Brukt Tesla og garanti - kjøpsråd

Startet av torkil, tor 21. mai 2020, kl. 22:36

« forrige - neste »

torkil

Hei!

Vi vil oppgradere rekkevidde og bagasjeplass på vår e-golf, og har begynt å se på Model S. Er den garantien man får når man kjøper brukt fra Tesla god? Ser det er noen eldre biler på Finn som selges med slik garanti gjennom forhandler. Vi tenker oss at vi ikke ønsker å gå særlig over 350.000kr, og har ingen har ingen spesielle ønsker mtp på P vs D e.l. Har dere noe godt råd om hva som vil være det tryggeste kjøpet..? Bør man ev opp i pris for en 2016-model som fortsatt har 5-års garantien gjeldende?

Vi tenker også at vi må installere lastekrok, så det blir vel ca 15.000kr som må medregnes budsjettet, ikke mange på Finn som har det installert virker det som.

Takker for gode råd!

tornaldo

Min erfaring er at garantien Tesla gir på sine bruktbiler, tilsvarer den de gir på nye biler. Men hvorfor kjøpe gjennom forhandler? Hvis du kjøper en bil med garanti, må det være bedre å enten kjøpe privat, eller direkte fra Tesla.

Jeg har hatt to Model S, en pre-facelift og en facelift. Var veldig fornøyd med den første, men synes facelift er et godt hakk opp hva gjelder mer moderne design. Ny front og midtkonsoll gjør underverker. Ergo ville gått for en facelift. Men man har jo et budsjett å forholde seg til.

Prisforskjellen på nye og gamle biler virker å ikke være helt forholdsmessig, og henger ikke på greip på Finn. For biler under 100000 km, ligger den billigste 2015 modellen 70D for 370000. Legger man på 100000 kr, får man en 2018 modell 75D, altså en helt annen bil. Forstår at man ikke bare går 100000 kr over budsjett, men det viser at bruktprisene for en 2015 modell (og eldre) er alt for høy, og at man får lite for pengene.

Mitt tips er å følge med på bruktbilsidene til Tesla daglig, og du kan få tak i en 2015 modell, 70D eller 85D, til ca 350000 kr. De har det svært en del av de siste månedene, men litt tynt nå. Da får du med et par år garanti også på kjøpet, som er veldig kjekt å ha. En P ville jeg holdt meg unna, kan fort være kjørt ganske mye hardere, selv om det selvfølgelig er variasjoner.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

torkil

Takk for svar!

Har også tenkt at det er greit å kjøpe 70,70D, 85 eller 85D, og har selv ingen sterke følelser for ny front :-) Men kjenner jeg er skeptisk til å handle en Tesla utenfor garantiperioden. Skjønner ikke helt hva du mener, da du først spør «Hvorfor kjøpe gjennom forhandler?» og avslutter med at du ville fulgt med bruktbilsidene til Tesla daglig!

Ser ikke for meg at det blir en bil vi har i mange år, vurderer XC40 elektrisk, ID4 eller Skodaen når de kommer...

Kan fort hende at vi ender opp med en Ioniq 38kwH med lastekrok som mellomløsning, skulle gjerne hatt litt mer bagasjerom, men det er i hvert fall større enn golfen..! Og da vil vi fortsatt ha en bil med garanti når vi selger...

Men det er bare 5 års garanti på Tesla?  (bortsett fra 8 på motor og batteri?). En 2015-modell kan jo også være risikabel sånn, mens 2016-17 blir for dyrt...Vi kan nok strekke oss opp mot 400.000kr, lastekrok medregnet, men usikker på hva som vil gi minst verditap hvis vi bare eier bilen halvannet år!

tornaldo

Mente man ikke trenger kjøpe av en bruktbilforhandler (bortsett fra Tesla), forsto det som du hadde sett på biler av andre forhandlere.

Enig i å ikke kjøpe Tesla uten garanti, derfor du bør kjøpe en som Tesla selger brukt selv. På en 2015 modell får du ekstra garanti, 2 år og opp til 160000 km. Det bør vel være innenfor den tidshorisonten du ser for deg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA