Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpehjelp eldre Vs nyere X

Startet av Ebjell, søndag 24. mai 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

Rav4_EV

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2020, klokken 19:09

Ja, om ma kjøper Kinadekk og kjører svært pent så er det nok mulig å få både ok kostnad og levetid. Men forbruket slipper du neppe unna.

Samme rekkevidde sommer som vinter, lett å regne  :)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øyvind.h

Solgte akkurat min X90d med MCU1 og AP1. Bilen kan absolutt anbefales! Jeg har aldri eid en bil så lenge hele mitt liv, fordi jeg var så fornøyd med den. Ap1 er stabil og forutsigbar. Den takler ikke like mye som Ap2 og senere, men så gjør den heller ikke feil som fantombrems eller vingling inn i akselerasjonsfelt, busslommer etc.
MCU1 er tregere enn mcu2, men ikke noe jeg følte var sirup eller problem. Alt er brukbart responsivt. Kart kan du fint snurre på og zoome ut/inn uten at det hakker nevneverdig. Eneste man venter på er innlasting av kartdata ved bruk av Google maps.

Dørene ble justert når bilen var et år gammel. Spoiler er lakkert på nytt, akslinger byttet og jeg fikk nye dørlåser foran (ny lydløs type). Byttet også fwd knappene på b-stolpen da gammelt design var dårlig. Det ville jeg betale for, men fikk det gratis av en eller annen grunn.
Etter en gjennomgang av div barnesykdommer har jeg ikke hatt mye å sette fingeren på.

Vil du ha dashcam kan jeg anbefale blackvue eller thinkware. Mye bedre bildekvalitet enn den integrerte løsningen. Om kameraet er tilkoblet WiFi kan du nå det fra mobilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 24. mai 2020, klokken 19:53
Kommer da Y med syv også, så den kommer til å ta markedsandeler fra X uansett antall seter, og at den er bedre på alt er like meningsløst som kommentarene dine om P. X er raskere, større, oppleves MYE dyrere både på finish, støydemping, elektriske dører, elektrisk bakluke, trekker iallfall et tonn ekstra på henger og så videre. Den største ulempen med X og S ift 3 og Y er pris og forbruk/ladehastighet.
Enig i dette, X er en mye mere påkostet bil, men Model Y har nok en bedre grunnkonstuksjon.

Forskjellen i hengervekt er dog 650kg, ikke mere enn ett tonn...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. mai 2020, klokken 06:10
Sitat fra: gr på søndag 24. mai 2020, klokken 19:53
Kommer da Y med syv også, så den kommer til å ta markedsandeler fra X uansett antall seter, og at den er bedre på alt er like meningsløst som kommentarene dine om P. X er raskere, større, oppleves MYE dyrere både på finish, støydemping, elektriske dører, elektrisk bakluke, trekker iallfall et tonn ekstra på henger og så videre. Den største ulempen med X og S ift 3 og Y er pris og forbruk/ladehastighet.
Enig i dette, X er en mye mere påkostet bil, men Model Y har nok en bedre grunnkonstuksjon.

Forskjellen i hengervekt er dog 650kg, ikke mere enn ett tonn...

Greit å være litt edruelig i sammenligningen.
Y er enklere å parkere, Y LR knuser X 75 på rekkevidde, elektrisk bakluke er standard også på Y. Og siden X støyer vesentlig mer enn S, og Y støyer vesentlig mindre enn 3, så vil jeg gjette på at Y og X er ganske jevne på støy (med standardhjul). Blir interessant å se head to head støymålinger de to i mellom.
Det er dessuten rimelig å anta at et stort flertall av befolkningen synes Y er mye mer for pengene (innkjøp/nedskriving + driftsutgifter) enn X.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øyvind.h

Ja Y er ment i være en mindre, billigere og enklere bil enn X. Derav vesentlig lavere pris. Klart den vil appellere til flere. Jeg har sett et par eiervideoer fra folk som eier både Y og X. De mener Y er bedre på noe, men om du har råd så gå for X.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

#20
Var ikke klar over at Y kommer med elbakluke, good i så fall!

Det finnes biler som er enklere å parkere enn Y også. Er Y drit av den grunn? Merkelig argument. Minner om at det som ble sagt var at den var bedre på alt. For oss så er X bedre på det meste, for plassen og hengerkapasitet betyr mye mer enn at den er drit på smale parkeringsplasser, noe det ikke er tvil om.

X støyer vesentlig mer enn S? Hvor får du det fra? Har vekslet nok mellom X og S på direkten til å trygt si at jeg ikke kjenner meg igjen i det i det hele tatt. Her er målingene til Bjørn Nyland, forøvrig er S-en en Raven, som i følge Bjørn har vesentlig bedre støydemping enn tidligere S:

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 25. mai 2020, klokken 23:10
For oss så er X bedre på det meste, for plassen og hengerkapasitet betyr mye mer enn at den er drit på smale parkeringsplasser, noe det ikke er tvil om.
For oss så er det to ting som gjør at vi har bestilt Y i stedet for å beholde X eller bestille ny X:
- For dårlig konstruksjon, spesielt av understell på X. Ble drit lei av å kjøre rundt med en bil med konstant vibrasjon ved pådrag. I tillegg mye småplukk som hele tiden måtte fikses på. Håper at dette er bedre på Y.
- Mere bil for pengene. X er vel ca 50% dyrere.

Ellers synes jeg og familien at X seks seter var helt fantastisk. Hadde jeg har Tesla SC som nærmeste nabo og uendelig garanti hadde vi sikkert beholdt den ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: gr på mandag 25. mai 2020, klokken 23:10
Det finnes biler som er enklere å parkere enn Y også. Er Y drit av den grunn? Merkelig argument. Minner om at det som ble sagt var at den var bedre på alt. For oss så er X bedre på det meste, for plassen og hengerkapasitet betyr mye mer enn at den er drit på smale parkeringsplasser, noe det ikke er tvil om.
Det er kun en eneste grunn til at jeg bestilte Y opprinnelig - pris. Jeg liker det aller meste bedre på Model X, eksempelvis skjermer med førervennlig plassering (selv om det går greit i Y også), automatiske dører, bakdører som er geniale med kids, dørhåndtak som fungerer problemfritt i all slags vær (Y får samme vippehåndtak som 3 som ikke er spesielt gode å betjene og som kan fryse på vinteren), bedre plass, bedre hengervekt, plass til 7 (rad 3 i Y er en vits), panorama frontvindu, luftunderstell, mer påkostet interiør, antatt bedre lydanlegg (ikke hørt Y, men X har veldig bra lydanlegg som spiller klart bedre enn 3`ern).

Y skal være en billig enkel bil med mye plass, ytelser og rekkevidde for lite penger.

Det eneste Y gjør bedre er rekkevidde og ladehastighet, men nå har jeg kjørt så mange langturer de siste 7 årene at jeg vet at X90-X100D har mer enn nok rekkevidde og ladehastighet for mitt behov.

Men - prisen på Y er ganske lav sammenlignet med X. Jeg har en Y performance i bestilling, og den lander vel på ca 560 + hengerfeste. En X koster godt over 900. Jeg sliter med å forsvare prisforskjellen på tross av hvor mye bedre den er. Det stemmer også bra med erfaring fra folk som eier både X og Y. X er en mye bedre bil, bortsett fra pris. Prisforskjellen burde vært halvparten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

gr: Jeg hverken mener eller skriver at X er en dårlig bil, jeg bare satte den opp mot Y slik jeg vurderer de to  :)
For meg er faktisk parkeringsegenskaper en av grunnene til at jeg vurderer å bytte min S i en Y etter hvert, siden den er både kortere og smalere. Jeg parkerer jevnlig i P-hus, derfor er egenskapen relevant for meg. Andre vurderer naturligvis annerledes.

Når det gjelder at X støyer mer enn S, baserer jeg dette på egen subjektiv sammenligning av S vs X av samme årgang, begge kjørt på samme vei umiddelbart etter hverandre, begge med standard sommerdekk. Teslabjørns skjema som som du viser til, viser at en S med bråkete 21»-dekk støyer like mye som en X med standarddekk. Dette stemmer egentlig godt overens med mitt subjektive inntrykk. S med 19» er vesentlig stillere.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fonberg på fredag 29. mai 2020, klokken 16:06
gr: Jeg hverken mener eller skriver at X er en dårlig bil, jeg bare satte den opp mot Y slik jeg vurderer de to  :)
For meg er faktisk parkeringsegenskaper en av grunnene til at jeg vurderer å bytte min S i en Y etter hvert, siden den er både kortere og smalere. Jeg parkerer jevnlig i P-hus, derfor er egenskapen relevant for meg. Andre vurderer naturligvis annerledes.

Når det gjelder at X støyer mer enn S, baserer jeg dette på egen subjektiv sammenligning av S vs X av samme årgang, begge kjørt på samme vei umiddelbart etter hverandre, begge med standard sommerdekk. Teslabjørns skjema som som du viser til, viser at en S med bråkete 21»-dekk støyer like mye som en X med standarddekk. Dette stemmer egentlig godt overens med mitt subjektive inntrykk. S med 19» er vesentlig stillere.

I parkeringshus er det ikke bare bredden som er bedre på Y enn S, men og det med å komme seg ut døren, siden setet er høyere, så det blir lettere å smyge seg ut. Virker som at dekk har utrolig mye å si på støy.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA