Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vindusviskere ved start foran hvit vegg

Startet av Lynkjapp, søndag 17. mai 2020, klokken 11:02

« forrige - neste »

Lynkjapp

Er det noen andre som opplever at vindusviskerne slår seg på når man starter fra parkering hvor man har en hvit vegg foran seg? Det ser ut til at bilen oppfatter den hvite veggen som tjukk tåke eller kanskje snø over kameraet. Dette skjer meg siden et par oppdateringer hver gang jeg starter fra parkeringshuset ved matbutikken.

Og ikke kan man slå av vindusviskerne, så da må man bare begynne å kjøre innendørs med vindusviskerne på full fart og se ut som en fjott. Av en eller annen grunn så fortsetter de å gå i flere titalls sekunder etter at kameraet har fått biler og søyler og annet spennende å se på. Det eneste som hjelper mot å se ut som en fjott er å spyle frontruten når dette skjer og late som at det var det som var meningen med vindusviskingen. :)

z4rd

#1
Ikke opplevd, hverken på TMX eller TM3. Har hvit vegg i min garasje der jeg står med fronten inn noen ganger. Hvilken bil er det snakk om? Regner med at du har viskerne på Auto?

Prøvd å tæppe lett én gang på knappen/bryteren for viskeren når du opplever dette? Den skal klare å avbryte/overstyre viskingen da.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Lynkjapp

TM3 med 2020.12.11.1. Jeg la ikke merke til dette før 2020.8 og det skal presiseres at dette kun skjer meg på denne ene parkeringshusveggen som er i hvitmalt betong og helt uten sprekker, kanter, skilt eller andre ting som kan avsløre at det faktisk er en vegg. Men man kunne jo tenke at hvis de hadde latt radaren sladre til vindusviskerne om at blien står rett ved en vegg så kanskje den kunne tenkt seg om litt ekstra før den begynner å sveipe.

Jeg synes ikke at det funker å stoppe vindusviskerne med et lett trykk. Husker at jeg forsket en del på dette i vinter på langtur i salt, hvor vindusviskerne kunne gå bananas innimellom uten at det var vått nok til at de gjorde nytte. Å stille om til manuelt funket ikke siden det ikke finnes en null-posisjon. Kun 1-2-3 og auto hvis jeg husker riktig.

Når jeg tenker meg om så er dette enda et symptom på Tesla aversjon mot å gi manuelle alternativer til automatikk som ikke alltid funker perfekt (ref fantombremsing som gjør det ønskelig å kunne velge mellom CC, ACC og TACC).

z4rd

#3
Det er bare å trykke på vindusvisker-logoen i senter som har blå markering rundt seg for å skru av helt :)

Og den menyen kommer automatisk opp når du trykker på visker-knappen på hendelen, som du sikkert er klar over.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vesel

Jeg opplevde det inne i den hvite carporten første gangen jeg skulle teste ut den forbedrede autoviskerfunksjonen. Tror ikke jeg har opplevd det siden da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Lynkjapp

Sitat fra: z4rd på søndag 17. mai 2020, klokken 12:19
Det er bare å trykke på vindusvisker-logoen i senter som har blå markering rundt seg for å skru av helt :)

Takk for tips! Høres veldig ut som noe jeg har visst en gang og så har glemt. :) Har bare trykket på knappen på stilken, fått opp menyen og sett at det ikke fantes noen null der.

z4rd

Du kan faktisk også bruke voice command til å skru på og av vindusviskere. Samt øke/senke hastigheten :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA