Prioriteringen opp mot hurtigladere.

Startet av Elbilforum admin, fre 15. mai 2020, kl. 16:46

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Avh på ons 06. jan 2021, kl. 11:54
Vi som starta med (0) 6 ladere i Norge ler litt av den (Under100)
De 6 laderne dekket veldig mye av Sør Norge. De var helt kritiske for at vi kjøpte vår første Tesla i 2013. Da kunne vi kjøre til Kristiansand, Bergen, Trondheim, Nordvestlandet og til hytta v.h.a. SuC.

Mye av utbygging i dag handler mere om kapasitet enn dekning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

For kunden er det selvfølgelig best å slippe å bruke en spesiell app. For Tesla derimot er det helt klart en fordel dersom alle må ha en Tesla-konto, kunde-info er mye verdt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rollep

Sitat fra: Simen1 på ons 06. jan 2021, kl. 13:03
Ingen kommer til å huske ordet Ionity om 10 år. Dette tiårets Betamax.
Dette forsto jeg fint lite av.

Ionity kommer snart å ha 400 (369 per i dag) hyperladestasjoner i Norge og resten av Europa. I tillegg har vi Fortum, Mer, Lyse/BKK, Circle K pluss tusenvis av andre lyn og hurtigladere nedover i Europa. Alle disse bruker CCS standarden.

Det morsomme er jo at alle nye Europeiske Tesla biler bruker også det du kaller for Betamax :D ;) ;D

o.b.lix

Sitat fra: Rollep på fre 08. jan 2021, kl. 11:38

Ionity kommer snart å ha 400 (369 per i dag) hyperladestasjoner i Norge og resten av Europa. I tillegg har vi Fortum, Mer, Lyse/BKK, Circle K pluss tusenvis av andre lyn og hurtigladere nedover i Europa. Alle disse bruker CCS standarden.

Det morsomme er jo at alle nye Europeiske Tesla biler bruker også det du kaller for Betamax :D ;) ;D

Det er nok ikke CCS som er betamax, det betalingsmetoden og forhåndsbetale på en app som likevel ikke virker.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

hELgenen

Betamax var betegnelsen på et videoformat som var i konkurranse med VHS. Formatet tapte kampen selv om mange mente det hadde bedre egenskaper enn VHS.
Litt historie der altså....

o.b.lix

Sitat fra: hELgenen på fre 08. jan 2021, kl. 12:10
Betamax var betegnelsen på et videoformat som var i konkurranse med VHS. Formatet tapte kampen selv om mange mente det hadde bedre egenskaper enn VHS.
Litt historie der altså....

Og derfor er Betamax blitt et navn på standarder som dør ut fordi de får alt for liten markedasandel, og som noen mener Ionity kan oppleve...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: Rollep på fre 08. jan 2021, kl. 11:38

Hvor kommer CCS inn i påstanden til Simen?

Mulig Ionity oppleves som en "revolusjon" utenfor Tesla-nettverket, men for oss, som både har og langkjører med både Tesla og CCS-bil av annet merke, så oppleves Ionity foreløpig som en vits i forhold til hva de "solgte" da de dundret inn på markedet. Men jeg må si at jeg er overrasket selv over hvor mye Tesla faktisk fortsatt bygger ut. Jeg hadde trodd at takten skulle avta kraftig etter at de hadde nådd det vi syns var et godt nivå allerede for et par år siden. Det må det gå an å gi de kred for selv om man ikke kjører Tesla.

1000kwh

Føler BKK har tatt over og faktisk bygger ut brukbare stasjoner. Ionity er jo urelevant for veldig veldig mange.

emurof

Sitat fra: Storg på tir 05. jan 2021, kl. 15:17Ikke glem at i Oslo så er det mange med bil som ikke har garasje/ladeplass. Og når kommunene gjør det dyrere/komplisert å lade, så er mange kunder som kan tenke seg å svinge innom en SuperCharger og få litt strøm fort.

Er det ikke bedre å lade på kjøpesenter eller butikk mens man handler da? I stedet for å måtte sitte barnevakt for en superlading som blir altfor fort ferdig, mener jeg.

Asbjornel

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 16. jan 2021, kl. 23:41
Sitat fra: geear på fre 15. jan 2021, kl. 20:00
Det er nok liten sjanse for at det står spenning på den når det ikke er lys i Tesla-logoen og inni der kabelen er..

Det er en.....sleeper....

Ja, enn så lenge...
Ishavsveien skal åpne i løpet av januar. Vil tro disse tre også åpner samtidig.
Blir nok en høytidelig ladetur til Skaidi med en sjampanjebrus i frunken og tomt batteri når den er åpnet. Har jo tross alt ikke prøvd V3 ladere ennå.  🥳🔋

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA