Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Altså om det er kø og hvor mye er jo umulig for GK å vite. Det eneste de har av inputdata å beregne utifra er jo hvor stor del av tiden laderne er i bruk og hvor mange ladesesjoner pr. lader pr. time. Er det liten tid mellom stopp og start så kan de anta at det er minst en i kø.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

chriso89

tror ikke den tar høyde for fellesferie akkurat.

Marius Kotsbak

Nei, dette er statistikk og ikke værmelding. Men syns vi skal være glad for å få noe data enn ingenting. Om de hadde observatører ute og telte lengden på køene så hadde det nok blitt bedre.

Mener det fantes en 3.partsløsning for det også, men fant ikke.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Maxwell_400

Nettopp avsluttet en uke på vestlandet. Slapp å stå i kø men stasjonene var godt besøkt. Brukte stort sett Bilkraft sine 50kW ladere og ladet når jeg stoppet, dvs. slapp å stoppe for å lade. Mønsteret ble å kjøre 3-4 timer og lade fra en halv time til 1 time mens vi spiste og handlet. Full bil med Thule transport boks i rumpa, den hadde ikke noen innvirkning på forbruket. Forbruket er behaglig lavt nå når det er sommer, tror jeg aldri var under 30% på bilen.

Men synes Bilkraft av og til setter laderne for tett, f.eks LOM har 6 konnektorer men kun 3 plasser for bil. Odda er ennå værre med 10 konnektorer og kun 3 plasser. Her er Tesla og Ionity flinkere, det har vært bedre om appen kunne opplyse om ledige plasser.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Trond.m

Sitat fra: Maxwell_400 på lørdag 04. juli 2020, klokken 16:58
Men synes Bilkraft av og til setter laderne for tett, f.eks LOM har 6 konnektorer men kun 3 plasser for bil. Odda er ennå værre med 10 konnektorer og kun 3 plasser. Her er Tesla og Ionity flinkere, det har vært bedre om appen kunne opplyse om ledige plasser.
hva ? Det må da være veldig dårlig økonomi å ha ladere som ikke kan benyttes. Det er vel ikke så mange skjøteledninger som tåler 150 kW heller 😏

Magnus Hansen

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 03. juli 2020, klokken 19:49
Nei, dette er statistikk og ikke værmelding. Men syns vi skal være glad for å få noe data enn ingenting. Om de hadde observatører ute og telte lengden på køene så hadde det nok blitt bedre.

Mener det fantes en 3.partsløsning for det også, men fant ikke.

Google har besøksstatistikk til noen steder. Feks Supercharger Nebbenes for å se typisk belastning over tid for en hurtiglader på vei ut/inn av Oslo

Nils

Jeg kjørte fra Skjetten/Lillestrøm kl. 16 til Åsane/Bergen på fredag 03.07.2020. Jeg så masse ledige Tesla ladere. Ellers var det ingen kø noe sted som jeg kunne se. Jeg ladet på Rema 1000 Gol - 4 av 6 i bruk når jeg hadde koblet til. Når jeg kjørte var 2 i bruk. Ladet i Eidfjord - 3 av 8? i bruk.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

ryback

Vi kom hjem fra 8 dagers Danmarkstur i går, ca 2400km i Tesla Model 3. Ruten var Oslo - København - Frederikshavn - Århus - København - Oslo med en del småturer innimellom.
Lite trafikk på Øresund-broen og bare noen få minutters venting i passkontroll. Forøvrig det samme på Svinesund i går ettermiddag.

Lading utenom Tesla er generelt mye dårligere enn i Norge. Det er få ladestasjoner og de er dyre. Med konto/app hos https://www.eins.de/privatkunden/ ble prisen hos Eon mer enn halvert.

Kommunal parkering i København er gratis for elbiler. Jeg valgte å parkere på hotellet (comfort hotel vesterbro) som kostet nesten like mye som rommet. Det var forøvrig en grenkontakt (dansk husholdningsplugg) i garasjen hvor jeg ladet med 10A. Dagen før vi skulle reise var kom det en fyr (nordmann) som plugget ut min bil og plugget inn sin egen. Jeg var ikke langt unna og tok han på "fersken". Ladeetikette anyone? Det viste seg at grenkontakten ikke hadde noe problem med å lade to biler samtidig.

turfsurf

Ladet på Ionity ved CircleK Vik i dag. En av seks stolper ute av drift. De to grønn kontakt hurtigladerne som også var der var ute av drift. Både trilling og Leaf som var bortom Ionity før de betuttet måtte ty til saktelading.

Hjalp en litt eldre dame som hadde feilberegnet distansen til Hønefoss med eUpen med å hente ned Ionity appen. Advarte henne mot å lade mere enn nødvendig grunnet pris.

Så på Ionity stod det en eGolf, en I-Pace, en Ioniq og en eUp og ladet. Bra de har kW pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: ryback på mandag 06. juli 2020, klokken 13:50
Med konto/app hos https://www.eins.de/privatkunden/ ble prisen hos Eon mer enn halvert.
🤔

Hvordan? 🤔

Eins: EUR 0,3144/kWh (NOK 3,34/kWh pr 06.07.2020)

E.ON Sverige (≤ 50 kW): SEK 4,95/kWh (NOK 5,01/kWh pr 06.07.2020)

E.ON Sverige (51 - 350 kW): SEK 6,50/kWh (NOK 6,59/kWh pr 06.07.2020)


Derimot billigere og hjelper spesielt på lynladere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på mandag 06. juli 2020, klokken 22:35
Sitat fra: ryback på mandag 06. juli 2020, klokken 13:50
Med konto/app hos https://www.eins.de/privatkunden/ ble prisen hos Eon mer enn halvert.
🤔

Hvordan? 🤔

Eins: EUR 0,3144/kWh (NOK 3,34/kWh pr 06.07.2020)

E.ON Sverige (≤ 50 kW): SEK 4,95/kWh (NOK 5,01/kWh pr 06.07.2020)

E.ON Sverige (51 - 350 kW): SEK 6,50/kWh (NOK 6,59/kWh pr 06.07.2020)


Derimot billigere og hjelper spesielt på lynladere.

Om han betaler med Eins på E-on lyn-lader, så er han vel ved stort sett 50 % av prisen om han hadde betalt med E-ON-kort/priser. "Mer enn halv pris" er dog litt feil, men altså ikke veldig feil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ryback

Sitat fra: RJK på mandag 06. juli 2020, klokken 22:58...
Hvordan? 🤔
...

Jeg sjekket bare prisen på Eon saktelading i Danmark. Det var 5.55dkk/kwh mot 0.355euro/kwh med Eins-appen.

ryback

Sitat fra: Dede på onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29
Skulle også ønske det var lettere å finne ut av hoteller/overnattinger med lademulighet over natten uten å måtte ringe dem for å sjekke så gjerne tips om det også.

Når jeg skal booke hotell pleier jeg å starte med hotels.com og filtrere på hoteller som tilbyr elbil-lading. Det er som regel veldig slunket utvalg. Hvis ingen hoteller utpeker seg så er det telefon/epost til hotellet for å spørre.

Ulle

Kjørte fra Oslo til Dombås 5. juli (start ca kl 11).

Gjøvik: Flere biler på lading, men ikke fullt på circle k og fortum CC.

Ringebu: alle ladeplasser opptatt, et par biler i kø.

Vinstra: alle ladeplasser opptatt, ikke kø.

Otta: 2 av 3 fortumladere i drift, men på den ved Kiwi virket ikke Chademo. Vi hadde flaks og slapp kø, men flere oppga å ventet i over 2 timer (primært nissan leaf som måtte ha Chademo og dermed bare hadde en lader til disp). Rundt 4 biler i kø, flere snudde og dro videre.

Dombås: Mange ladere, men så ut til at omtrent alt var fullt (også tesla SC). Har passert et pr ganger gjennom uken på forskjellige tidspunkter og ladestasjonen er generelt full/nesten full.

En observasjon er at det er mange etron/ipace og dels eqc på 50kw ladestasjoner som er oppskrift på kø mtp at disse bilene fort har 50-100% høyere forbruk av snitt-elbilen (eksklusive).

En annen observasjon er at det tilsynelatende er flere enn vanlig som knoter med hurtigladere. Kan tenkes flere som i år har lagt ut på langtur med elbilen for første gang.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

turfsurf

Ladet på Ionity Åsane i dag. En lader bare kuttet ut ladingen rett etter start. Neste fungerte fint. Ingen andre ladet kl 5 på ettermiddagen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA