Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

#45
Eneste gyldige poeng i artikkelen er at det er for mange ladere ute av drift eller med problemer. Man må jo sette seg inn i operatørene man skal bruke på forhånd. Resten forstår jeg ikke, feks. destinasjonsladeren. Kanskje det bare var en med rødt Tesla-skilt? Kabelen bør passe i en Kona?

Men det viser nok et godt poeng ang. type 2. De som driver attraksjoner på bygda har vel gjerne ikke elbil og forstår ikke behovene. Ta f.eks. Huset Aukrust vi besøkte igår. Det er ikke langt å gå fra hurtiglader på Shell Alvdal, men der var selvsagt alle pumper opptatt nå, så det var ikke noe alternativ å vente på det og så gå inn. Dessuten var vi der to timer. For å ikke gjøre det for dyrt og lage kø så måtte vi ha gått ut og flyttet bilen etter en halvtimes tid.

Alternativet hadde vært at senteret hadde satt opp mange type 2-uttak på parkeringsplassen utenfor. 2 timer hadde gitt ca. 14 kWt lading, nok til ca. 100 km. ekstra kjøring. (ca. 25% av batteri, ca 40% av lading 20-80% på hurtiglader) som kanskje hadde vært nok til destinasjon eller droppe en ladestopp.

Tipper stedene ikke setter det opp gratis fordi de tenker (som fossilt) at elbilistene bare lader på hurtiglader like ved istedet. Og at de ikke forstår at ladestolper kunne vært en ekstra inntektskilde med betalingsløsning. Kanskje det hjelper om flere legger inn dette i vurdering av stedene på Google Maps/Facebook/TripAdvisor o.l.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

THE

Var en dagstur til Fjærland på bremuseet og oppom Bøyabreen og Supphellebreen i går. Det var veldig mye trafikk på en søndag formiddag. Det jeg legger merke til er at det ser ut til å være langt mer enn 10% av bilene langs veien som er elbiler, noe som betyr at mange elbilister velger å bruke elbil på bilferie. Ved bremuseet var det stappfull parkeringsplass med mange elbiler parkert. Det var også fullt på hurtigladerene (2x50 kW) ved museet mer eller mindre konstant, men god rullering på bilene. Det er også veldig moro å se at det er så mange forskjellige elbilmodeller på langtur, og at eGolf, Ioniq, Soul osv. er biler som folk reiser på bilferie med.

Jeg tror mange av de som tror de trenger fossilbil vil få øynene opp for elbil etter denne sommeren. Dette er nok det virkelige gjennombruddet for elbil. Tidligere har det nesten ikke vært andre elbiler enn Tesla å se på fjellovergangene i Sør-Norge, nå kryr det av alle merker og modeller, og dette blir nok lagt merke til av veldig mange.

Selv skal jeg ut på et par tusen km med elbil snart. Dette blir den tredje sommeren der vi har elbil som eneste bil, og det som er sikkert er at det år for år blir bedre lademuligheter rundt om i landet. I år blir det nok litt mer utfordring med høyt belegg på laderne, så jeg er forberedt på at det går noen ekstra minutter her og der.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 13. juli 2020, klokken 08:53
Eneste gyldige poeng i artikkelen er at det er for mange ladere ute av drift eller med problemer. Man må jo sette seg inn i operatørene man skal bruke på forhånd. Resten forstår jeg ikke, feks. destinasjonsladeren. Kanskje det bare var en med rødt Tesla-skilt? Kabelen bør passe i en Kona?

Men det viser nok et godt poeng ang. type 2. De som driver attraksjoner på bygda har vel gjerne ikke elbil og forstår ikke behovene. Ta f.eks. Huset Aukrust vi besøkte igår. Det er ikke langt å gå fra hurtiglader på Shell Alvdal, men der var selvsagt alle pumper opptatt nå, så det var ikke noe alternativ å vente på det og så gå inn. Dessuten var vi der to timer. For å ikke gjøre det for dyrt og lage kø så måtte vi ha gått ut og flyttet bilen etter en halvtimes tid.

Alternativet hadde vært at senteret hadde satt opp mange type 2-uttak på parkeringsplassen utenfor. 2 timer hadde gitt ca. 14 kWt lading, nok til ca. 100 km. ekstra kjøring. (ca. 25% av batteri, ca 40% av lading 20-80% på hurtiglader) som kanskje hadde vært nok til destinasjon eller droppe en ladestopp.

Tipper stedene ikke setter det opp gratis fordi de tenker (som fossilt) at elbilistene bare lader på hurtiglader like ved istedet. Og at de ikke forstår at ladestolper kunne vært en ekstra inntektskilde med betalingsløsning. Kanskje det hjelper om flere legger inn dette i vurdering av stedene på Google Maps/Facebook/TripAdvisor o.l.

Kan ikke få understreket nok hvor enig jeg er med deg i punktet om destinasjonsladere. En foreløpig ubrukt kilde til ekstrainntekter, så lenge man ikke priser seg bort og skremmer folk vekk i stedet. Dessuten bør produsentene se godt på dette med å levere med alt for svake ombordladere.

Det er nesten et hån mot oss kunder at de struper det til 6,6 eller 7,4 kWh (eller endog lavere), når 11 og 22 kWh har vært tilgjengelig lenge, og det er på 22 kW de fleste offentlige AC-laderne er på, og som det som oftest prises i forhold til.

Når jeg med maks effekt på 7,4 kW må betale samme pris som biler som kan lade med 22 kW effekt, der det prises etter tid stått, så blir det som oftest til at jeg finner prisen for høy, og derved velger det alternativet bort.

Og spesielt siden pris per kWh i praksis ender opp som like dyrt eller dyrere enn ved lynlading, så kniper det veldig på viljen til å koble til mot en AC-lader, selv om det tidsmessig hadde passet meg langt bedre i mange sammenhenger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

#48
Jupp. Fortum sine AC til 60 kr pr time står stort sett ubrukt (det er kanskje positivt for Zoe, men fører også til at det ikke bygges ut der det ikke er et krav fra Enova). For de med 11 kW ombordlader så blir det dyrt, 5,45 kr pr kWt, men burde egentlig friste mer enn ladekø. Med mine 7,4kW og 8 kr. så må jeg være ganske desperat for å bruke dem.

Kudos til BKK og GK for mer fristende prising av AC, men der også nedprioriteres det, og ligger gjerne litt langt unna attraksjoner man tilbringer mye tid.

Kanskje Elbilforeningen burde gått ut med informasjon om behovene til elbilister, samt liste med leverandører av utstyr og lade/betalingsløsninger. Disse leverandørene bør også kontakte de som ikke har forstått dette.

Jeg kan også legge til Hunderfossen og Lilleputthammer som eksempel på perfekte steder for 7-11 kW AC-uttak. Der mangler det.

Veimuseene like ved Hunderfossen (Norsk kjøretøyhistorisk museum og Norsk vegmuseum) og har dog forstått det og satt opp 4 Type 2 AC-uttak til gratis bruk (ikke langt å gå til Hunderfossen gjennom skogen for de som vet om dem). Burde dog vært priset for å unngå de som bare vil ha gratis strøm uten behov.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 13. juli 2020, klokken 12:25
Jupp. Fortum sine AC til 60 kr pr time står stort sett ubrukt (det er kanskje positivt for Zoe, men fører også til at det ikke bygges ut der det ikke er et krav fra Enova). For de med 11 kW ombordlader så blir det dyrt, 5,45 kr pr kWt, men burde egentlig friste mer enn ladekø. Med mine 7,4kW og 8 kr. så må jeg være ganske desperat for å bruke dem.

Kudos til BKK og GK for mer fristende prising av AC, men der også nedprioriteres det, og ligger gjerne litt langt unna attraksjoner man tilbringer mye tid.

Kanskje Elbilforeningen burde gått ut med informasjon om behovene til elbilister, samt liste med leverandører av utstyr og lade/betalingsløsninger. Disse leverandørene bør også kontakte de som ikke har forstått dette.

Jeg kan også legge til Hunderfossen og Lilleputthammer som eksempel på perfekte steder for 7-11 kW AC-uttak. Der mangler det.

Veimuseumet like ved Hunderfossen har dog forstått det og satt opp 4 AC-uttak til gratis bfuk (ikke langt å gå til Hunderfossen gjennom skogen for de som vet om dem). Burde dog vært priset for å unngå de som bare vil ha gratis strøm uten behov.

Kravet om etablering av AC-ladere ved utbygging av hurtigladere/lynladere, hadde et poeng da de opprinnelige trillingene hadde spesielt stor utbredelse iforhold til den totale andelen av ladere. Dette har mindre betydning nå som majoriteten av elbilene som selges, har støtte for minst 50 kW DC-lading.

Forøvrig et interessant punkt at ikke Ionity ser ut til å ha krav på seg til å bygge ut slike, men det kan være fordi de ofte kommer på steder der AC-lading allerede er greit nok utbygd allerede.

Der AC-laderne virkelig har et potensiale til å skinne, er ved spisesteder og ved attraksjoner, samt inne i sentrale strøk av byene, der folk gjerne skal være i lengre tid, og hvor AC-lading er et supplement som for de fleste gir tilstrekkelig strøm for å komme seg videre og kanskje hel fremt, eller ihvertfall nok til å rekke neste lynlader, uansett i hvilken (mulige) retning ferden går videre.

Lading i gater der folk uansett må stå netter og døgn i strekk pga mangel på private parkeringsplasser og garasjplasser, er et annet sted AC-lading passer ypperlig, og jeg håper Oslo kommune kan etablere slikt langt flere plasser enn bare innenfor Ring 1 og 2, selv om det fremdeles er behov for flere innen disse områdene også.

Synes forøvrig denne løsningen så snasen ut, og som kanskje noen ansvarlige i diverse kommuner og fylker bør titte nærmere på:

https://468y981o84o43v2wo2600a0gcj-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2014/11/BMW-Lamp-Post-EV-Charging.jpg

Eller denne:

https://static1.larioja.com/www/multimedia/201804/11/media/cortadas/coche-farola-kwqC-U501580108648pvD-624x385@RC.jpg
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Sitat fra: RJK på mandag 13. juli 2020, klokken 12:56

Forøvrig et interessant punkt at ikke Ionity ser ut til å ha krav på seg til å bygge ut slike, men det kan være fordi de ofte kommer på steder der AC-lading allerede er greit nok utbygd allerede.
Dette er vel et krav fra Enova ved tilskudd til bygging? Ionity, og forøvrig Tesla, finansierer vel alt selv?
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på mandag 13. juli 2020, klokken 19:00
Dette er vel et krav fra Enova ved tilskudd til bygging? Ionity, og forøvrig Tesla, finansierer vel alt selv?
Vel, Ionity har fått 40 millioner euro støtte av eu, så ikke helt selvfinansiert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: JorgenM på mandag 13. juli 2020, klokken 19:00
Sitat fra: RJK på mandag 13. juli 2020, klokken 12:56

Forøvrig et interessant punkt at ikke Ionity ser ut til å ha krav på seg til å bygge ut slike, men det kan være fordi de ofte kommer på steder der AC-lading allerede er greit nok utbygd allerede.
Dette er vel et krav fra Enova ved tilskudd til bygging? Ionity, og forøvrig Tesla, finansierer vel alt selv?

Ja, det kan vel være der de kravene kom, selv om jeg mente å lese at dette også var beskrevet samme sted som CCS ble omtalt som EUs standardplugg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Circle k installerer vel heller ikke AC når de setter opp hurtigladere

Rollep

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juli 2020, klokken 20:03
Sitat fra: JorgenM på mandag 13. juli 2020, klokken 19:00
Dette er vel et krav fra Enova ved tilskudd til bygging? Ionity, og forøvrig Tesla, finansierer vel alt selv?
Vel, Ionity har fått 40 millioner euro støtte av eu, så ikke helt selvfinansiert.
EU har sikkert ikke stilt krav om AC. Det ville dessuten vært helt feil med tanke på at Ionity nettverket er bygget for å tilby lynrask lading langs hovedveiene i Europa.

No-name

Fikk ikke brukt mitt Mangau kort på Ionity Dombås.  Fikk beskjed at jeg måtte benytte et annet kort eller app. Noen som kan ha forklaring på hvorfor jeg ikke fikk det til.  Brukte rdif fra elbilforeningen koblet opp mot CirkleK appen,  det fungerte smertefritt..

RJK

Sitat fra: No-name på mandag 13. juli 2020, klokken 22:46
Fikk ikke brukt mitt Mangau kort på Ionity Dombås.  Fikk beskjed at jeg måtte benytte et annet kort eller app. Noen som kan ha forklaring på hvorfor jeg ikke fikk det til.  Brukte rdif fra elbilforeningen koblet opp mot CirkleK appen,  det fungerte smertefritt..

Prøvde du å starte lading fra appen?

i slutten av juni så nektet Ionity å akseptere mitt Chargepoint-kort, og start fra app gikk ikke, men start ed å bruke tlf som kort via NFC gikk greit. Riktignok så jeg i ettertid at Chargepoint gikk over fra fastpris per sesjon til prising per kWh akkurat i månedsskifte, som samsvarte med mine problemer ved laderen, så antok det var derfor.

I juli har jeg kun brukt EnelX, så har ikke fått sjekket om kortet mitt fungerer nå i ettertid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

No-name

Nei, prøvde ikke appen. Hadde rfid for hånden, var lettvint å prøve den først.  Da det fungerte med en gang,  gadd jeg ikke avslutte ladinga.

RJK

Sitat fra: No-name på mandag 13. juli 2020, klokken 23:02
Nei, prøvde ikke appen. Hadde rfid for hånden, var lettvint å prøve den først.  Da det fungerte med en gang,  gadd jeg ikke avslutte ladinga.

Ser greit den, når det ikke er veldig stor forskjell i pris. Det var langt viktigere for meg da det stod mellom å betale knapt 73,- for hele sesjonen vs. å betale ca 4,- per kWh, og da lade rundt 40 kWh til en total kostnad på rundt 160,-.

Lite artig å måtte betale mer enn dobbelt pris av det en så for seg, selv om det for den ene ladingen bare ville utgjort ca 90 kroner. Velter ingen budsjetter for en gangs skyld, men det ville uansett irritert, da man forventer å få kjøpt varen til annonsert pris.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

No-name

Skal prøve igjen på vei tilbake om noen dager,  prøver appen hvis kortet ikke fungerer. Får se hva resultatet blir da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA