Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Maxus Euniq 5  (Lest 9372 ganger)

Ebe

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1079
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #30 på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 13:20 »
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1820
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #31 på: Mandag 21. ſeptember 2020, klokken 16:06 »
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)

Ok, så den som Bjørn Nyland tester er ikke sånn som produksjonsbilen blir, eller? Kan det være at støyisoleringen og blir annerledes / forbedret? Jeg snakket forøvrig om e-Deliver 3, ref 4:20 ut i denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=HEiozAuRkVQ
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

nightking

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 115
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #32 på: Tirsdag 22. ſeptember 2020, klokken 18:54 »
Det med varmeapparatet fikk jeg vite bare vare på demobilen, produksjonsmodellen skulle ha vanlig varmeapparat. Så vi får se :)

Dette stemmer ikke. Modellen nyland tester er produksjonmodellen, og den som selges her i norge.
« Siste redigering: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 17:54 av nightking »

Ebe

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1079
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #33 på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 12:33 »
Vi snakker om to forskjellige biler :) Jeg snakket om Euniq 5 :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

RaymondJ

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #34 på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 11:49 »
Jeg skrev kontrakt på Maxus Euniq hos Birger N. Haug gardermoen for en måned siden.
Etter å ha sett mye skriveri på facebook og her om rekkevidden bestemte jeg meg for å få svar.

Her er svaret jeg fikk fra RSA import, kan ikke si at jeg er begeistret for det... :(

"Vi mangler fortsatt noe info fra fabrikken på alle WLTP-syklustall. 325km er urban-syklus.
Vår foreløpige info om combined er at det vil ligge rundt på 260km.
Generelt om rekkevidde:

Våre betraktinger rundt rekkevidde etter mye testing, er at det er så mange variabler at et tall basert på WLTP fabrikks-syklustester aldri vil stemme 100% med opplevd rekkevidde. Bilene kan gå kortere og lengre basert på bruksmønster.

Har man et bruksmønster som er basert i hovedsak på bykjøring/småkjøring med innslag av motorvei vil man ha en estimert rekkevidde på 290km-325km

Har man et bruksmønster som er basert på pendling på motorvei vil rekkevidden være mellom 230km-260km
Flere variabler som temperatur, geografi, bruk av klimaanlegg, motvind, medvind, regnvær, snø, lufttrykk i hjul og hyppig akselerasjon etc. vil være med å påvirke rekkevidde.

Mvh,
Maxus Norge"

Rosstopher

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 845
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #35 på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 11:59 »
Fint at jeg så denne tråden. Det kommer jo ikke de fleste kjøperne til å gjøre...
Jeg har tenkt at denne er aktuell som familiebil med grei pris, god plass, hengerfeste og OK rekkevidde.
Men når det viser seg at "Rekkevidde inntil 325 km (WLTP)" er på grensen til løgn, utgår denne og jeg kommer til å være veldig skeptisk til alt som kommer fra RSA fremover.
2016 Tesla Model S 90D

vinterdekk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 289
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #36 på: Onsdag 07. Oktober 2020, klokken 18:28 »
260 km wltp combined står i produktarket til euniq 5 mvp nå. Misvisende at de bare oppgir urban wltp på nettsiden, ja. Det er for dårlig.

CCS, 120 kWh lading, 400 kg henger er jo likevel interessant mtp. kompromissene man inngår med syv seters Nissan e-nv200.

Men papirfakta er nå en ting, euniq trenger noen tester feks av teslabjørn.
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

ToWalkOrDrive

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1820
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #37 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 01:00 »
260 km wltp combined står i produktarket til euniq 5 mvp nå. Misvisende at de bare oppgir urban wltp på nettsiden, ja. Det er for dårlig.

CCS, 120 kWh lading, 400 kg henger er jo likevel interessant mtp. kompromissene man inngår med syv seters Nissan e-nv200.

Men papirfakta er nå en ting, euniq trenger noen tester feks av teslabjørn.

Maxus e-Deliver 3 ble testet av Tesla-Bjørn til 23,3, så tipper han klarer 25,5 med Ønnik 5.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

vinterdekk

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 289
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #38 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 16:53 »
Det står også i produktarket at euniq har batterivarmer som standard. Dette er vel og bra? Betyr det at ett varmeelement lager litt lunk i batteriet ved behov mens bilen er i gang eller lader?
« Siste redigering: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 16:56 av vinterdekk »
Kia Niro Plug-in Hybrid (joda, den lades flittig men elbil er det ikke)

Radial

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 525
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #39 på: Torsdag 08. Oktober 2020, klokken 19:14 »
Det står også i produktarket at euniq har batterivarmer som standard. Dette er vel og bra? Betyr det at ett varmeelement lager litt lunk i batteriet ved behov mens bilen er i gang eller lader?

Kommer helt an på programmeringen, hjelper lite med batterivarmer som slår inn i -35 for at frostveska ikke skal fryse🙂

Ebe

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1079
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #40 på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 17:10 »
Euniq er etter det jeg ser markedets billigste (og første?) 7-seter personbil. Legger seg også godt  under pris en de nye 7-seterne (mercedes, opel, peugot osv). Så om ladehastigheten ligger mellom 50-100kw, så har man lengre rekkevidde enn de fleste barnefamilier klarer på en dag.

Vi oppgraderer i fra e-NV200 Evalia, så håpet er et godt steg opp. Man får helt klart en bedre pakke på 75-kwh’erne fra Opel og Peugeot, men de koster jo 100-150’ mer også.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Jarv!s

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 291
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #41 på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 17:17 »
Noen som har vært og sett euniq fysisk? Hvordan virker byggekvaliteten etc?

Jeg er redd for mitt bruk at den har litt for kort rekkevidde i det daglige.. Kjører minimum 150km pr dag.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Ebe

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1079
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #42 på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 17:19 »
I følge TeslaBjørn har jo Maxus E-deliver 43% lengre rekkevidde enn e-NV200. Vil jo tro at Euniq 5 har litt lengre rekkevidde enn E-Deliver også. Så kanskje Euniq har 50% bedre rekkevidde enn Evalia? Med mye raskere teoretisk lading, så kommer man mye raskere frem :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1079
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #43 på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 17:24 »
https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/K3O3p7/proevekjoert-maxus-euniq-mpv-kina-elbil-for-storfamilien

De trekker litt for at interiøret virker litt enkelt og billig, men skryter også av lite støy.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

RaymondJ

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Maxus Euniq 5
« Svar #44 på: Lørdag 10. Oktober 2020, klokken 00:09 »
Jeg var å kjørte den kinesiske prototypen som kom i noen få utgaver. Ble bare en kort test på 15 minutter men likte meg såpass godt at jeg kjøpte. God kjørekomfort og åpen bil med masse plass.

Jeg ble veldig skuffet når jeg fant ut av markedsføringsjukset fra RSA. Når jeg ringte dekket de seg bak at de skrev inntil før km i markedsføringen. Jeg undersøker mulighetene mine med hensyn til kontrakten, men mener at det er galskap om forhandlerene kan skrive WLTP i markedsføringen om de baserer seg på kun deler av testgrunnlaget.