Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer MCU1 med FSD/HW3

Startet av mthoring, tirsdag 12. mai 2020, klokken 23:42

« forrige - neste »

mthoring

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 13. mai 2020, klokken 18:07
Det heter: "Forhåndsvisning av fullstendig selvkjøring" under Autopilot.

Har engelsk ui, men kan ikke se noe som minner om det valget.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

oto

Jeg fikk også nylig installert HW3 i min X med MCU1 og HW2.5. Heller ikke jeg ser stoppskilt, trafikklys eller kjegler i dashbordskjermen. Og det er ikke noe nytt om det i Autopilot-menyen. Har software v10.2 (2020.12.11.5).

Hadde en låne-S75D med MCU2 mens de installerte det, som viste kjegler, men ikke mer.

Litt pussig, dette. Det kan da neppe være slik at vi med MCU1 ikke skal få ytterligere visualisering..? Men likevel FSD når den tid kommer? Genereres animasjonene i MCUen eller i den nye FSD-computeren, tro? Er det slik at dere som har MCU2 og HW3 i Norge nå opplever at bilen faktisk stopper for rødt lys med Autosteer/ACC på?

———
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Motorwatt

Sitat fra: oto på onsdag 13. mai 2020, klokken 20:02
Er det slik at dere som har MCU2 og HW3 i Norge nå opplever at bilen faktisk stopper for rødt lys med Autosteer/ACC på?

Nei!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: oto på onsdag 13. mai 2020, klokken 20:02
Litt pussig, dette. Det kan da neppe være slik at vi med MCU1 ikke skal få ytterligere visualisering..? Men likevel FSD når den tid kommer?
Jo, det er akkurat det som er varslet. Vil du ha visualisering må du betale for oppgradering til MCU2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Lever ikke AP og MCU hvert sitt liv? Da vil vel isåfall nyere MCU ikke hjelpe for visualiseringen i IC:

The MCU is responsible for the main display, all external communications, audio, cellular, navigation, and settings.  It has little to do with Autopilot, other than selecting various settings.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

oto

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mai 2020, klokken 21:33
Sitat fra: oto på onsdag 13. mai 2020, klokken 20:02
Litt pussig, dette. Det kan da neppe være slik at vi med MCU1 ikke skal få ytterligere visualisering..? Men likevel FSD når den tid kommer?
Jo, det er akkurat det som er varslet. Vil du ha visualisering må du betale for oppgradering til MCU2.

Hvor har du hørt/lest det a? Link?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

mthoring

Det at det er mindre visualisering i MCU1/IC1 kan ha med ressurs-/båndbreddebegrensninger på MCU/IC eller det kan være et valg Tesla har tatt av egne hensyn. Tipper på det siste. Det kan tenkes at de etterhvert slipper fw med mer visualisering for MCU1, nå som de har begynt å oppgradere MCU1-biler til HW3. MCU1 m/HW3 er jo noe som er helt nytt, også i USA.

AP HW sender vel diverse informasjon til MCU, som MCU kan velge å vise frem eller ignorere. Vil tro kommunikasjonen der er rimelig enveis.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

rfagerdal

Hvordan er det egentlig med oppgraderings mulighet på bilene nå ?
Ser gjerne for meg å kjøpe en eldre Model S kanskje.
Er det mulig å oppgrade begge MCU1 / AP1 til noe nyere ?

OhmPaPa

Ja vi med MCU1 kan snart betale noen titusenlapper og få MCU2. 25 000 ble antydet for en god stund siden.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

rfagerdal

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 14. mai 2020, klokken 13:13
Ja vi med MCU1 kan snart betale noen titusenlapper og få MCU2. 25 000 ble antydet for en god stund siden.
Koster jo litt, men er vel gjerne verdt det for å holde bilen "relevant"

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. mai 2020, klokken 13:15
AP1 er vel ikke fullt så enkelt?
Tenkte det samme, hadde vært kjekt med en sånn retrofit også.

OhmPaPa

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. mai 2020, klokken 13:15
AP1 er vel ikke fullt så enkelt?

Må vel bytte ut bilen med en nyere så man får HW3/HW2. Ganske enkelt det også - men mye dyrere...

HKS

Havner nok på over 30.000 for en MCU1->MCU2 oppgradering inkludert arbeid slik dollarkursen har utviklet seg nå.

AP1 vil nok aldri kunne oppgraderes fra Tesla.


De har enda ikke sagt noe om når MCU2-oppgradering kommer til Norge, foreløpig er det kun i USA:
https://www.tesla.com/support/infotainment
Tesla Model 3 Long Range

turfsurf

Sitat fra: oto på onsdag 13. mai 2020, klokken 22:43
Hvor har du hørt/lest det a? Link?
https://www.tesla.com/support/infotainment#features

"Enhanced Driving Visualization for owners with Full Self-Driving Capability Computer"
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: mthoring på torsdag 14. mai 2020, klokken 11:25
AP HW sender vel diverse informasjon til MCU, som MCU kan velge å vise frem eller ignorere. Vil tro kommunikasjonen der er rimelig enveis.
IC på MCU 1 biler er en egen computer med tegra 2 prosessor. På MCU2 biler er det bare ett passivt display, på godt og vondt. Muligens er det så stor forskjell i ytelsen på MCU2 vs IC på MCU1 at den ikke greier visualiseringen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA