Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.20.X

Startet av Motorwatt, torsdag 21. mai 2020, klokken 09:04

« forrige - neste »

Kim-

noe forbedringer på autopiloten og g-kreftene?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

cra

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:03
Sitat fra: cra på tirsdag 26. mai 2020, klokken 15:53
For all del, det er artig (to, kanskje tre ganger) å vise fram prompeputa og spillene, men alle i bilen (vår) har bedre spill og funksjonalitet på egne mobile enheter enn noe av det bilen har. Jeg anser det bare som enda en ting som er annerledes med Tesla (i utgangspunktet ikke noe negativt i det; snarere tvert imot), men jeg er definitivt en av dem som synes de kunne drite i å stadig lansere mer spill og dill når annen nyttig funksjonalitet fortsatt lar vente på seg.
Hvorfor søker du ikke jobb hos Tesla og ordner opp siden du vet så mye om dette?

Vi er over på hersketeknikker, ser jeg? Respekt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 26. mai 2020, klokken 23:31
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 26. mai 2020, klokken 22:05
Det er nok ingen som ikke ønsker fortgang på AP utviklinga. Jeg ønsker det blant annet. Men å antyde at spillutvikling sinker dette er kunnskapsløst. Det finnes 13 på dusinet av spillutviklere i forhold til 1 hardcore AP linux utvikler.
Det er godt mulig, men de jobber ikke gratis. De skal ha lønn, utstyr og så videre. Om lønna til 13 spillutviklere kunne vært brukt til å betale en person som faktisk hadde løst problemet med skiltgjenkjenning så hadde jeg faktisk foretrukket det.

Nettopp! Det er hele poenget med hvorfor det er så frustrerende at de "pøser på" med spill og annet fjas. Ressursene kunen vært mye bedre utnyttet. To mann som snekrer hyller i kjellerbodene er ikke i veien for taktekkeren, men hvorfor er det ikke heller prioritert en taktekker til når det fortsatt lekker?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på onsdag 27. mai 2020, klokken 11:08
Ressursene kunen vært mye bedre utnyttet. To mann som snekrer hyller i kjellerbodene er ikke i veien for taktekkeren, men hvorfor er det ikke heller prioritert en taktekker til når det fortsatt lekker?
Det er begrenset hvor mange man kan pøse på for å jobbe med ett spesifikt problem. Hadde løsningen vært å pøse på med utviklere hadde det vært Google selvkjørende biler over hele verden nå.

Når man når ett visst antall utviklere er det ikke noe poeng i å sette flere til å jobbe med en problemstilling. Da må man heller bytte de ut og ansette noen som er dyktigere.

Og for de som ikke har skjønt det, så er det ganske mye rift om slike utviklere.

Skal man ha flere utviklere så må man kjøre parallelle løp, dvs duplisere ALT, og det er uaktuelt. Dvs kostnaden med det er svimlende, i motsetning til å ha ett par utviklere jobbe med andre mindre viktige features.

Så den negative effekten av å ha noen jobbende med annen funksjonalitet enn AP/FSD er ca lik null.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på onsdag 27. mai 2020, klokken 11:08
To mann som snekrer hyller i kjellerbodene er ikke i veien for taktekkeren, men hvorfor er det ikke heller prioritert en taktekker til når det fortsatt lekker?

Det er flere forklaringsvariabler, men jeg skal prøve:

* Det finnes få utdannede taktekkere (utdanningen er lang og taktekkerene utgjør en mikroskopisk del av håndverkerbransjen)
* En nyutdannet taktekker trenger flere år på å bygge opp nok erfaring til å være nyttig
* De få taktekkerene som har både utdanning og erfaring har så gode vilkår at det skal ekstremt mye til for å få de til å bytte arbeidsgiver
* De dyktigste taktekkerene har opsjoner de mister hvis de bytter arbeidsgiver
* To taktekkere jobber bare halvannen gang så effektiv som en taktekker
* Ti taktekkere trenger en taktekker-koordinator for å være effektive, til sammen er de 11 personer som får gjort omtrent like mye som 5-6 dyktige taktekkere
* 20 taktekkere trenger to taktekker-koordinatorer og en taktekker-koordinator-koordinator
* De dyktigste taktekkerene liker ikke å jobbe med taktekker-koordinatorer eller taktekker-koordinator-koordinatorer siden de som regel kan mer om koordinering enn om taktekking
* De dyktigste taktekker-koordinatorene er eldre taktekkere, men det finnes nesten ingen av de

Jeg gir meg der...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Jeg håper de fleste skjønner at "fjas" ikke hindrer utviklingen av FSD det aller minste.

Jeg skal være såpass ærlig å si at jeg også er skuffet over at FSD ikke har kommet lenger, men jeg gidder ikke å irritere meg over at det kommer fjas i oppdateringene av den grunn. Kanskje av andre grunner, men ikke av den grunn  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sfinxern

Dere glemmer en vesentlig ting i diskusjonen her. Og det er kundeperspektivet. Tesla hadde dette kanskje helt i starten, men dette blir mer og mer borte i alt annet de driver med.

Hva er det kundene ønsker for å gjøre produktene bedre? Retro-spill på en laggete dårlig skjerm var kult 1. gangen. Nå - not so much. Grunnen til at de jobber med dette og prioriterer dette i Tesla er fordi Elon synes det er kult. Han synes sikkert det er dritmorsomt å vise til unga sine. Vi snakker faktisk om mannen som hater Facebook og andre av de store big-tech selskapene. Ungene hans har sikkert ikke iPad en gang.

For oss andre så er slike prioriteringer meningsløse i det store bildet. For vi må huske på det at selv om det er egne folk som jobber med dette, så er det faktisk ressurser som selskapet prioriterer over andre ressurser og utvikling.

Give the customer what they want. Elon var litt fremoverlent i starten med å ta inn innspill fra kunder om forbedringer og ønsker (Joe mode, Camp mode, dog mode etc). Men det er ekstremt tilfeldig hvem som når gjennom og blir hørt.
Jeg skulle ønske at Tesla hadde et mer aktivt "open forum" med kundene sine der de diskuterer ønsker, forbedringer, endringer som de tar med seg tilbake og prioriterer. Det hadde vært utrolig kult og ville gitt Tesla et skikkelig løft på kundetilfredsheten. Det spennende er at Tesla er en av få bilprodusenter (kanskje den eneste) som kunne gjennomført dette.

F.eks - hvis Tesla hadde prioritert å godkjent Model S for å dra henger. Og samtidig åpnet opp for ettermontering på tidlig Model 3. Folk hadde gått bananas. Ikke bare i Norge, men Europa og spesielt USA (selv om de gjør som de vil der borte).
Enkle ting som hadde økt kundetilfredsheten hadde kjøpt Tesla utrolig med goodwill og i tillegg opprettholdt salget - også på bruktmarkedet.

Tesla sin visjon om å få folk over fra ICE til EL bør jo fremdeles stå sterkt.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

DagfinnN

#38
Sitat fra: cra på onsdag 27. mai 2020, klokken 11:01
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:03
Hvorfor søker du ikke jobb hos Tesla og ordner opp siden du vet så mye om dette?

Vi er over på hersketeknikker, ser jeg? Respekt.
Beklager, ikke meningen. Men så lei over at så mange kommer med enkle løsninger som om Tesla ikke forstår noe som helst. Hadde AP kunne vært løst bare med å få inn flere utviklere, hadde selvkjøring vært på veien for lenge siden for mange aktører - ikke bare Tesla. Husk at fungerende selvkjøring vil treffe et marked som kanskje kan måles i trilliarder.

Det hjelper ikke å flytte to hyllesnekkere til taket for å tette det hvis taket allerede er fullt av folk, ja så fult at de treffer hverandre med hammeren i stedet for taket.
Å ansette noen som ikke kan AP utvikling sinker prosjektet i stedet for å få fart på det. Hvem skal lære opp de nye - jo de som er opptatt med AP utvikling.
Jeg har ledet utviklingsprosjekt som var på etterskudd. Tilføre nye ressurser ville ha sinket det ennå mer. Jeg har vært der og prøvd og feilet.
Men når dette er sagt, så er prompeputer og spill av liten interesse for meg også. Jeg ser at mange som ikke forstår programutvikling, blir provosert av dette ja. Den grunnen alene er nok til at de ikke bør lansere flere spill.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorEl

Hvordan Tesla fordeler ressursene internt vet jeg ingenting om. Hva Elon og familien gjør, likedan.
Når det gjelder spill og morsomheter, sier jeg bare ; Ja takk.
Det som jeg synes er gull, er nettbrowseren som jeg ser NRK, nyheter og debatten mens jeg venter i bilen utenfor dagligvarebutikken. Dette er de eneste gangene jeg gidder og se NRK "live". Youtube er kjempeflott når jeg vil høre, og se, god musikk. Og må jeg vente på en ferje eller lign. så blir det Nettflix.


Er enig med RuneW om at det skuffende at FSD har latt vente på seg, men finner likevel glede i at AP har bare blitt bedre og bedre. Bare ikke fort nok. Nå har jeg fått HW3/FSD-computeren og er klar til videre fremskritt. Det at prisen skal gå opp 1.juli, er kanskje fordi det kommer litt mer kjøtt på beinet? Utvikling av AP/FSD er vel såpass utfordrene at ingen i verden kan dette? Men jeg håper og tror Tesla kan bli de første. Det fine med Tesla er at da trenger jeg ikke kjøpe ny bil, håper jeg.

Av og til tenker jeg på å bytte ut min model-S, men det finnes ingen biler som frister, uten om en model-S som koster mer. Før min elskede Tesla ble "født", var en bil kun en bil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

mthoring

Er greit nok at AP ikke løses ved å flytte en eller to håndfull utviklere fra spill og morro-avdelingen, men det er også irritasjonsmomenter som er helt basic og kunne vært løst i stedet for flere spill.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Vaduz

Alle vil irritere seg over ulike ting, enhver bil er et kompromiss. Tingene du irriterer deg iver kan være at utgjør en liten minoritet av brukere og endringen kan irritere flere enn den gleder.

mthoring

Sitat fra: Vaduz på torsdag 28. mai 2020, klokken 19:41
Alle vil irritere seg over ulike ting, enhver bil er et kompromiss. Tingene du irriterer deg iver kan være at utgjør en liten minoritet av brukere og endringen kan irritere flere enn den gleder.

Hvem vil kunne irritere seg over å få mulighet til å endre planlagt lading eller oppvarming fra appen, eller å kunne se om batterivarmer er aktiv i display, og ikke bare i appen? Eller hva med å kunne justere ladestrømstyrke fra appen? Eller hva med å kunne styre batterivarmer separat fra range mode, slik at man kan spare strøm uten å fryse om vinteren? Er sikkert kjempemange slike småting som kunne vært gjennomført hvis det hadde stått høyere på prioriteringslisten.
De brukte også utrolig lang tid på å roe ned loggingen til emmc, noe som fikk (og kommer til å få) en haug med mcuer til å havarere.

Men det er jo et luksusproblem å kunne klage på retningen på videreutvikling av software på kjøpt bil. :)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Nei, ikke for AP/FSD - der de har solgt mer enn de har levert.

DagfinnN

At de har lovet mer enn de har levert til nå er vi alle enige om. Jeg har akkurat solgt en bil med FSD og fikk intet igjen av det. Men, livet er for kort til å irritere seg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA