Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor få installert lastekrok?

Startet av torkil, tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:18

« forrige - neste »

sfinxern

Skjønner bare ikke hvorfor Tesla kan godkjenne dette slik at man fåt det inn i vognkort.

Tesla skulle hatt en norsk importør som tok tak i slike ting mot Tesla sentralt. Synd vi ikke kan gjøre bilen enda mer praktisk.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

torkil

Siden det virket som det er såpass mange som har det, så tar vi sjansen på at det går bra :o :o
Sykkelstativ bakpå øker nytten veldig mye for oss, så jeg håper at vi ikke ender opp med en brevvekt på over 2 tonn... I verste fall kan vel Tesla demontere og tilbakestille.

mthoring

#17
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 03. juni 2020, klokken 07:24
Dessverre gjør de det. Feltet i vognkortet for maks kuletrykk bestemmer hvor mange kilo du har lov til å laste på kroken med sykkelstativ o.l.

At man kan ha 0kg kuletrykk på den ikke-eksisterende medfølgende kroken, er vel naturlig.

Spørsmålet er om det gjelder når man har festet på ekstrautstyr på bilen (ikke henger), eller om generell lastsikring da gjelder. Er jo såpass mange som kjører rundt med dette ettermontert, og har sett flere som reklamerer med lovlig ettermontering av hengerfeste for sykkelstativ på Model S, så det er rart om det ikke er lov.

Lite info å finne om problemstillingen egentlig, men fant denne
https://www.tv2.no/a/8382149/

Edit: ...og dette:
https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358
"Det er for øvrig ikke ulovlig i seg selv å montere et tilhengerfeste på en bil som ikke er typegodkjent med det. Det kan for eksempel brukes til sykkelstativ. Det er først når en tilhenger monteres at problemene starter."
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sfinxern

Har forsåvidt aldri hørt om at biler har fått mangel i teknisk kontroll eller generelt med sykkelstativ bak.

Tror dette er helt uproblematisk. Kjør på!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

torkil

Veldig hyggelig og god sørvis hos Elbilmek! Fikk låne en MiEV mens lastekroken ble montert, og det tok ca 4 timer. Det kostet ca 14700kr - prisen på nettsiden var ikke oppdatert.

mthoring

Sitat fra: torkil på søndag 07. juni 2020, klokken 09:58
Veldig hyggelig og god sørvis hos Elbilmek! Fikk låne en MiEV mens lastekroken ble montert, og det tok ca 4 timer. Det kostet ca 14700kr - prisen på nettsiden var ikke oppdatert.

Så bra, men kjipt det var blitt dyrere. Kan du ta noen bilder av feste uten krok, samt med kroken montert. Er det bare bak på fangeren det er kuttet hull, ingen hull under?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

torkil

Jo, det er hull både bak og under hos oss, siden vi fikk installert strøm også. Kontakten er gjemt under bilen når den ikke er i bruk. Skal se om jeg husker å ta noen bilder i morgen ettermiddag! Hvis jeg ikke gjør det, så post igjen her, så jeg husker det :angel:

torkil

Sliter med å laste opp...
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

torkil

Bildefunksjonen funger veldig dårlig i safar på iPad! Skjønner ikke hvorfor det blir opp ned >:(

Nasse

Har fryktelig lyst på krok til å ha sykler på....

Men - er det noen som har fått tommel opp fra en eller annen vegstasjon (biltilsyn), eller har ett eller annet offisielt skriv eller svar som sier det er lovlig måte å lastsikre på?

Eller er det bare på lykke og fromme dere gjør det, i håp om å ikke treffe på en skikkelig *** som gir bot, og truer dere til å sette igjen syklene engang dere er på langtur?

Har lyst å ha syklene med på sommerferie, og fremdeles noenlunde rekkevidde intakt...

mthoring

Sitat fra: torkil på mandag 15. juni 2020, klokken 21:04
Bildefunksjonen funger veldig dårlig i safar på iPad! Skjønner ikke hvorfor det blir opp ned >:(

Takker så mye for bilder :-) Ser bra ut!
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Sitat fra: Nasse på mandag 15. juni 2020, klokken 21:16
Har fryktelig lyst på krok til å ha sykler på....

Men - er det noen som har fått tommel opp fra en eller annen vegstasjon (biltilsyn), eller har ett eller annet offisielt skriv eller svar som sier det er lovlig måte å lastsikre på?

Eller er det bare på lykke og fromme dere gjør det, i håp om å ikke treffe på en skikkelig *** som gir bot, og truer dere til å sette igjen syklene engang dere er på langtur?

Har lyst å ha syklene med på sommerferie, og fremdeles noenlunde rekkevidde intakt...

Jeg finner i hvertfall ikke noe info som skulle tilsi at det ikke er lov. Det jeg klarte å finne tilsier at det er lov, ref linkene over.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Nasse

Sitat fra: mthoring på tirsdag 16. juni 2020, klokken 01:54
Jeg finner i hvertfall ikke noe info som skulle tilsi at det ikke er lov. Det jeg klarte å finne tilsier at det er lov, ref linkene over.

Jo, Brink sin lastekrok høres ut som den kan være innafor - siden den kan defineres til å ikke være et hengerfeste (sperret slik at det ikke virker).

Er det flere løsninger som gjør det på samme måte? Skulle aller helst ha unngått hull i fangeren (reversibelt), selv om det unektelig ser bra ut på bildene med Brink sitt system.

torkil

Det ble i hvert fall ikke kommentert på PKK hos NAF.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA