Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron

Startet av TeslaJan, torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

TeslaJan

Enig med deg Øyvind.h at det blir vanskelig å få både i pose og sekk. Her må man gi og ta og så får man komme frem til et valg som passer oss best.

Er heldigvis ikke noen fanboy av noe spesielt merke som på død og liv skal fremheve sin egen bil og snakke nedlatende om en annen. Tror jeg sluttet med dette når jeg var rundt 10-11 år når selvfølgelig pappa hadde den beste bilen i gata selv om det var en Mitsubishi Galant.😂

Thomas Parsli

Sitat fra: PF på fredag 15. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mai 2020, klokken 08:40
Model 3 kan etterisoleres om en vil dempe støy. Sjekk med Bilkomponenter.no eksempelvis. Hadde masse knapper på mobil i gamledager også. I blant hadde det vært praktisk, men kjøper jo ikke en knappemobil.

Det der er et dårlig argument, flere og flere blir kritiske til løsningen med å flytte alt over til skjerm i bil, da det tar mye oppmerksomhet fra sjåføren.

Det jeg har sett av vitenskaplige undersøkelser støtter ikke den kritikken, har du referanser?


Sitat fra: PF på fredag 15. mai 2020, klokken 08:55
Men antagelig er det en trend som kommer til å bli, fordi det er billigere å ha alt på en skjerm, en å ha knapper rundt om, i tillegg er det lettere å oppdatere i etterkant og fornye, men det betyr ikke at det fra en brukervennlighetsside er en bedre løsning.

Store skjermer er dyre og krever programvare de færreste mestrer, og hittil er det bare Tesla som klarer det bra. Små skjermer med Android eller Windows er riktignok billige, men de finner du utelukkende på billigere biler.

Fordelen med skjermer er at de kan tilpasse seg kontekst (kjører, står stille, har parkert, rygger) og klarer å skjule en enorm kompleksitet som de færreste forstår.

Tesla har gått litt langt for mange med Model 3, men så er også målet å lage selvkjørende biler.

(Dette minner litt om diskusjonen rundt mobiltelefoner for snart 13 år siden, Apple ble ledd av og "alle" kunnen forklare hvorfor BlackBerry og Nokia hadde bedre telefoner...)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

moby666

Gikk fra Etron til TM3, hadde aldri gått andre vei... Jeg var nok ekstra uheldig med min Etron, da den stod så si hele tiden på verksted. Problemet med etron er som sagt tidligere; rekkevidde, dyr lading, treg lading (i forhold til km, da særlig på AC), lite sporty kjøreegenskaper, langt bak teknologisk (må inn på verksted for en liten oppdatering)

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 15. mai 2020, klokken 09:52
Autopiloten er litt anderledes.
Tesla er slik "nå kjører jeg" " nå kjører du". Pling-plong. Plong-Pling. hele tiden.
Audi er mer glidende overgang, plutselig er den deaktivert fordi svingen er for krapp (typisk Ring 3, men ikke på E6). På den annen siden kan du bytte felt uten å slå av AP, den er automatisk aktivert når man er over i nytt felt. Avstandsholderen fungerer meget godt. Det er kanskje et snev av ping-ponging i kjørefeltet, men ikke plagsomt. Audi har også plutselig nedbrems pga. feil tolkning av fartsgrense, men det kan slås av individuelt slik at det ikke er noe problem.
Sånn opplever jeg det og. Tenker på det som at i Tesla er det autopiloten som kjører og jeg som overvåker/assisterer, mens i de andre er det motsatt. Dvs jeg kjører, LKA assisterer.

Men feltskiftevarianten til etron/I-Pace/EQC skulle jeg gjerne sett Tesla tillate. Dvs automatisk aktivere igjen etter feltskifte. Og så kunne de kuttet ut en del av plingplongingen. Og så motsatt for de andre, der er det ingen varsler når LKA deaktiveres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

pst

Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
Du er altså uenig med meg - oj,oj,oj  :)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

ThomasEL

Alt avhenger jo av personlige preferanser og behov. Jeg syns overhodet ikke det er noe problem å se at Tesla er best på noe, Audi på noe annet.

Jeg har personlig stor sans for Tesla, så da vi skulle bytte ut Leafen, vurderte vi selvsagt Tesla. Men Tesla modell 3 er en bil i ca samme størrelse som Leafen, uten nevneverdig større bakseteplass og bagasjeromsplass. Mens e-tron er en relativt stor familiebil.
- Det gjorde utslaget for vår del. Andre har helt andre preferanser og ønsker.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ToWalkOrDrive

TESLA MODEL Y...et alternativ?

Jeg tenker at det gjerne er litt tidlig å snevre inn søket på kun disse to/tre alternativene. Har selv Model 3, og hvis du kjører så ofte til hytta og har unger ville jeg vurdert Tesla Model Y, som skal begynne å leveres etter nyttår, som begynner å nærme seg. Her får du en bil med 15cm lengre baksete-lengde-plass enn 3, så da er det problemet løst. I tillegg er den litt høyere enn 3, og har mye mer praktisk og større bagasjeplass enn Model 3. Kanskje større bagasjeplass enn e-tron og? I tillegg blir det krok og takbøyler, og lang rekkevidde og superladere. Tesla har for øvrig og begynt med destination chargers. Men er klart at Tesla har en del områder de har spart penger på, som dørhåndtak osv. Testere i USA (de aller fleste) sier det er bitte litt bedre lydisolering i Y enn 3.

Jeg vet ikke hvilken bil du bør velge, men etron er jo skikkelig digg å sitte i, og god og høy. Har ikke kjørt den, bare sittet i den på lanseringen, og sett masse videoer. Har vibreringen forsvunnet i 60/70km/t, som en del har skrevet om?
Tesla Model Y                         2021-

Amatøren

Sitat fra: TeslaJan på fredag 15. mai 2020, klokken 09:45Blir spennende å teste autopilot på E-tron også.

e-tron har ikke autopilot, men lane assist og eventuelt også blindsonevarsel hvis man har bestilt med.

e-tron krever at man holder i rattet og styrer.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

No-name

At du må holde rattet er riktig,  men det må du uansett bil enn så lenge.  Og E-tron kan styre. Hvordan det funker er veldig bra forklart av daktari i svar nr 45.

Contango

Jeg tror jeg hadde bestemt meg forholdsvis fort. Tesla 3 bruktpriser er gode og sannsynligvis stigende som følge av bortimot stopp i leveringer. Samtidig er bruktprisene for Audi (og spesielt Jaguar) fremdeles litt Corona preget. Det misforholdet kan ikke vedvare over lang tid.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Huskestue

#56
Sitat fra: No-name på fredag 15. mai 2020, klokken 08:22
E-tron er godt støyisolert, doble glass eller ikke.

Helt enig!

Har prøvd 55 litt som var produsert tidlig med doble glass og 50 som er ny produsert uten. Samme dag samme rute. Begge på 20 tommere sommerdekk (mulig det var forskjellig merke). Hele familien var enige om at ny 50 demo bil med vanlig glass var stillere enn brukt bilen. Uansett begge var ekstremt stillegående men å si at en trenger dobbelt glass på denne bilen er tull og tøys... E-tron er en av markedets mest stillegående biler. Jeg har hatt en god del hundre mil i både MB S klasse og Audi A8 av siste versjoner og den er helt på høyde med dem mhp innvendig støy. Så stille faktisk at skilt avlesing med fartsgrense varsel er mye viktigere enn dobbelt glass...   


Tin

Sitat fra: moby666 på fredag 15. mai 2020, klokken 10:13
Gikk fra Etron til TM3, hadde aldri gått andre vei... Jeg var nok ekstra uheldig med min Etron, da den stod så si hele tiden på verksted. Problemet med etron er som sagt tidligere; rekkevidde, dyr lading, treg lading (i forhold til km, da særlig på AC), lite sporty kjøreegenskaper, langt bak teknologisk (må inn på verksted for en liten oppdatering)

Jeg gikk fra TM3 til Etron. Hadde aldri gått motsatt vei. Kommer an på behovet. Går tilbake til Tesla når Y kommer. X og S har blitt for dyre og føles utdatert.

turfsurf

Sitat fra: Contango på fredag 15. mai 2020, klokken 15:17
Jeg tror jeg hadde bestemt meg forholdsvis fort. Tesla 3 bruktpriser er gode og sannsynligvis stigende som følge av bortimot stopp i leveringer.
Synes TM3 brukt er overpriset på finn. Noe få 10k under opprinnelig nypris for ett år gamle biler. Da mister man ett år garanti og 10k i dekkslitasje. Brukt TM3 er en dårlig deal IMO.

Og sammenligne med prisen på ny TM3 blir helt feil, en 2020 Tesla er ikke samme bilen som en 2019.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. mai 2020, klokken 22:31
Sitat fra: Contango på fredag 15. mai 2020, klokken 15:17
Jeg tror jeg hadde bestemt meg forholdsvis fort. Tesla 3 bruktpriser er gode og sannsynligvis stigende som følge av bortimot stopp i leveringer.
Synes TM3 brukt er overpriset på finn. Noe få 10k under opprinnelig nypris for ett år gamle biler. Da mister man ett år garanti og 10k i dekkslitasje. Brukt TM3 er en dårlig deal IMO.

Og sammenligne med prisen på ny TM3 blir helt feil, en 2020 Tesla er ikke samme bilen som en 2019.
Han skal selge. Gode for ham.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA