Ladekurver 50 og 55

Startet av ThomasEL, lørdag 23. mai 2020, klokken 09:26

« forrige - neste »

janbanan

Sitat fra: Urbs72 på torsdag 27. mai 2021, klokken 09:58
Sikkert kjempedumt spørsmål, men hvordan får dere frem ladekurvene? Manuell plotting i Excel eller er det noen form av eksport fra bilen?

Jepp kjempedumt spørsmål, turte ikke spørre selv ;)

Så nå ser jeg fram til svaret :)
Takk for at du tok støyten :D
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

JohnPGriff

Jeg tok en bilde av skjerm på lader for hver gang % SoC økt. Hvis du har startet bilen du kan ser lade hastighet i bilen, men du ikke ser hvor mange kWh har vært levert. Hvis du starte bilen husk å slå av klima eller lader vil levere en høyere effekt. I Excel har en Y axis som er Effekt og X axis er Økning i % SoC.
Som en FYI er på hytte og  på fredag kjørt ned til Leira og ladet på en nye BKK 200kW lynlader utenfor Rema 1000. Start SoC var 54% ute temp 22C veldig skuffet over start hastighet som var bare 78kW etter 3 min hadde ikke økt og jeg sluttet å lade. Natt temp hadde sunket til 0C og unasett mye regen på vei ned to leira (høydeforskjell 350m) ser ut at batteri var fremdeles kaldt.
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Orbit

#47
Med BKK sin app får du nå ladekurve der. Dette er lading 50% - 85%, batteri var 23 27 grader ved start så da var det 147 kW fra start, peak 152 kW.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JohnPGriff

 :+1: :+1: :+1:  Savner samme ladekurv på min 50 ;)  Brukt du ODB11 når du lest batteri temp?
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Orbit

Ja, lest av med OBD11. Dette var etter ca 2 timer kjøring på E18 med omtrent 25 grader utetemperatur. Motor ligger på drøyt 60 grader, mens batteri var 27 (rettet ovenfor, husket feil men sjekket skjermbildet nå).
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JohnPGriff

Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

JohnPGriff

Prøvd igjen lading på BKK på Rykkinn på tørsdag med min 50AS. Start SoC 5% Slutt SoC 80%. Kjørt rundt 20km ingen jojo kjøring for jeg begynt å lader, temperatur var rundt 24C. Effekt gikk rett opp til 120,4kW og fra 5% til 50% SoC fikk en gjennomsnitts effekt av 126,9kW!!!! Gjennomsnitts effekt fra 10%-70% SoC var 123,4. Levert kWh 39,1 tid 19 minutter. Høyest effekt var 128,9kW på 12% SOC. Som du vil se i grafen under lading til 70% SoC er for oss med en 50 optimal.





Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Orbit

Her er en app som skal gi ladekurver for e-tron. Jeg har ikke testet på e-tron, kun i3 så langt.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 22. juni 2021, klokken 19:15
Juice Techonology (de som lager Juice booster ladekabel) har nå kommet med en app J+ pilot som snakker direkte med bilprodusentene sine servere. De kan derfor hente ut kjøredata uten bruk av ODB og lignende. (En trenger ikke å ha ladekabel fra Juice, men tipper en i så fall kan få enda mer detaljert informasjon om ladeforløp, kanskje også styring av lading).

Den gir ut masse info, inkludert forbruk/avstand på alle turer (fra da app ble koblet mot bil), effekt/SOC-graf for ladesesjoner, hvor mye en har ladet hjemme vs borte, hvor mye energi som er brukt til kjøring vs vampire drain, eksport av all telemetri til CSV, etc. Jeg har bare fått prøvd litt i ettermiddag, men dette viser at det er mye informasjon som BMW sitter på som kunne vært tilgjengelig også i myBMW.

J+ støtter flere bilmerker, p.t. Audi, BMW, Citroën, DS, Opel/Vauxhall, Peugeot og Tesla.

PS: Full funksjonalitet er tilgjengelig de første fire månedene etter registrering av konto. Deretter skal det bli abonnement for de mer avanserte funksjonene. Det er ikke tydelig hva som vil forbli tilgjengelig i gratisversjonen uten abonnement.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pitil

Sitat fra: JohnPGriff på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:06
Prøvd igjen lading på BKK på Rykkinn på tørsdag med min 50AS. Start SoC 5% Slutt SoC 80%. Kjørt rundt 20km ingen jojo kjøring for jeg begynt å lader, temperatur var rundt 24C. Effekt gikk rett opp til 120,4kW og fra 5% til 50% SoC fikk en gjennomsnitts effekt av 126,9kW!!!! Gjennomsnitts effekt fra 10%-70% SoC var 123,4. Levert kWh 39,1 tid 19 minutter. Høyest effekt var 128,9kW på 12% SOC. Som du vil se i grafen under lading til 70% SoC er for oss med en 50 optimal.
Litt overraskende effekt, da e-tron 50 kun skal kunne motta 120 kW, men....


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

ThomasEL

Sitat fra: e-tron owner på tirsdag 22. juni 2021, klokken 19:42
Sitat fra: JohnPGriff på lørdag 19. juni 2021, klokken 12:06
Prøvd igjen lading på BKK på Rykkinn på tørsdag med min 50AS. Start SoC 5% Slutt SoC 80%. Kjørt rundt 20km ingen jojo kjøring for jeg begynt å lader, temperatur var rundt 24C. Effekt gikk rett opp til 120,4kW og fra 5% til 50% SoC fikk en gjennomsnitts effekt av 126,9kW!!!! Gjennomsnitts effekt fra 10%-70% SoC var 123,4. Levert kWh 39,1 tid 19 minutter. Høyest effekt var 128,9kW på 12% SOC. Som du vil se i grafen under lading til 70% SoC er for oss med en 50 optimal.

Litt overraskende effekt, da e-tron 50 kun skal kunne motta 120 kW, men....


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mjo, men det korresponderer bra med det Bjørn Nyland fikk i sine tester med e-tron 50 når batteriet har optimal temperatur og SOC ved oppstart av lading.

I tillegg trekker bilen ekstra kW til klima, så hvis @Johns tall er hentet fra selve laderen, så kan det være at noe av denne effekten har gått til batterikjøling under ladeøkten.

Basert på både egen erfaring og diverse tester jeg har sett, så lader 50 svært effektivt i gode temperaturer. Men det virker som 50 er mer følsom for lave temperaturer enn 55. Og muligens er også 55 post uke 48 2019 mer følsom for lave temperaturer enn de første bilene... Den såkalte "optimaliseringen" av "thermal management" slo neppe gunstig ut når det gjelder batterioppvarming.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#55
Her er eksempel på ladekurve fra J+ app. Ikke allverdens spennende i dette tilfellet med 11 kW AC-lading, men den viser i alle fall SOC (orange linje) og effekt (grå).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Edit: Aksesstoken fra Audi bare gir tilgang til API i to timer. Så da er det noe trøblete, og en må i praksis fornye token hver gang en vil ha data fra en tur/lading (gjøres i J+ app). BMW sitt API gir ennå problemfri aksess med deres token (opprettet i går).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tony Rofstad

Forundrer med virkelig over ladehastighetene dere viser til her...på min 2020 mod 50sb har jeg fortsatt tilgode og se hastigheter på over 75kw....har ved 6-7 anledninger ladet på lynladere og aldri fått høyere tall enn dette....selv etter topplading i varm garasje før start og 200km kjøring til lynlader......ved service ba jeg de ta en sjekk og tilbakemeldingen er at bilen er ok men de poengterte at forholdene må ligge til rette for gode ladehastigheter.

Går nå ut i ferie med ca 250 mil i planene og det er frustrende og vite at bilen kanskje ikke lader raskere enn dette gjennom ferien....Noen som kan vise til lignende erfaring?

Er jo bedre for meg og bruke 50kw ladere hvis dette vedvarer....


janbanan

#57
For de som liker å se på ladekurver, så kan Tronity gi dette.
Tronity snakker med bilen, via Audi sitt API og kan kobles mot ABRP, slik at ABRP har tilgang til batteristatus under kjøring, dersom ABRP brukes som navigasjon. Du må da ha abonnement hos både Tronity og ABRP. Legger ved en ladekurve fra en kort økt hos Inoity Elverum, ladet nok for å komme hjem med litt strøm på batteriet. Det finnes app for iOS og Android, ladekurven er hentet ut fra nettsiden til Tronity.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Amatøren

Audi e-tron 50 Advanced Business 2020 modell 07.06.21
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Audi e-tron 50 Advanced Business 2020 modell 30.09.20
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA