Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH

Startet av Bilblondie, lørdag 16. mai 2020, klokken 18:08

« forrige - neste »

turfsurf

500 høydemeter tilsvarer vel ca 2kWh, altså omtrent en og en halv mil rekkevidde. Øs pøs regn og sannsynligvis litt kaldt er og særdeles ødeleggende for rekkevidde. Absolutt ikke uventet dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bilblondie

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:25
500 høydemeter tilsvarer vel ca 2kWh, altså omtrent en og en halv mil rekkevidde. Øs pøs regn og sannsynligvis litt kaldt er og særdeles ødeleggende for rekkevidde. Absolutt ikke uventet dette.

OK, godt å vite. Tusen takk :) :)

Elbilusikker

Sitat fra: Bilblondie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:09
Hei dere, beklager å "bumpe" denne tråden igjen, men jeg har et nytt spørsmål - i dag kjørte jeg fra Lillehammer til Lygnasæter, altså 90 km, og da jeg kom fram til lader hadde jeg 11 km igjen å gå på (13%), og ganske høy puls (alt var oransje og med utropstegn på skjermen). Startet turen med 95% batteri, men det var 11 grader og pøsregn. Er dette å forvente for 60 AH? Syns 90 km var overraskende kort, når bilen estimerer 145 km når den er fulladet, før man plotter inn destinasjon. Det er ca 500 høydemeter til Lygnasæter, men likevel?

Hei. Ett spørsmål bilblondie om det er greit. Kjører du ofte Lillehammer-Hadeland? Lurte på om du alltid må ha ladestopp med 60ah? Jeg er ny i i3 verden og har en 94ah. Og skal kjøre en del turer Hadeland-Lillehammer. Så jeg håpte jeg klarte tur/retur uten stopp. Men det spørs på meg og været kanskje?  Ser det er 10.4 mil fra meg til stoppet på Lhmr. 20.8 mil er vell på grensa om sommeren. Vinteren kommer jeg meg kanskje retur til Gjøvik før lading?

Kjører du hele turen på eco pro plus?

Klykken

Eco pro plus fører til at det blir varmt i bilen om sommeren og kaldt på vinter, på vår bil i alle fall. Kjør heller med vifta på laveste setting og med lett fot på eco pro eller comfort-setting.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. juli 2020, klokken 08:13
Eco pro plus fører til at det blir varmt i bilen om sommeren og kaldt på vinter, på vår bil i alle fall. Kjør heller med vifta på laveste setting og med lett fot på eco pro eller comfort-setting.

Men det kan berge deg om du er ille ute...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Ja, selvsagt. Men det ser man normalt sett før man starter turen også, gitt at det ikke dukker opp noe uforutsett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Bilblondie

Sitat fra: Elbilusikker på onsdag 08. juli 2020, klokken 02:49
Sitat fra: Bilblondie på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:09
Hei dere, beklager å "bumpe" denne tråden igjen, men jeg har et nytt spørsmål - i dag kjørte jeg fra Lillehammer til Lygnasæter, altså 90 km, og da jeg kom fram til lader hadde jeg 11 km igjen å gå på (13%), og ganske høy puls (alt var oransje og med utropstegn på skjermen). Startet turen med 95% batteri, men det var 11 grader og pøsregn. Er dette å forvente for 60 AH? Syns 90 km var overraskende kort, når bilen estimerer 145 km når den er fulladet, før man plotter inn destinasjon. Det er ca 500 høydemeter til Lygnasæter, men likevel?

Hei. Ett spørsmål bilblondie om det er greit. Kjører du ofte Lillehammer-Hadeland? Lurte på om du alltid må ha ladestopp med 60ah? Jeg er ny i i3 verden og har en 94ah. Og skal kjøre en del turer Hadeland-Lillehammer. Så jeg håpte jeg klarte tur/retur uten stopp. Men det spørs på meg og været kanskje?  Ser det er 10.4 mil fra meg til stoppet på Lhmr. 20.8 mil er vell på grensa om sommeren. Vinteren kommer jeg meg kanskje retur til Gjøvik før lading?

Kjører du hele turen på eco pro plus?

Hei :) Jeg er ikke sikker på hva som er reell rekkevidde på 94 AH (har aldri kjørt noe annet enn min), så vet ikke om 20.8 mil, som du sier, er det som er oppgitt som estimert rekkevidde for modellen på nett (som i hvert fall er feil for min modell), eller det du har testet selv og som du ser normalt fungerer?

De første 9 milene fra Lillehammer til Lygnasæter er det utelukkende oppover, og det spiser mye strøm, særlig i regn og kulde (som jeg fikk erfare i går). På tilbaketuren er det derimot nesten bare nedover, så da henter du inn mye. Jeg ville sett an på tilbaketuren om det er realistisk å klare de siste ti milene uten å lade (skriv inn destinasjon på gps, så estimerer den om du klarer det eller ikke), og hvis du har ubehagelig liten "buffer" mellom estimert gjenværende rekkevidde i forhold til destinasjonen du skal kjøre, ville jeg tatt et kort ladestopp på tilbaketuren. Og rekkevidden vil også variere etter vær/sesong - våt vegbane/snø/slaps/minusgrader gjør rekkevidden kortere.

(Jeg kjører aldri på Eco pro plus, alltid Eco pro). Lykke til :) :)

turfsurf

Hvis temperaturen og forholdene tillater det kan man sette bilen i EcoPro, slå av klima og bruke varme i sete. Ellers er fart (ihvertfall over 40-50) alltid fienden for rekkevidde. Samme med aircondition, stjeler en del rekkevidde.

Ellers vil jeg anbefale å kjøre normalt og ta heller en liten ladestopp hvis man ikke synes hypermiling er morsomt da. Jeg kom 18 mil med vår i3 60Ah en gang, med hjelp av 800 høydemeter
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bilblondie

#53
Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. juli 2020, klokken 09:42
Hvis temperaturen og forholdene tillater det kan man sette bilen i EcoPro, slå av klima og bruke varme i sete. Ellers er fart (ihvertfall over 40-50) alltid fienden for rekkevidde. Samme med aircondition, stjeler en del rekkevidde.

Ellers vil jeg anbefale å kjøre normalt og ta heller en liten ladestopp hvis man ikke synes hypermiling er morsomt da. Jeg kom 18 mil med vår i3 60Ah en gang, med hjelp av 800 høydemeter

Oi, 18 mil er drøyt langt! Imponert. Jeg har nettopp planlagt langtur igjen til helgen - 27 mil til fjellet, og har planlagt tre ladestopp (ca hver 7-8 mil pga frynsete nerver etter i går, hehe).

Sliter du ikke med masse kondens inne i bilen og på vinduene hvis du skrur av AC helt? Jeg hadde på AC i går, nettopp fordi det regnet så mye, og jeg ville unngå kondens, men det spiste nok en del ekstra rekkevidde, ja!

(Når du sier du skrur av klima, så mener du at du skrur av AC, ikke sant..? #blondie)

Klykken

Kjører fint 14 mil om sommeren med 60Ah langs E6 i midtnorge (er distansen til service for min del). Men da må det lades. 7-8mil vil tilsvare 30-40% i rest i finvær.

Å skru av klima er å justere ned viftehastigheten til 0. Da er alt av.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Bilblondie

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. juli 2020, klokken 10:09
Kjører fint 14 mil om sommeren med 60Ah langs E6 i midtnorge (er distansen til service for min del). Men da må det lades. 7-8mil vil tilsvare 30-40% i rest i finvær.

Å skru av klima er å justere ned viftehastigheten til 0. Da er alt av.

Jeg skal kjøre E16 og riksvei 7, og har ikke kjørt der før, så vet ikke helt hva jeg kan forvente. Vet at det er totalt 1000 høydemeter til endelig destinasjon, ikke hvordan disse er fordelt, men siden det ble så trangt med 9 mil og 500 høydemeter i går, tør jeg ikke ta sjansen på å legge inn f.eks 12 mil til første lading. Da hadde ikke 14 mil gått fint, hehe. Derfor helgarderer jeg meg med flere korte ladestopp.

Klykken

Okei, tok ikke høydemetrene i betraktning. Det kan nok utgjøre en vesensforskjell. Samme gjelder hastighet (høyt snitt = høyt forbruk). i3 er en murkloss.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Bilblondie på onsdag 08. juli 2020, klokken 10:03
Oi, 18 mil er drøyt langt! Imponert. Jeg har nettopp planlagt langtur igjen til helgen - 27 mil til fjellet, og har planlagt tre ladestopp (ca hver 7-8 mil pga frynsete nerver etter i går, hehe).

Sliter du ikke med masse kondens inne i bilen og på vinduene hvis du skrur av AC helt? Jeg hadde på AC i går, nettopp fordi det regnet så mye, og jeg ville unngå kondens, men det spiste nok en del ekstra rekkevidde, ja!

(Når du sier du skrur av klima, så mener du at du skrur av AC, ikke sant..? #blondie)
Vi har hytte 25 mil unna på fjellet, og når vi kjørte 60Ah i3en dit greide vi oss med 2 ladestopp, og holdt da trafikken jevnt. Men hvis man ikke vil stresse, så er vel tre korte ladestopp lurere.

Vi kjørte og 78 mil på 12 timer med den (inklusiv lang lunsj), så man kommer da frem.

Uten AC kan de dugge ja, men på fine sommerdager går det helt fint. Er jo helt avhengig av luftfuktighet.

Når jeg sier skru av klima så mener jeg skru av klima helt. Funker best på ikke alt for kalde vinterdager med tørr luft, forvarmet bil ved start og godt med klær. Kom over 15 mil slik en vinterdag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bilblondie

Nettopp. Jeg kjører konsekvent aldri fortere enn 90 km/t. Haha, og jeg er ørlitegrann litt nevrotisk, så legger heller inn et ekstra stopp for å unngå selvkonstruert rekkeviddeangst  :D

Tusen takk igjen for delt visdom! Har fått så mye ut av alle tipsene i denne tråden! 

Bilblondie

#59
Sitat fra: i05L0 på torsdag 28. mai 2020, klokken 11:15
Sitat fra: gr på onsdag 27. mai 2020, klokken 21:22
Sjokket kommer til vinteren.  :P

Oslo-Lillehammer med BMW i3 60 Ah med lading på Lygnasæter er helt uproblematisk selv i minus 20. Forbruket går opp og buffer går ned. Jeg vil ikke kalle det et "sjokk." Helt normalt, faktisk.

Hei dere! Beklager å dra fram denne tråden igjen, men dere gav meg så gode tips forrige gang, at jeg føler jeg må prøve!

Jeg bare lurer på hva dere tenker om å kjøre samme turen (Oslo-Lillehammer med ladestopp på Lygnasæter) nå på vinterstid, totalt tre personer og fullastet bil? Vet at i05L0 m.fler allerede har sagt at strekket også går fint på vinterstid, men vil bare bli beroliget enda en gang, hehe.

(Oslo Lygnasæter - 80 km, og en del oppover på slutten. På sommeren pleier jeg å ankomme Lygnasæter med ca 25% i rest etter siste bakke. Deretter mange høydemeter nedover de siste 90 km til Lillehammer. Litt redd for at 25% i rest synker drastisk nå på vinteren)

Takk for svar!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA