Skjøteledning og el-anlegg

Startet av HaterBompenger, ons 04. apr 2012, kl. 16:19

« forrige - neste »

Runex

Sitat fra: hma på ons 04. apr 2012, kl. 20:04
En elektrisk kurs tilsluttet en 16A sikring er strengt tatt ikke dimensjonert for kontinuerlig bruk med maksimal strøm/effekt.
I husholdningen, hvor man benytter Schuko-kontakter http://en.wikipedia.org/wiki/Schuko er det svært få apparater som trekker kontinuerlig over 2kW. Over tid er det panelovner og varmtvannsberedere som belaster kursene mest, men selv disse reduserer belastningen når termostaten kobler til/fra.
Sikringens "høye" utslagsverdi (altså 16A) er nok et vern mot overbellastning over en kortere periode.

Heldigvis stemmer ikke dette. En 16A kurs er beregnet på å tåle 16A kontinuerlig hele døgnet, hele året om så var. Det hadde vært mange branner i Norge hvis dette ikke var tilfelle. Med maks belastning på kursen, i dette tilfelle 16A, blir ikke en kabel med godkjent tverrsnitt (2,5mm2) varm en gang.

Problemet er sjelden fastmontert kabel eller utstyr så lenge klemmer er skikkelig skrudd til og utstyret er av godkjent type. Det som kan gi trøbbel er løse kontakter/støpsler og underdimensjonert elektrisk utstyr (herunder tynne skjøteledninger). Dette gir varmgang som betyr at kappen/isolasjonen smelter slik at lederne kommer for nær hverandre. En annen feilkilde, spesielt for utstyr som brukes ute, er fuktighet som forårsaker krypstrøm eller i verste fall kortslutning.

Det er disse faktorene som gjør at skjøteledninger ikke er anbefalt når det skal gå høy strøm over lang tid (mange timer). Kontaktene er som regel veldig gode når kabelen og kontakten er ny, men etterhvert blir den påvirket av fuktighet (= irr/korrosjon) og sot/overslagsmerker etter mange til- og frakoblinger slik at motstanden (og dermed varmgangen) i kontaktpunktet blir for stor.

Oppsummert: Færrest mulig kontaktpunkter og kvalitetskabler med størst mulig tverrsnitt reduserer risikoen for problemer.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

jkirkebo

Sitat fra: Runex på ons 04. apr 2012, kl. 22:11
Heldigvis stemmer ikke dette. En 16A kurs er beregnet på å tåle 16A kontinuerlig hele døgnet, hele året om så var. Det hadde vært mange branner i Norge hvis dette ikke var tilfelle. Med maks belastning på kursen, i dette tilfelle 16A, blir ikke en kabel med godkjent tverrsnitt (2,5mm2) varm en gang.

Alikevel er ikke 2,5mm2 spesielt mye. F.eks varmepumpa mi er dimensjonert til å trekke 32A 3-fase (12,7kW) kontinuerlig og krever da 10mm2 kabel. Altså 4x så mye kobber for dobbelt så mye strøm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sven erik

ja en må bruke hodet men det er  visse jeg kjenner som har kjøkken maskin å mikro på en å samme  skjøre brett  det har gått  i mange år  jeg tror det er om å  jøre å bruke vett
jeg ville ikke kjørt dette på skjøte brett i lang tid     å jeg tror det er værre med de som  skrur strømmen selv å ikke skrur siklig til å de som kobler  anlegg i bilen  med taip  å diverse og de som ikke bytter ut diverse ledninger i bilene etter  10 -12 år da de er både bøyd å  slitt  å ja  12 volts ledninger blir ødelakt  å går varme   å vi er alle optatt  av sikkerhet men se vilke biler som  brenner mest  jo vanlige biler  ikke elbil

hma

Sitat fra: Runex på ons 04. apr 2012, kl. 22:11
Heldigvis stemmer ikke dette. En 16A kurs er beregnet på å tåle 16A kontinuerlig hele døgnet, hele året om så var.
Dette forumet har deltagere med ulik teknisk interesse og kunnskap. I spørsmål som gjelder el-sikkerhet er jeg opptatt av å formidle hva man bør gjøre, snarere enn hva man kan gjøre.

En 16A fast installasjon er i seg selv trygg, men fare kan oppstå dersom den benyttes til noe annet enn hva den er konstruert for.
Det er en grunn til at øvre effektgrense for varmtvannsberedere med løs apparatledning/Schuko er under 2kW, selv om den forsynende 16A-kursen teoretisk kan levere ~3,5kW.

Som du er inne på er kontaktpunktene den svakeste og mest utsatte delen av kursen. En eller flere slitte Schuko-kontakter som leder opp mot 16A er ikke bra!

På oppstartsmøtet til Trøndelag Elbilforening deltok Sintef-forsker Helge Seljeseth (elkraftsystemer). Han jobber med nettopp brannsikkerhet i elektriske anlegg og kom med en klar anbefaling om ikke å bruke 16A-lading over Schuko.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sven erik

det tryggeste er egentlig  å bare bruke hurtig ladre å  vanlig kontakt  til nød  en får ikke gjort noe galt  å den bryter  uansett hva som er galt 
dette blir egentlig som bensin pompe å  reserve kanne

Sterkstrøm

Den ladekabelen som følger med Leafen er en skjøteledning påmontert en ladebegrenser tilpasset tverrsnittet på ladekabelen. Selve kabelen er det samme som en vanlig skjøteledning på godt og vondt.
Å benytte en skjøteledning er rett og slett en forlengelse av den kabelen som følger med bilen. Belastningen på det elektriske anlegget du er tilkoblet vil være det samme med eller uten skjøteledning.

Eventuelle ulemper ved bruk av skjøteledning vil være:
-varmgang grunnet for lite tverrsnitt på kabelen, sammenrullet kabel, slitt kontakt eller støpsel.
-feilfunksjon på Leafen grunnet spenningsfall i lang skjøteledning.
-dra skjøteledning gjennom døråpninger eller vinduer hvor klemskader kan oppstå.
-støpsel/kontakt ligger i vann.
-kabel eller kontakt/støpsel blir liggende der de kan bli kjørt over.
-man benytter skjøteledning hvor støpselet ikke er skikkelig festet i kabelen slik at lederen over tid svekkes og varmgang oppstår.

Det kan hende at du som bevisst bruker av bilen vet om ulempene ved bruk av skjøteledning, men hva om det er andre som også benytter bilen som mangler denne kunnskapen. Om du først åpner for bruk av skjøteledning er det mulig at den som vanligvis ikke benytter bilen låner en tilfeldig skjøteledning når de er på besøk hos noen fordi du har sagt at det er greit å benytte skjøteledning. Om skjøteledning absolutt skal benyttes ville jeg benytte en 10 meters kabel av 2,5qmm. Tverrsnitt med tett støpsel og kontakt. Helst fabrikkmontert og ojlebestandig type. Kabelen ville jeg la ligge fast i bilen.

arnejorg1

Vel. Kan vel konkludere med at det finnes utrolig mange farlige el-installasjoner i Norske hjem, etter og ha lest om sjøteledninger i denne tråden.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Lynet

En 25 meters skjøteledningen vil avgi følgende effekt og spenningsfall ved disse kombinasjonene:
1,5mm2 10A: 58W  - 5,8V
1,5mm2 16A: 150W - 9,3V
2,5mm2 10A: 35W  - 3,5V
2,5mm2 16A: 90W  - 5,6V
4,0mm2 10A: 22W -  2,2V
4,0mm2 16A: 56W  - 3,5V
Ingen av disse effektene greier ikke å lage noen brann i en skjøteledning som ligger utkveiletet på bakken. Men hvis den er oppkveilet på en trommel vil 75W lage fare for nedsmelting.
Problemet er kontaktpunktene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tor 05. apr 2012, kl. 11:22
Selve 25 meters skjøteledningen vil avgi følgende effekt ved disse kombinasjonene:
1,5mm2 10A: 29W
1,5mm2 16A: 75W
2,5mm2 10A: 18W
2,5mm2 16A: 45W
Ingen av disse effektene greier ikke å lage noen brann i en skjøteledning som ligger utkveiletet på bakken. Men hvis den er oppkveilet på en trommel vil 75W lage fare for nedsmelting.

Jepp. Jeg har slått ut det termiske vernet på en 40m trommel kun ved bruk av vinkelsliper. Trommelen ble god og varm, da kun 10m var rullet ut. Etter at jeg rullet ut resten forsvant problemet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

erikf

@Rio: Takk for svar ang. spiralkabelen!

Jeg tør å påstå at hvis man har lest denne tråden her er man i stand til å vurdere bruk av skjøteledning ved lading av elbil i forskjellige tilfeller. Og altså gjøre det på en sikker måte.

Det er mye farlig man kan gjøre her i verden, og man må se til at ikke andre ukritisk prøver å kopiere vanene dine, dette gjelder også lading med skjøteledning, og lading av bilen generelt bør derfor ikke overlates til andre uten at du vet at de gjør ting på en riktig måte, som det virker som Sterkstrøm er bekymret for (Jeg også!). (Heller ikke sette en stråleovn ut i skuret over natten) Mye av det som står her er ikke elbilspesifikt men er en sunn debatt uansett. Elbil er sikkert en av 100 vanlige farefaktorer i strømbruk. De 99 andre blir ikke diskutert.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Griffel

Sitat fra: Lynet på tor 05. apr 2012, kl. 11:22
Selve 25 meters skjøteledningen vil avgi følgende effekt ved disse kombinasjonene:
1,5mm2 10A: 29W
1,5mm2 16A: 75W
2,5mm2 10A: 18W
2,5mm2 16A: 45W
Problemet er kontaktpunktene.

Du har nok regnet litt Lynraskt her, 25 m skjøteledningednig er 50m fram og tilbake. Så du må nok doble verdiene og vel så det siden motstanden i kablen blir høyere på grunn av varmeutviklingen. Men konklusjonen er riktig, det går bra så lenge kable er helt utkveilet, men du skal ikke ha mye kveiling før det blir problemer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Den var god Griffel, og da sier jeg selvsagt at det var kun en test om deltagerne på forumet er våken og kritisk til debatten  :D

Feilen er rettet opp.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sven erik

det å lade elbilen uten kunskap  blir  som å fylle bensin uten kunskap   det kan gå galt  det å   har sett mye rart der
så en oplæring burde man fått  men bilforhandlerne vet lite selv i vartfal de som delger i miev  men en sier det er falig om  en  trekker 16 amper  hele tiden  fra envanlig kontakt   men jeg har testet i mieven å den  trekker 13.6 på det meste så går det sån noe så lavere  så opp i jenn  till å fra  å siste delen trekker den  bare 12 amper
siste streken er det bare 10 amper   vet ikke hva nissan jør men 

sven erik

jeg setter å spørsmål ved lade stolpene som er foreksempel på aker brygge der man må presse siklig hart for å få den i gjenn   dette sliter på lade ledninger  dem vil ligge i klem  jeg lokker de ikke  har funnet  noen av de som jeg får strøm av uten å låse men  det er ikke heldig for  ledningen  hvorfor kann ikke åpnomgen hvere såpas at ikke  ledningene blir klemt  klem fare  blir fort knekk inne i ledningene 

hens

Hvordan vet en at skjøteledningen tåler belastningen?
Jeg var ute på en langtur og trengte å lade. Parkeringen var litt for langt unna stikkontakten, men det sto en sirkelsag der med en riktig tykk og god skjøtekabel til.
Det var 16A sikring på kretsen, og jeg koblet derfor til og satte meg til å vente. Etter en halv time sier plutselig noen: "Jeg synes det ryker av bilen!" Jeg snur meg, og rekker akkurat å se flammen skyte ut av skjøteledningen som hang over speilet for å unngå det våte gresset.
Plasten på speilet ble brent, men bare tilfeldigheter reddet bilen fra brann.

Skjøteledningen var 2,5mm og holdt i massevis til sirkelsagen på 3kw, men ikke til 3 kw kontinuerlig!
Elbilen under lading trekker maksimal strøm i flere timer, og en tilfeldig skjøteledning med litt tidligere korrosjon og varmgang kan fort forårsake en brann!

Brannen for et års tid siden på fergen var forårsaket av en skjøteledning.

Derfor:  Benytt ikke skjøteledning til lading, med mindre du er til stede. Kontroller ofte kontaktene for varme. Når varmgangen begynner vil kontaktene miste spennet, motstanden øker og temperaturen stiger ytterligere, kort sagt en aksellerende prosess når det begynner.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA