Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla AP - Basic cruise Control

Startet av Radial, søndag 17. mai 2020, klokken 22:34

« forrige - neste »

Radial

Hei!

Vanskelig å lese seg klok på AP i manualene.

Men med tydelige problemer med "phantom-braking" i AP, ser jeg sterkt at jeg kommer til å ønske meg ihvertfall en helt basic CruiseControl hvis ikke AP er "fiksa 100%" når MY kommer

Er det i dag på S,X eller 3 , noen muligheter for en helt basic CruiseControl ved å skru av masse funksjoner i AP?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lynet

Kort og godt: NEI
Men på BMW i3 er det mulig hvis radar eller kamera ikke er helt på nett.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Radial

Pokker, hva gjør folk da? Lever med denne AP situasjonen?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Tiger123


Nå husker jeg ikke nøyaktig og sitter ikke i bilen nå, men hvis du slår av forward collison emergency warning (eller liknende), og et eller to nesten tilsvarende valg, så sitter du igjen med en tilnærmet basic ACC. Men vet ikke innstillingene må gjøres hver gang man starter bilen.

AP er jo et samlebegrep, og består av det over, plus auto steer, som vel også er to valg (usikker..).

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lapskaus

La foten hvile lett på gasspedalen, så er det null fantombrems. Selvfølgelig viktig å følge med på hvor man kjører når man gjør dette, men det er det jo med vanlig Cc også

Radial

Klarer meg fint med basic cruise i dag, uten adapsjon eller assistanse over hodet.

Men å kjøre feks 5timer i strekk med 5-600 øyeblikkelige NM under pedalen hele veien blir slitsomt for alle og enhver... I en slapp 100hester bensinbil skjer det ikke stort uansett med litt sliten høyrefot, værre med elektrisk 😄

Men ser ut som Tiger hinter om litt valg i AP menyen for å fjerne litt funksjoner, det kan bidra... ihvertfall på langtur.

Rart man ikke kan velge litt basic ting som dette selv, en basic slider med AP - ACC - Basic CC.
Ikke vanskelig, veldig nyttig hvis sensorer eller SW bugger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Motorwatt

De gangene man får fantombrems på to-felts-vei er det vel som oftest relatert til en møtende bil, spesielt store biler. Min erfaring er at når man bruker TACC, og ikke AP, så kan det hjelpe å legge seg så langt som mulig til høyre i kjørebanen. Nesten så langt man tør. TACC fungerer bedre i brede kjørebaner.

Autosteer på to-felts-vei er nesten alltid hasard.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Daniel_0007

Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. mai 2020, klokken 15:31
De gangene man får fantombrems på to-felts-vei er det vel som oftest relatert til en møtende bil, spesielt store biler. Min erfaring er at når man bruker TACC, og ikke AP, så kan det hjelpe å legge seg så langt som mulig til høyre i kjørebanen. Nesten så langt man tør. TACC fungerer bedre i brede kjørebaner.

Autosteer på to-felts-vei er nesten alltid hasard.


nah kan skje over broer og med vei under, når jeg kjører fra helsfyr mot Alnabru så bremser bilen på ulven broa, en gang testa jeg å sku på ap på broa da ville den kjøre i 40 når det er 80 sone 🙄
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: Radial på mandag 18. mai 2020, klokken 11:37
Pokker, hva gjør folk da? Lever med denne AP situasjonen?
Opplever det sjelden. Lite problem for min del. Har ikke opplevd skikkelig bråbrems som noen rapporterer om, men tapper gasspedalen hvis den napper litt i bremsene.

fonberg

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 18. mai 2020, klokken 17:48
Sitat fra: Motorwatt på mandag 18. mai 2020, klokken 15:31
De gangene man får fantombrems på to-felts-vei er det vel som oftest relatert til en møtende bil, spesielt store biler. Min erfaring er at når man bruker TACC, og ikke AP, så kan det hjelpe å legge seg så langt som mulig til høyre i kjørebanen. Nesten så langt man tør. TACC fungerer bedre i brede kjørebaner.

Autosteer på to-felts-vei er nesten alltid hasard.


nah kan skje over broer og med vei under, når jeg kjører fra helsfyr mot Alnabru så bremser bilen på ulven broa, en gang testa jeg å sku på ap på broa da ville den kjøre i 40 når det er 80 sone 🙄

Jepp, enkelte bruer som krysser over veien man kjører på får så å si alltid bilen (min, 2017 S) til å hugge i bremsen på AP. Eksempler på slike bruer langs E6 i Trøndelag, sørfra og nordover:

  • Ved Hovin, der Tømmesdalsvegen krysser over E6
  • Heggstadmyra, der Brøttemsvegen krysser over E6
  • Leistad, der Vikhammerdalen krysser over E6

Den bremser også for en del overhengende skilt, samt vifter i tunneler.

Oppførselen over virker å gjelde både AP og TACC, og skyldes, hvis dette stemmer, ikke fartsgrenseforvirring.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Radial

Har AP alltid vært slik? Eller ble den slik når AP kom?

Det har jo vært ACC etc på tesla lenge, AP er vel nye relativt nytt egentlig?


Må jo være mange som har samme problem, rart det ikke er tema blant biltestere, media, etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Baldrian

Sitat fra: Radial på onsdag 20. mai 2020, klokken 05:09

Må jo være mange som har samme problem, rart det ikke er tema blant biltestere, media, etc.
...eller TOCN.  Jeg meldte meg inn fordi jeg trodde de var på bileiernes side, men deres taushet i dette tema viser vel det motsatte.  Det sies at de har tett kontakt med ledelsen i Tesla, men det vises knapt, hverken i dette forummet eller løsning på problemet.  Hvorfor ikke la oss få et alternativ til å velde vanlig CC inntil prblemet med fantombremsing er løst.  Burde være enkelt. Men det er tydligvis viktigere med prompelyder og annet dill-dall!

o.b.lix

Sitat fra: Baldrian på fredag 22. mai 2020, klokken 01:11
...eller TOCN. 

Når det gjelder fantombremsing er dette et noe TOCN er i strupen på Tesla på.

Forøvrig er det produsert 450.000 Tesla, og TOCN representerer 5.500 av disse (antall medlemmer), så ikke alle ønsker TOCN har blir til endringer.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA