Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekurver 50 og 55

Startet av ThomasEL, lørdag 23. mai 2020, klokken 09:26

« forrige - neste »

Orbit

#60
Topplading med start på 56% med 2019 e-55. Dette er ikke optimalt i forhold til ladetid/kostnad, men gjorde meg uavhengig av å stoppe på Dombås (typisk køsted, også mange ladere ute av drift den dagen). Det var ingen andre som ladet samtidig, og to ledige plugger på lokasjonen (Bjorli). 56 kW effekt helt på slutten ved 99% SOC.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

33 - 81% senere samme dag:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#61
Vakkert! e-tron 55 i et nøtteskall. Hvordan får du de grafene? Jeg tipper min gjennomsnittlige start SOC ved hurtiglading er rundt 50%.. Måten de fleste youtubere tester på er urealistisk dersom man har passasjerer, eller bare en normal blære.

Min siste tur/retur Oslo-Risør ladet jeg vel fra ca. 70-100% på Grelland under et nødvendig stopp der. Så til 100% igjen på Brokelandsheia mens vi handlet på vei ned. Tror ikke passasjerene merket at vi kjørte elbil engang. :) På returen ladet vi ikke i det hele tatt, selv om vi hadde nesten en halvtimes matpause på Ringdalsskogen. Men da slapp jeg ladeangst på E18 søndag ettermiddag. Det var massiv kø ved på veien Stathelle..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 21:52
Hvordan får du de grafene?
Se over. Lader du hos BKK får du ladekurve live i app under lading, også i ladehistorikken etterpå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. juli 2021, klokken 22:07
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 21:52
Hvordan får du de grafene?
Se over. Lader du hos BKK får du ladekurve live i app under lading, også i ladehistorikken etterpå.

Aha, jeg bruker e-tron charging service der, så da for jeg ingen historikk i Bilkraft appen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

janbanan

Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 22:44
Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. juli 2021, klokken 22:07
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 21:52
Hvordan får du de grafene?
Se over. Lader du hos BKK får du ladekurve live i app under lading, også i ladehistorikken etterpå.

Aha, jeg bruker e-tron charging service der, så da for jeg ingen historikk i Bilkraft appen.

Sjekk ut Tronity, der kan du lese av ladekurver, etter å ha ladet, uansett hvilken operatør du har ladet hos..
De har 14 dager med gratis trial (uten å legge igjen kontoinfo).
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Sitat fra: janbanan på onsdag 07. juli 2021, klokken 07:23
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 22:44
Sitat fra: Orbit på tirsdag 06. juli 2021, klokken 22:07
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juli 2021, klokken 21:52
Hvordan får du de grafene?
Se over. Lader du hos BKK får du ladekurve live i app under lading, også i ladehistorikken etterpå.

Aha, jeg bruker e-tron charging service der, så da for jeg ingen historikk i Bilkraft appen.

Sjekk ut Tronity, der kan du lese av ladekurver, etter å ha ladet, uansett hvilken operatør du har ladet hos..
De har 14 dager med gratis trial (uten å legge igjen kontoinfo).

Takk for tipset! Tester det ut i ferien.. fungerer omtrent som Teslafi ser det ut til.  :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Er det noen som har testet nøyaktig hvor mange grader batteriet må være for å få «full pupp» fra start av..?

Jeg ladet to ganger på 150kW ladere i helga. Den ene gangen startet jeg med 25 grader i batteriet og 30% soc, den andre gangen med 24 grader i batteriet og 33% soc. Begge gangene fikk jeg 119-120kW nesten umiddelbart (altså full effekt på min 50)

Hadde vært interessant å vite om det er der omkring 24-25 grader som er «kravet», eller om man kan få umiddelbar toppeffekt også ned under 20 grader..?🧐
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Jeg tror du må litt over 20 grader for full fart, men har ikke helt funnet knekkpunktet. Under 20 er i alle fall for lavt (men det tar uansett ikke lang tid å få opp tempen om du er bare litt under)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på onsdag 07. juli 2021, klokken 20:10
Jeg tror du må litt over 20 grader for full fart, men har ikke helt funnet knekkpunktet. Under 20 er i alle fall for lavt (men det tar uansett ikke lang tid å få opp tempen om du er bare litt under)

Det kan sikkert stemme at knekkpunktet ligger mellom 20 og 25, ja. At jeg faktisk fikk full fart med en gang med såpass høy soc som 33% og «bare» 24 grader i batteriet, var egentlig et lite hakk bedre enn jeg hadde trodd på forhånd.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

På 2019 modell e55 tipper jeg det ligger på ca. 22 grader, som er lavt. SOC har ikke noe å si, er min erfaring. Faktisk får du litt høyere effekt jo høyere SOC er, helt opp til 75-80%, pga høyere spenning.

Ved 10 grader batteritemp. lader e55 med ca. 100 kW og ved -5 grader batteritemp. ca. 45 kW..! (Bilen varmer batteriet aktivt under lading opp til batteriet når ca. 5 grader, om lag 80 kW.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA