. oktober 2020, klokken 18:28
260 km wltp combined står i produktarket til euniq 5 mvp nå. Misvisende at de bare oppgir urban wltp på nettsiden, ja. Det er for dårlig.

CCS, 120 kWh lading, 400 kg henger er jo likevel interessant mtp. kompromissene man inngår med syv seters Nissan e-nv200.

Men papirfakta er nå en ting, euniq trenger noen tester feks av teslabjørn.

Maxus e-Deliver 3 ble testet av Tesla-Bjørn til 23,3, så tipper han klarer 25,5 med Ønnik 5.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#38
Det står også i produktarket at euniq har batterivarmer som standard. Dette er vel og bra? Betyr det at ett varmeelement lager litt lunk i batteriet ved behov mens bilen er i gang eller lader?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 08. oktober 2020, klokken 16:53
Det står også i produktarket at euniq har batterivarmer som standard. Dette er vel og bra? Betyr det at ett varmeelement lager litt lunk i batteriet ved behov mens bilen er i gang eller lader?

Kommer helt an på programmeringen, hjelper lite med batterivarmer som slår inn i -35 for at frostveska ikke skal fryse🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ebe

Euniq er etter det jeg ser markedets billigste (og første?) 7-seter personbil. Legger seg også godt  under pris en de nye 7-seterne (mercedes, opel, peugot osv). Så om ladehastigheten ligger mellom 50-100kw, så har man lengre rekkevidde enn de fleste barnefamilier klarer på en dag.

Vi oppgraderer i fra e-NV200 Evalia, så håpet er et godt steg opp. Man får helt klart en bedre pakke på 75-kwh'erne fra Opel og Peugeot, men de koster jo 100-150' mer også.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Jarv!s

Noen som har vært og sett euniq fysisk? Hvordan virker byggekvaliteten etc?

Jeg er redd for mitt bruk at den har litt for kort rekkevidde i det daglige.. Kjører minimum 150km pr dag.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Ebe

I følge TeslaBjørn har jo Maxus E-deliver 43% lengre rekkevidde enn e-NV200. Vil jo tro at Euniq 5 har litt lengre rekkevidde enn E-Deliver også. Så kanskje Euniq har 50% bedre rekkevidde enn Evalia? Med mye raskere teoretisk lading, så kommer man mye raskere frem :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/K3O3p7/proevekjoert-maxus-euniq-mpv-kina-elbil-for-storfamilien

De trekker litt for at interiøret virker litt enkelt og billig, men skryter også av lite støy.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

RaymondJ

Jeg var å kjørte den kinesiske prototypen som kom i noen få utgaver. Ble bare en kort test på 15 minutter men likte meg såpass godt at jeg kjøpte. God kjørekomfort og åpen bil med masse plass.

Jeg ble veldig skuffet når jeg fant ut av markedsføringsjukset fra RSA. Når jeg ringte dekket de seg bak at de skrev inntil før km i markedsføringen. Jeg undersøker mulighetene mine med hensyn til kontrakten, men mener at det er galskap om forhandlerene kan skrive WLTP i markedsføringen om de baserer seg på kun deler av testgrunnlaget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA