Kjøpe ny eGolf nå?

Startet av Asterix, onsdag 13. mai 2020, klokken 22:28

« forrige - neste »

Asterix

Jeg har nettopp underskrevet kontrakt på helt ny eGolf, men begynner kanskje å få litt kalde føtter. Bilen er en Exclusive variant med absolutt alt utstyr, og jeg fikk prutet den til 290' ferdig på veien (dvs inkl. vinterdekk, matter etc.). Synes egentlig det er en grei pris med tanke på hva prisen for toppmodellen var for et år eller to siden.

eGolf dekker i dag mine behov til bil i form av rekkevidde og størrelse, så akkurat den saken er grei. I tillegg synes jeg bilen ser OK ut og er god å kjøre. Jeg kjører stort sett turer på under 120 km, og totalt ca 9000 km i året. Det som bekymrer meg litt er verditapet på eGolf når ID3 blir lansert. Kommer verdien til eGolf til å falle som en stein når "alle" skal ha ID3, eller tror dere fortsatt gamlefar vil holde seg greit i pris? Verdifallet på 26kw ble vel ikke så ille som mange fryktet når det nye batteriet kom, så mulig min bekymring er grunnløs?

Jeg tenker uansett å ha bilen en del år, så om restverdien på bilen er 110' eller 140' har jo ikke alt å si, men ble litt usikker på om man uansett burde ha ventet på ID3. Hva tror dere?

RJK

Sitat fra: Asterix på onsdag 13. mai 2020, klokken 22:28
Jeg har nettopp underskrevet kontrakt på helt ny eGolf, men begynner kanskje å få litt kalde føtter. Bilen er en Exclusive variant med absolutt alt utstyr, og jeg fikk prutet den til 290' ferdig på veien (dvs inkl. vinterdekk, matter etc.). Synes egentlig det er en grei pris med tanke på hva prisen for toppmodellen var for et år eller to siden.

eGolf dekker i dag mine behov til bil i form av rekkevidde og størrelse, så akkurat den saken er grei. I tillegg synes jeg bilen ser OK ut og er god å kjøre. Jeg kjører stort sett turer på under 120 km, og totalt ca 9000 km i året. Det som bekymrer meg litt er verditapet på eGolf når ID3 blir lansert. Kommer verdien til eGolf til å falle som en stein når "alle" skal ha ID3, eller tror dere fortsatt gamlefar vil holde seg greit i pris? Verdifallet på 26kw ble vel ikke så ille som mange fryktet når det nye batteriet kom, så mulig min bekymring er grunnløs?

Jeg tenker uansett å ha bilen en del år, så om restverdien på bilen er 110' eller 140' har jo ikke alt å si, men ble litt usikker på om man uansett burde ha ventet på ID3. Hva tror dere?

Tror nok ID3 med sin godt lengre rekkevidde, og den pris som ser ut til å bli gjeldende, vil få E-Golf til å falle endel mere. Den har allerede falt endel bare i påvente av den nye bilen, og andre biler som er kommet og kommer nå, vil ytterligere legge press på prisen.

Golf er dog noe spesielt i Norge, til tross for at det florerer av slike, og det er litt forskjellige tilbakemeldinger på ID3 (noen elsker den, andre synes det blir for sært), men uansett vil den selge i bøtter og spann. Og den vil få E-Golf til å se gammeldags ut.

Endelig svar får vi ikke før ID3 kommer på markedet, og folk får se det som ikke har vært tilstrekkelig belyst ennå.  Men tror det er gode grunner til å tenke seg om, dersom du har mulighet til å trekke deg uten å tape på det. I så tilfelle er det bare å stå i det, og håpe tapet ikke blir større enn at det kan tåles.

Det er ihvertfall mine tanker om det, men på den andre siden, jeg vil ikke ta i VAG-produkter for egen del (personlig valg), så mulig det gjør meg irrelevant i denne sammenhengen. Bilen er grei nok, men for dårlig rekkevidde for kronene, sammenlignet med konkurransen. Men dette gjelder din smak, og ikke min.

Uansett, lykke til uansett hva du faller ned på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Luftventil

Sitat fra: Asterix på onsdag 13. mai 2020, klokken 22:28

Dersom du planlegger å ha bilen en stund, ville jeg ikke brydd meg. Golf har alltid vært en utrolig populær bil i Norge i lang tid, og jeg er sikker på at den fortsatt vil være det i fremtiden. Jeg tror det lenge vil være mange som ønsker seg en elbil som ser ut som en vanlig bil. Ja, verditapet blir kanskje litt høyere enn det har vært frem til nå, men om du får 30 000 mindre for bilen om 6 år er ikke det noe jeg ville ofret bekymringer på.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Kitchendog

Jeg tror E-golf er et meget godt kjøp. Det jeg har sett av id-3 så ser det ut som en kjipere bil, med høyere hardplastfaktor i interiøret. Skal du ha den mange år, så har det ingenting å si. Mange vil at biler med mer tradisjonelt utseende. Og en id-3 vil vel bli atskillig dyrere i innkjøp når dekk og diverse er lagt til? Slik ting ser ut nå tror jeg det er lurt å kjøpe bil kjapt, hvis man er på jakt etter bil. Mange har allerede skrudd opp prisene, og jeg tror det blir flere i ukene som kommer. Nå er jo prisen lav på golfen siden id-3 kommer. De som har tapt mest på annenhåndsverdien er de som kjøpte golf for et år siden. Da kosta vel samme bilen 350k. Og sist men ikke minst, golfen er gjennomprøvd og har få feil, mens id-3 vet man ingenting om enda. Bortsett fra at de sliter med software.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kitchendog på onsdag 13. mai 2020, klokken 23:44
Jeg tror E-golf er et meget godt kjøp. Det jeg har sett av id-3 så ser det ut som en kjipere bil, med høyere hardplastfaktor i interiøret. Skal du ha den mange år, så har det ingenting å si. Mange vil at biler med mer tradisjonelt utseende. Og en id-3 vil vel bli atskillig dyrere i innkjøp når dekk og diverse er lagt til? Slik ting ser ut nå tror jeg det er lurt å kjøpe bil kjapt, hvis man er på jakt etter bil. Mange har allerede skrudd opp prisene, og jeg tror det blir flere i ukene som kommer. Nå er jo prisen lav på golfen siden id-3 kommer. De som har tapt mest på annenhåndsverdien er de som kjøpte golf for et år siden. Da kosta vel samme bilen 350k. Og sist men ikke minst, golfen er gjennomprøvd og har få feil, mens id-3 vet man ingenting om enda. Bortsett fra at de sliter med software.

Kitchendog :+1: støtter din vurdering av e-golf og det er nå er meget godt kjøp. Mye bil for pengene.

VW id-3 tror jeg blir en meget god bil.  Nyeste versjon av av det meste. Mange VW fans i Norge. Og prisene er greie siden den er så stor innvendig. Samt godt batteri.

Vaduz

Om du bekymrer deg for verditap ville jeg startet med å ikke kjøpe ny bil. Kjøp noen år gammel i3 120ah eller lignende. Bortsett fra det så taper ikke golf seg mer enn noen bil.

Asterix

Sitat fra: Vaduz på fredag 15. mai 2020, klokken 18:21
Om du bekymrer deg for verditap ville jeg startet med å ikke kjøpe ny bil. Kjøp noen år gammel i3 120ah eller lignende. Bortsett fra det så taper ikke golf seg mer enn noen bil.
Joda, klar over at nybiler faller mye i verdi i starten, men nå er jo kampanjene på eGolf såpass gode at de nesten matcher 1-2 år gamle biler på Finn.no.

Ellers har jeg erfaring med at lang garanti også kan være verdt en del. Har hatt en skikkelig mandagsbil før (fossil) kjøpt av Møller, og så lenge den var innenfor garantiperioden var det aldri noe problem når det var noe. Når bilen kom utenfor garantiperioden dukket det opp nye feil, og jeg tør ikke tenke på hvor mange titusenlapper jeg har lagt igjen på verksteder i bilens 6. og 7. leveår...Så min erfaring er at biler uten garanti bør eies av folk som kan å skru noe selv.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på fredag 15. mai 2020, klokken 18:21

Enig. Så fort du har hentet den helt  nye bilen ut av butikken så har man tapet mye penger. Men slik er kjøp og salg av biler.

Så på den andre siden så er det de som sier at kjøper man brukt bil så kjøper man andre sine problemer.

Ikke lett dette her.

Jeg tror nesten helt sikkert at dagen e-golf ikke vil tape seg noe mer enn andre merker. Svært god bil med et flott rykte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA